شناسهٔ خبر: 22645682 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی:

نگاه جهاد در تدوین برنامه ششم معطوف به حل مشکلات کشور است

نمایندگی یزد

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: نگاه ما در تدوین برنامه ششم کاملاً مسئله محور و معطوف به حل مشکلات کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورعابدی امروز در گردهمایی معاونین پژوهشی جهاددانشگاهی‌های سراسر کشور ضمن تشریح عملکرد سال 1395 این معاونت، در خصوص منابع انسانی و اعضای حوزه پژوهش و فناوری، اظهار کرد: هم اکنون 1545 نفر پژوهشگر، 795 نفر کارشناس، 391 نفر تکنسین و 238 نفر کارکنان خدماتی و پشتیبانی در حوزه پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1395 در حوزه پژوهش و فناوری 1624 طرح با اعتباری معادل 372 میلیارد تومان در جهاد دانشگاهی اجرایی شده است.

پورعابدی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برنامه ششم توسعه با محوریت برقراری ارتباط  ساختارمند بین منابع و برنامه‌ها تدوین شده است.

وی با طرح این سئوال که مگر ممکن است مأموریت و برنامه را بدون منابع مالی یا با منابع کم اجرا کنیم؟ بیان کرد: چنین اقدامی در فرهنگ جهاد، شدنی است، ولی انگیزه‌‎ها باید بسیار قوی باشد.

پورعابدی تصریح کرد: اگر موضوع فعالیت خود را درست انتخاب کنیم و با منابع محدود جهاد فاز صفر آن را درست اجرا کنیم، منابع برای بقیه راه را بدست می‌آوریم.

وی همچنین اظهار کرد: نگاه ما در تهیه برنامه­‌ها باید کاملاً مسئله محور و معطوف به حل مشکلات کشور باشد؛ لذا در تهیه برنامه ششم همه واحدهایی که هنوز در حوزه پژوهش و فناوری زمینه کاری را انتخاب نکرده‌اند، باید زمینه‌های کاری خودشان را درست انتخاب و در طی مدت برنامه پنج ساله، آن را اجرا کنند.

وی افزود: سایر واحدها نیز که دارای برنامه هستند، باید برنامه توسعه خودشان را در طی برنامه ششم مشخص و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنند.

پورعابدی تاکید کرد: برنامه ششم توسعه باید شکوفا شدن حوزه علوم انسانی در جهاد دانشگاهی باشد که بر این اساس باید اولویت‌ها را مشخص شود و روی ارائه راه حل برای آنها، کار علمی صورت پذیرد.

وی گفت: باید با همکاری واحدها و پژوهشکده‌­ها و به ویژه پژوهشگاه علوم انسانی تلاش شود مسائل ملی انتخاب و مرزهای فیزیکی گروه‌­های پژوهش برای حل آنها برداشته شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهتمام به موضوع بازآفرینی در حوزه پژوهش و فناوری، هدف از این مهم را سرعت دادن به حل مشکلات واحدها در دفتر مرکزی، کمک به واحدها در تأمین منابع جهت اجرای برنامه، کمک به بازاریابی برای فناوری­‌های تولیدی و یا توانمندی‌­ها در حوزه علوم انسانی و نظارت بر حسن اجرا خواند.

وی به برخی موضوعات قابل تامل در حوزه پژوهش وفناوری نیز اشاره کرد و در این خصوص به تجمیع ساختارها، امکانات و منابع انسانی برای ورود به کارهای بزرگ، جذب هوشمندانه منابع انسانی در حوزه پژوهش وفناوری، تخصیص پول هوشمند و تخصیص هوشمندانه پول و ارتباط مناسب و سیستمی حوزه پژوهش و فناوری با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، توجه به بخش خصوصی، مالکیت معنوی و توجه به حقوق IP و نقش آن در تجاری سازی، ارتباطات ملی و بین‌المللی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی و ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در همه سطوح اشاره کرد.

پورعابدی همچنین بر تشکیل تیم- پروژه و شرکت -پروژه در جهاد تاکید کرد و افزود: استفاده از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در اجرای پروژه‌های پژوهشی، این که مراکز خدمات تخصصی باید به حوزه تجاری‌سازی نزدیک شوند و به سوی شرکت سوق پیدا کنند، بکارگیری نیروهای مجرب در انجام طرح‌های بزرگ و استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی، باید در دستور کار باشد.


انتهای پیام

نظر شما