شناسهٔ خبر: 22644687 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک کارگزار بازار آتی در گفت‌و‌گو با فارس تحلیل کرد

تعیین بازار گردان تنها راهکار ایجاد تعادل در بازار کم‌عمق سکه/ کمبود سکه و سفته‌بازی عامل اصلی حباب قیمت

یک کارگزار بورس کالا معتقد است تنها راهکار برای کنترل بازار آتی سکه بورس کالا وجود بازارگردان بوده که تقاضاهای ناشی از سفته‌بازی در بازارهای با عمق کم را کنترل می کند.

صاحب‌خبر -

شایان کرمی، کارشناس معاملات مشتقه بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با بررسی آخرین وضعیت بازار آتی سکه طلا در بورس کالا گفت: بازار آتی سکه با هدف پوشش ریسک نوسانات قیمت سکه از سال 87 در بورس کالا راه اندازی شد اما در حال حاضر موجب افزایش ریسک و حباب سکه و تحریک طرف تقاضا در بازار نقدی شده است.

کارشناس کارگزاری آتی ساز بازار با بیان اینکه حباب نزدیک به 200 هزار تومانی سکه تمام طرح جدید بیش از هر چیز به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا بوده است ، تاکید کرد: این عدم توازن به علت رشد تقاضا در بازار فیزیکی یا به اصطلاح نقدی سکه نبوده بلکه بیشتر به دلیل کمبود سکه نقدی یا فیزیکی در بازار و همچنین سفته بازی در بازار غیر رسمی و حتی رسمی ایجاد شده است.

*پیشینه حباب در بازار سکه

وی در اثبات ادعای خود به پیشینه شکل گیری حباب سکه از سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته  قبل از شروع ماه محرم و صفر این حباب در حالی شکل گرفت که نرخ بهره 20 درصد بانکی از جذابیت های بالایی برخوردار بود و کمتر کسی نگاه سرمایه گذاری به بازار طلا و ارز و یا دیگر بازارها داشت .

وی اضافه کرد: در عین حال با گذشت زمان حتی در نزدیکی عید نوروز این حباب در سال 95 به حداکثر مقدار خود در حوالی 130 هزار تومان رسید که ناشی از تقاضای همیشگی و فصلی سکه در بازار بود که کمبود عرضه باعث رشد حباب شده بود.

کرمی ادامه داد: پس از آن تا تیر ماه امسال این حباب تا 70 هزار تومان کاهش پیدا کرد. با شروع روند افزایشی دلار و شروع فصل تقاضا برای دلار مجدد تقاضا برای سکه تقویت شد که به دلیل کمبود سکه فیزیکی ضرب سال 86 در بازار، حباب سکه افزایش پیدا کرد.

چنین تقاضایی در بازار نقدی سکه نیز همواره در سال های گذشته به همین شکل بوده اما چون طی دوسال گذشته سکه های ضرب سال 86 در بازار کمتر شده، باعث شکل گیری حباب فعلی در سکه طلای طرح جدید و همچنین سایر سکه های طلا شده است.

این کارشناس بازار سرمایه از دیگر عوامل ایجاد حباب سکه را معاملات سفته بازی و تقاضای سوداگری در بازارهای غیررسمی و رسمی عنوان کرد و افزود: با رجوع به معاملات گواهی سپرده سکه طلا در تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار می توان به وضوح این مساله را در بازار رسمی مشاهده کرد که با تعداد سفارش های بسیار پایین منجر به رشد قیمت می شوند همچنین از دیگر دلایل برای اثبات این فرضیه زمان های رشد قیمت سکه نقدی در اثر رشد سکه فردایی در بازارهای غیر رسمی است  که عمده این رشد در ساعات پایانی شب اتفاق افتاده است.

*ضرب سکه توسط بانک مرکزی حباب را از بین می‌برد

وی افزود: با توجه به تعادل بازار ارز و رشد معقول و کنترل شده دلار توسط بانک مرکزی و همچنین افت طلای جهانی طی هفته های گذشته، کمتر سرمایه گذاری ریسک خرید هر سکه طلای طرح جدید را با حباب 200 هزار تومانی انجام می دهد زیرا از آخرین عرضه سکه با ضرب سال 86 مدت 10 سال سپری می شود.

به باور این فعال بازار آتی بورس کالا به نظر می رسد با توجه به موارد فوق ،حباب ایجاد شده، سکه طلای طرح جدید را در نزدیکی بیشینه قیمتی آن درسال 91 قرار داده است. حباب ایجاد شده در سکه طلای طرح جدید در صورت کنترل بازار غیر رسمی و سفته بازی و همچنین عوامل تشدید کننده آن یعنی رشد قیمت دلار و یا طلای جهانی می‌تواند کاهش پیدا کند و یا حتی در غیر این صورت با پایان فصل تقاضا تعدیل شود. همچنین در صورت عرضه سکه با طرح یا ضرب جدید توسط بانک مرکزی این حباب کاملا از بین برود.

