شناسهٔ خبر: 22644887 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

معاون فرهنگی سازمان اوقاف عنوان کرد؛

ضرورت ایجاد موقوفات جدید با هدف حفظ استقلال حوزه

معاون فرهنگی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور از علما و بزرگان دینی به عنوان بزرگترین احیاگر وقف در جامعه یاد کرد و گفت: امروز نیز احیای این سنت حسنه دینی نیازمند همراهی و تلاش علمای دین است تا بتوانیم هر روز شاهد گسترش این سنت الهی در جامعه باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در جمع علما و روحانیان مازندران در ساری به نقش ارزنده عالمان دینی در ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: علما به عنوان میراث داران ائمه اطهار(ع) نقش بسیار محوری در رشد و گسترش فرهنگ وقف در جامعه ایفا کردند.

وی در ادامه با بیان این که وقفی که علما به ثبت رساندند در ابتدا برای عرصه های دینی بود، افزود: اما بعدها این موقوفات انجام شده از سوی علمای دین در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و خیریه هم بوده است.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این که علما در اجرای عمل به وقف خود بزرگترین نقش آفرینی را انجام دادند و پیش قدم بودند، خاطرنشان کرد: علمای دین در عمل به این سنت حسنه دینی بسیار حساس و دقیق عمل می کردند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه به نقش مهم علما و بزرگان دینی در احیاء موقوفات اشاره کرد و بیان داشت: علما دینی در احیاء این سنت ارزشمند دینی نیز بسیار نقش آفرین و تعیین کننده بودند و اگر تلاش های علمای دین در احیاء موقوفات نبود امروز اثری از وقف در جامعه اسلامی باقی نمی ماند.

وی به دغدغه های مهم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به مسأله وقف اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) 72 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آن فتوای شجاعانه ای که صادر کردند دستور دادند همه موقوفات باید به وقفیت خودش یاقی بماند و عمل به وقف شود.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که همه دغدغه امام خمینی(ره) اجرای دقیق به وقف بوده است، خاطرنشان کرد: فتوای تاریخی ایشان در آن مقطع بسیار حساس از پیروزی انقلاب، نشان دهنده دغدغه ایشان در اجرای دقیق احکام اسلامی و شرع مقدس در جامعه بوده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از علما و بزرگان دینی به عنوان بزرگترین احیاگر وقف در جامعه یاد کرد و گفت: امروز نیز احیاء این سنت حسنه دینی نیازمند همراهی و تلاش علمای دین است تا بتوانیم هر روز شاهد گسترش این سنت الهی در جامعه باشیم.

وی با بیان این که در حال حاضر حوزه دین، اندیشه و علم و تبلیغ با مشکلات مالی مواجه است، خاطرنشان کرد: روحانیت خود باید برای رفع این مسأله گام های اساسی بردارد چون کسی به فکر رفع این مشکلات نیست.

حجت الاسلام شرفخانی با تأکید براین که امروز حوزه های علمیه برای رشد و گسترش فعالیت های خود پشتوانه مالی ندارند، تصریح کرد: روحانیت باید رفع این مسأله و تقویت برنامه های خود تلاش های خود مضاعف کند.

وی در ادامه سخنان خود همچنین با بیان این که حوزه های علمیه با دستان خود روحانیت حفظ شود، خاطرنشان کرد: باید با تبلیغ مناسب موقوفات جدید برای حوزه های علمیه ایجاد کنیم تا استقلال حوزه نیز حفظ بماند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید براین که امروز یکی از بهترین راه های تقویت و کمک به حوزه های علمیه ایجاد موقوفات جدید برای این مراکز دینی است، تصریح کرد: در گذشته نیز این مراکز ارزشمند دینی با موقوفات اداره می شده است.

حجت الاسلام شرفخانی با تأکید براین که به طور حتم حوزه های علمیه و مراکز دینی نیازمند کمک برای تقویت و رونق فعالیت های علمی و تبلیغی خود هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وقف می تواند با حفظ استقلال حوزه های علمیه بسترهای لازم را برای رونق فعالیت های این مراکز دینی فراهم کند.

وی با بیان این که علما و روحانیان از ظرفیت بالایی برای تقویت و گسترش فرهنگ وقف در جامعه برخوردار هستند، بیان داشت: اگر نقش آفرینی و تلاش های تبلیغی علما در طول تاریخ نبود امروز این میزان موقوفات نیز در جامعه وجود نداشت.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که تبلیغ برای موقوفات جدید در جامعه نیز باید جدی تر و بیشتر شود، تصریح کرد: هیچ گروه و فردی بهتر و اثرگذارتر از علما و روحانیان نمی تواند مسأله مهم وقف برای عموم جامعه تبیین کند.

حجت الاسلام شرفخانی در بخش پایانی سخنان خود از وقف به عنوان یکی از مهم ترین احکام الهی یاد کرد و گفت: متأسفانه این سنت ارزشمند الهی همچنان غریب مانده است و باید تلاش شود از غربت خارج شود./۹۵۰/پ202/ب1

نظر شما