شناسهٔ خبر: 22647779 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون اقتصادی استانداری قزوین:

ایجاد پایانه صادراتی موجب رونق اقتصاد استان می شود

قزوین- معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: با ایجاد پایانه صادراتی در استان زمینه افزایش صادرات و رونق اقتصاد منطقه مهیا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر حبیبی در جلسه بررسی مشکلات چند سرمایه گذار که عصر چهارشنبه در استانداری تشکیل شد اظهارداشت: راه اندازی پایانه صادراتی برای رونق فعالیتها بسیار موثر است لذا مسئولان استان پیگیر اجرای این طرح مهم هستند.

وی افزود: داشتن پایانه صادراتی در حوزه کشاورزی و صنعت بسیار مهم و ضروری است که در این راستا مجوز احداث آن به یک متقاضی در سال ۹۰ واگذار شد اما کارها در وضعیت مطلوبی نیست و این روند باید اصلاح شود.

حبیبی تصریح کرد: برای احداث یک پایانه صادراتی در روبروی نیروگاه شهید رجایی موافقت کردیم که متقاضی به جای ایجاد سردخانه و انبار و سایر بخش های پایانه ابتدا مجتمع رفاهی که برای اقتصادی شدن طرح با آن موافقت شده بود اقدام کرد و عملا کارها متوقف شده است.

وی اضافه کرد: بررسی های ما نشان می دهد سرمایه گذار اهتمام لازم را برای اجرای طرح ندارد و در شرایطی که استان همراهی لازم را صورت داده و با اعمال معافیت و بخششهای لازم حمایت مناسبی انجام داده اما متقاضی به تعهدات خود عمل نکرده است.

معاون اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: با توجه به نامناسب بودن این روندبادادن مجوز برای دوپایانه صادراتی به صورت موقت در تاکستان و شهر صنعتی البرز توانستیم مشکلات و نیازهای خود را برطرف کنیم و تنها در یک قلم ۱۵۰ هزارتن گوجه فرنگی با ۳۰۰ کامیون از این پایانه بارگیری شد.

وی اضافه کرد: باید متقاضی برنامه نهایی خود را در ساخت و تکمیل این پایانه اعلام کند تا تصمیم لازم برای ادامه کار و یا لغو مجوز آن اتخاذ شود و در صورتی که عزم جدی برای ادامه کار نباشدبا متقاضیان دیگری وارد مذاکره خواهیم شد.

در ادامه رضا افلاطونی مدیرکل امور اراضی استان قزوین گفت: برای اجرای این طرح ۱۵ هکتار زمین به سرمایه گذار واگذار و تغییر کاربری صورت گرفت و برای همراهی با متقاضی همه گونه حمایت صورت گرفت و حتی با مشکلات حقوقی مواجه شدیم تا ثابت کنیم همراه سرمایه گذار هستیم اما روند کار مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: ۲۶ هزارمترمربع زمین برای ایجاد مجتمع بین راهی واگذار شد و قراربود در مجموعه این طرح بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت گیرد اما کارها بسیار تدریجی و کند پیش می رود و موجب بی اعتمادی مسئولان استان به این متقاضی شده که باید این روند اصلاح شود.

افلاطونی اظهارداشت: قرار شد ابتدا مجوز هفت هکتار زمین واگذار شود و در صورت رضایت از نحوه روند کارها نسبت به واگذاری جواز هشت هکتار دیگر اقدام شود که هنوز به مرحله بعدی نرسیده ایم.

علی پرزحمت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم با انتقاد از روند اجرای طرح گفت: این طرح با گذشته شش سال حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که منطقی نیست.

وی افزود: برای همراهی با متقاضیان واقعی سرمایه گذاری هیچ مشکلی نیست اما متقاضی هم باید به تعهدات خود عمل کند تا دولت متضرر نشود.

سرمایه گذار ایجاد پایانه صادراتی هم با بیان مشکلات خود خواستار صدور مجوز برای ۱۵ هکتار زمن واگذار شده برای تسریع در عملیات احداث شد و برای تکمیل طرح اعلام آمادگی کرد.

نظر شما