شناسهٔ خبر: 22647375 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

تغییر روند مصرف مواد مخدر در دانشجویان

خبرگزاری ایرنا

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کاهش روند مصرف مواد مخدر بین دانشجویان کشور خبرداد.

صاحب‌خبر -
حمید یعقوبی روز چهارشنبه در نخستین جشنواره منطقه ای دانشگاه بدون دخانیات در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: بر اساس تحقیقات دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم درباره شیوع شناسی مصرف مواد از سال ۸۵ تاکنون، نتایج بررسی روی دانشجویان دانشگاه های مختلف حاکی از روند کاهشی میزان مصرف مواد مخدر در این قشر است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه مصرف موادی همچون سیگار و قلیان در یک دوره روند افزایشی داشته است اما آمار سال ۹۵ و ۹۶ حکایت از کاهش مصرف این مواد بین دختران و پسران دانشجو دارد.

یعقوبی با بیان اینکه در مواردی مصرف برخی مواد اعتیادآور نظیر ریتالین برای افزایش تمرکز و بیخوابی در شب امتحان انجام می گرفته است، گفت: با آگاه سازی دانشجویان از عوارض زیانبار این مواد، مصرف این ماده نیز در سالهای ۹۴ به بعد با روند کاهشی رو به رو بوده است.

یعقوبی با بیان اقدامات جدید قاچاقچیان در استفاده از گل گیاه شاهدانه برای تولید مواد مخدری با نام 'گل' ادامه داد: در مواردی نیز به دلیل تفسیر نادرست دانشجویان درباره تولید این مواد، اقدام به مصرف آن می کنند که البته مصرف این مواد نیز کنترل شده و در دانشجویان دختر به دلیل افزایش سطح آگاهی از نحوه تولید، کاهش مصرف رقم قابل توجهی را نشان می دهد.

وی، راه اندازی کانونهای همیار دانشجویی برای مبارزه با مصرف مواد مخدر در سال گذشته و فعالیت بیشتر مراکز مشاوره را در کاهش روند مصرف این مواد موثر دانست.

یعقوبی از ذکر آمار دانشجویان معتاد به مصرف مواد مخدر اجتناب کرد و افزود: با وجود اینکه در بررسی و نظرسنجی های دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تعداد اندکی از دانشجویان، معتاد به مصرف مواد مخدر شناسایی شدند اما جمعیت زیرپوشش این نظرسنجی بر اساس اطلاعات پایه ای نادرست، معتقد بودند ۹۸ درصد از جامعه به مصرف قلیان و سیگار و مشروبات الکلی و مواد مخدر معتادند.

یعقوبی همچنین بیان کرد: در این نظرسنجی میزان دسترسی به مواد مخدر نیز از سوی دانشجویان آسان عنوان شده است.

وی ریشه کنی مصرف مواد مخدر در جامعه را امری غیرممکن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه دسترسی آسان یکی از عوامل خطر افزایش ابتلا به مصرف مواد بخصوص بین جوانان مطرح است از مسئولان انتظار می رود در این زمینه با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.

** فعالیت ۸ هزار مرکز درمانی معتادان در کشور

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۸ هزار مرکز درمانی معتادان در کشور فعالیت دارد.

پرویز افشاری نیز در این جشنواره افزود: هم اکنون ۸ هزار مراکز درمانی شامل مراکز اقامتی، بستری و سرپایی برای درمان بیماران مبتلا به اعتیاد فعالیت دارد که بزرگترین شبکه درمانی کشور را شامل می شود.

وی با بیان راه اندازی کانونهای همیار دانشجویی برای مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه اظهار کرد: تاکنون در ۱۲۲ دانشگاه این کانونها تشکیل و راه اندازی شده است.

وی از تربیت نیروهای متخصص در سراسر کشور از سوی این ستاد خبرداد و افزود: هم اینک ۱۵هزار کادر متخصص در تمام نقاط کشور آماده آموزش متقاضیان و برگزاری دوره های آموزشی هستند.

نخستین جشنواره دانشگاه بدون دخانیات دانشگاه های منطقه ۶کشور روز چهارشنبه با حضور معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و معاونان و روسای مراکز مشاوره دانشگاه های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

نظر شما