*نقش بازار آتی در تشدید حباب قیمتی

این کارشناس بازار آتی با ابزار نگرانی از عامل تشدید کننده حباب سکه طلا تصریح کرد: در حال حاضر بازار آتی سکه در بورس کالا با توجه به مکانیسم آن کاملاً باعث تشدید این حباب و تحریک بازار نقدی به صعود قیمت سکه شده است.

این در حالی است که هدف اصلی این بازار پوشش ریسک فعالان بازار نقدی بوده است اما این روزها باعث افزایش هیجانات کاذب و ریسک های متعدد در بازارهای مختلف شده و نهاد های ناظر از جمله بورس کالا و سازمان بورس هیچ تدبیری برای کنترل این هیجانات در بازار آتی سکه با عمق  50 میلیارد تومانی اتخاذ نمی کنند.

به گفته وی در حال حاضر هر سکه طلای طرح جدید در سررسید شهریور 97 با قیمت 16 میلیون و 900 هزار ریال در حال معامله می باشد این درحالی است که قیمت سکه امامی طرح جدید در بازار نقدی14 میلیون و 300 هزار ریال است.

این اتفاق فاصله ای نزدیک به 18درصد در کمتر از 10 ماه ، فرصت آربیتراژی 20 درصد سالیانه ایجاد کرده، اما مکانیسم بازار آتی سکه منجر به رشد فاصله سرسید های مختلف به صورت نمایی با بازار نقدی شده و همین عامل منجر به تحریک تقاضا در بازار غیر رسمی سکه و تقویت و تشویق افراد به سرمایه گذاری در سکه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: آربیتراژگران و هجرها از ورود به این بازار هراس دارند زیرا در صورت افزایش فاصله ها حتی این عده از فعالان که هدف پوشش ریسک دارند متضرر می شوند. بدین صورت که فعالان بازارآتی سکه با سپرده کردن وجه ضمان اقدام به اخذ تعهدی خرید یا فروش می گیرند و درصورتی که تسویه روزانه معاملات به گونه ای باشد که بیش از 30 درصد وجه ضمان خود را از دست بدهند مارجین کال شده و در این صورت می بایست اقدام به افزایش موجودی خود تا سطح وجه تضمین اولیه کنند یا اینکه مجبور به افست کردن تعهد خود هستند.

کرمی یادآور شد: با همین مکانیسم درصورت رشد قیمت‌ها، فروشنده‌ها مدام در حال مارجین کال شدن - ورود به بازار جبرانی- هستند در نتیجه ناچار به افست کردن تعهد فروش خود با خرید سررسیدی هستند که تعهد فروش اخذ کرده اند در نهایت همین مساله منجر به افزایش تقاضای کاذب و به اجبار برای این بازار شده و باعث رشد نمایی قیمت ها و افزایش فاصله سرسیدهای آتی با بازار نقدی می شود.

این تحلیل گر بازار سرمایه با بیان اینکه با افزایش قیمت های آتی سکه، وجه ضمانت از سوی بورس کالا رو به افزایش است،تصریح کرد: این موضوع باعث می شود تا فروشندگان بازار آتی سکه سریع تر مارجین کال شده و این سیکل تقاضای کاذب و اجباری برای بازار آتی سکه همواره تکرار شود که به تبع آن فاصله های این بازار با افزایش مداوم باعث تشدید حباب در بازار سکه نقدی با نگاه به بازار آتی سکه می شود.

این در حالی است که مجموع موقعیت های باز در بازار آتی سکه حداکثر 26 هزار قرارداد است که با فرض وجه ضمان 2 میلیون تومان نقدینگی بالغ بر 52 میلیارد تومان در این بازار وجود دارد که مبلغ بسیار کمی بوده و نشان از عمق کم این بازار می دهد اما تبعات و اثرات این گونه سفته بازی که فقط نقدینگی ناچیزی می طلبد بسیار بیشتر از فواید آن است.

* بازارگردان‌ها تنها راهکار کنترل بازار کم‌عمق سکه

این کارشناس بازار آتی سکه طلا در نهایت تاکید کرد: تنها راهکار برای کنترل این بازار وجود بازارگردان است که تقاضاهای ناشی از سفته بازی در بازارهای با عمق کم را کنترل می کند. طبق قاعده با توجه به سیاست های بانک مرکزی و همچنین دولت، از سازمان بورس و بورس کالا انتظار می رود در مسایل این چنینی وارد شده و تدابیر لازم برای کنترل هیجانات را اتخاذ کنند.

 خبرگزاری فارس برای بررسی حباب 200 هزار تومانی سکه و شائبه تاثیر گذاری بازار آتی بورس کالا در افزایش حباب با روابط عمومی بورس کالا صحبت و درخواست مصاحبه با مدیران مربوطه کرد که متاسفانه روابط عمومی از پاسخ در این زمینه امتناع کرده است.

انتهای پیام/م

نظر شما