شناسهٔ خبر: 22644838 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:نیازبه واردکردن گندم نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در بحث گندم، نه امسال نه سال های آینده نیاز به واردکردن گندم نداریم.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، یزدان سیف چهارشنبه در آیین بهره برداری از سیلوی 50 هزارتنی ذخیره گندم در کازرون فارس گفت: سال گذشته 14و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم که 11و نیم میلیون تن آن را از کشاورزان خریدیم و امروز تاکنون 10 میلیون تن موجودی داریم که ذخیره خوبی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:ظرفیت 13 ونیم میلیون تن ذخیره سازی استاندارد در کشورداریم که برای ذخیره سازی کشور کفایت می کند و برنامه جدی برای توسعه مراکز ذخیره سازی گندم نداریم مگر در موارد خاص.
سیف گفت: تا 10 روز قبل تمام طلب کشاورزان که گندم به دولت فروخته اند پرداخت شده است و اگر کشاورزی هنوز پول خودرا دریافت نکرده احتمالا یا شماره حساب صحیح نداده و یا اشکالی بوده که از خود کشاورزبوده است تمام کشاورزان می توانند به بانک کشاورزی مراجعه و پول خودرا دریافت کنند.
در این آیین یدالله رحمانی معاون استاندار فارس گفت:با راه اندازی سیلو 50 هزار تنی کازرون ظرفیت ذخیره سازی در استان فارس به یک میلیون و 426 هزار تن افرایش پیدا می کند که علاوه بر تامین گندم استان فارس استان های اصفهان، البرز، کرمان، بوشهر، تهران و هزمزگان هم بهره مند می شوند.
وی ادامه داد:دو سیلوی دیگر هم در شهرستان های داراب و اقلید در دست احداث است که با تامین اعتباری که شده است این دو سیلو هم به زودی راه اندازی خواهد شد وبا راه اندازی این دو سیلو 70 هزار تن به ذخیره فارس افزوده خواهد شد .
معاون استاندار فارس گفت: ذخیره گندم ما امروز 800 هزارتن است که با توجه به مصرف سالیانه حدود چهارصد هزارتن تا 500 هزارتن در استان می توانیم نیاز خیلی از استان ها را برطرف کنیم.
لطیف راستاد مدیر عامل غله استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان فارس حدود 90 هزار تن گندم خریداری کردیم که برآورد ریالی آن 1178 میلیارد تومان است علاوه بر این 25 هزار تن دانه های روغنی خریداری شده که نسبت به سال گذشته به 7 برابر افزایش نشان می دهد.
راستاد گفت: چون حمل 100 درصد گندم از طریق حمل ونقل جاده ای صورت می گرفت برنامه ریزی کردیم که برای اولین بار در سیوند مرودشت با همکاری راه آهن استان فارس حمل گندم از طریق ریلی انجام دهیم که این طرح تا یکی دو هفته آینده اجرا خواهد شد.
سیلو در کازرون با ظرفیت 50 هزار تن که از سال 84 عملیات آن شروع شد در زمینی به مساحت 51 هزار و 300 متر مربع با اعتباری افزون بر 12 میلیارد تومان به بهره برداری رسید که گندم های ذخیره شده در این سیلو گندم استان بوشهر را هم تامین خواهد کرد.
کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما