شناسهٔ خبر: 22646303 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس ذخیره گاه زیستکره توران:

مشکل تامین آب زیستکره توران به صورت کامل برطرف شده است

شاهرود- ایرنا- رییس ذخیره گاه زیستکره توران گفت: با اهدای چندین تانکر توسط خیران در تابستان گذشته ، مشکل تامین آب در منطقه توران به طور کامل برطرف شد.

صاحب‌خبر -

احمد رادمان چهارشنبه با حضور در دفتر ایرنا شاهرود در گفت و گویی ، افزود: سفر استاندار سمنان در نوروز 95 به توران و تلاش های مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، سبب شد تا با اهدای چندین تانکر در قالب نذر طبیعت، اتفاق بزرگی در منطقه رقم بخورد.
وی با بیان اینکه در گذشته تنها یک تانکر چهار هزار لیتری تامین آب این منطقه حفاظت شده را برعهده داشت، یادآور شد: توران با هرجای دیگر ایران فرق می کند چرا که زیستگاه گورخر آسیایی بوده و این حیوان به شدت نیازمند آب است.
رادمان ادامه داد: اگر در فصل تابستان 20 هزار لیتر آب در یک منبع و یا آبشخور خالی شود، به دلیل وجود گورخر این میزان آب فقط در چهار روز مصرف می شود .
وی با بیان این که ، برخی افراد برای بکار گیری این میزان تانکر به ما ایراد می گیرند، افزود: این در حالی است که ما با استفاده از آن ها آب را به محل هایی که به دلیل خشکسالی چشمه هایش خشک شده، می بریم.
رادمان با بیان این که این زیستکره بالاترین سطح تنوع زیستی را در ایران دارد؛ افزود: از مجموع 194 گونه پستاندار ایران ، 41 گونه در این زیستکره زندگی می کنند.
وی افزود: همچنین از مجموع 521 گونه پرنده ایران ، تعداد 167 گونه و از مجموع 200 گونه خزنده ایران
تعداد 42 گونه خزنده در این پارک طبیعی زندگی می کنند.
رییس ذخیره گاه زیستکره توران با بیان این که 2 گونه دوزیست و یک گونه ماهی هم در این زیستکره زندگی می کنند ، ادامه داد: 654 گونه گیاهی شامل دارویی ، صنعتی ، تجاری ، زینتی ، فضای سبز و بهسازی محیط و بومی ایران هم در این ذخیره گاه ادامه حیات می دهند.
ذخیره گاه زیستکره توران بزرگترین ذخیره گاه در ایران و دومین در دنیا است.
این منطقه حدود یک و نیم میلیون هکتار وسعت داشته و دارای سه بخش شامل منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی است.
7359/6167 خبرنگار : مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
( برای اطلاع از آخرین اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال تلگرامی ایرنا شاهرود به آدرس @IRNA_SHAHROODمراجعه فرمایید)

نظر شما