شناسهٔ خبر: 22644525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خبرهایی از سینما و تئاتر

روابط عمومی برنامه

معرفی پنج اثر شرکت کننده در جشنواره فیلم عمار، سانس فوق‌العاده برای فیلم «یه‌وا» و اعلام زمان دریافت آثار برای جشنواره جهانی فجر از جمله خبرهای سینمایی و تئاتری اولین روز آذرماه هستند.

صاحب‌خبر -

ناهید طباطبایی، حسین پاکدل و فرهاد توحیدی داوری مرحله نهایی بخش نمایشنامه‌های تالیفی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را عهده‌دار شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی، بهزاد صدیقی، دبیر این دوره، طی حکمی اسامی داوران مرحله نهایی بخش نمایشنامه‌های تالیفی را اعلام کرد.

در متن این حکم آمده است:

«سرکار خانم ناهید طباطیایی و جنابان حسین پاکدل و فرهاد توحیدی

با توجه به تجربیات ارزش­مند و اعتبارآفرین سرکارعالی و جنابان در حوزه­ درام، به موجب این حکم، به عنوان داور بخش نمایشنامه­های تالیفی (مرحله­ نهایی) هشتمین دوره­ انتخاب آثار برترادبیات نمایشی ایران منصوب می­شوید. بی‌شک حضورتان در پیش­برد اهداف این ارزیابی فرهنگی، ارزش­آفرین و موثر خواهدبود.»

پیش از این، طی روزهای گذشته، اسامی۳۰ نمایشنامه راه‌یافته به مرحله نهایی بخشنمایشنامه‌های تالیفی که توسط هیئت‌داوران مرحله نخست؛ روزبه حسینی، ابراهیم پشتکوهی و صحرا رمضانیان از میان ۴۸۷ نمایشنامه ارسالی ناشران و نمایشنامه‌نویسان به دبیرخانه این دوره، انتخاب شده بوند، اعلام شد.

زمان برگزاری آیین پایانی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که به همت کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و به دبیری بهزاد صدیقی برگزار می‌شود، به زودی اعلام خواهد شد. 

****

به گزارش روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، اجرای نمایش «اون دیگه اینجا زندگی نمیکنه» به نویسندگی و کارگردانی پیام عزیزی با حضور پروانه سلحشوری (رییس فراکسیون زنان مجلس) و طیبه سیاوشی (عضو کمسیون فرهنگی مجلس) شب گذشته (۳۰ آبان‌ماه) به پایان رسید.

این دو نماینده مجلس پس از پایان اجرا ضمن تقدیر از عوامل نمایش با حضور کارگردان در ارتباط با اثر و دغدغه اجتماعی کارگردان تبادل‌نظر کردند.

****

نمایش «یه وا» در ارمنستان به سانس فوق العاده رسید.

به گزارش مشاور رسانه‌ای فیلم، « یه وا» از ۲۳ سپتامبر با حضور علیرضا تابش ـ مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ـ در شهر  ایروان و شهرستان‌های ارمنستان اکران خود را آغاز کرد و استقبال از آن ادامه دارد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: زنی که به اتهام قتل همسرش تحت پیگرد قانونی است برای حفاظت از دخترش فرار را پیشه کرده  به محل دور دستی پناه می‌برد و به ناچار در محل جدید مجبور به مقابله با مسائل و دشواری‌ها شده ، رودروی آئینه‌ای به نام زندگی می‌شود.

در این فیلم، بازیگران کشور ارمنستان همچون نارینه گریگوریان، شانت هوانیسیان، سرگی توماسیان، ورژ کاسونی، مارجان آودیسیان، روزا آویدیسوا و ..... حضور داشته‌اند.

فیلم سینمایی «یه وا»  به تهیه‌کنندگی تقی علی‌قلی‌زاده و مشارکت مرکز سینمایی ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است و تا کنون در  جشنواره‌هایی چون مونترال، میل ولی و جهان آسیای لس آنجلس حضور یافته و به بخش مسابقه جوایز سینمایی آسیا - اقیانوسیه راه پیدا کرده است. همچنین در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم «انار» به عنوان فیلم اختتامیه این رویداد سینمایی روی پرده رفت و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را به خود اختصاص داد.

«یه وا» نماینده سینمای ارمنستان در رقابت اسکار ۲۰۱۸ بهترین فیلم خارجی زبان خواهد بود.

****

مرکز رسانه‌ای فاطمیون با پنج مستند مدافعان حرم از جمله «نقاشییک رویا»، «پرواز از حلب» و «ابوتراب» در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیدا می‌کند.

این مرکز با پنج اثر درباره مدافعان حرم در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیدا می‌کند. نخستین اثر این مرکز، مستند «نقاشی یک رویا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ساسان فلاح فر است.

این مستند ۲۷ دقیقه‌ای در تابستان ۱۳۹۶ ساخته شده است و به زندگی یک رزمنده افغانستانی و آزادی او از بند اسارت تروریست‌های تکفیری حاضر در سوریه می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، دومین مستند این مرکز برای حضور در جشنواره عمار امسال، «جنگ، دوربین، من» نام دارد که در زمان ۳۱ دقیقه و به تهیه کنندگی و کارگردانی ساسان فلاح فر تولید شده است. این مستند درباره موضوع تصویربردارانی است که حماسه های رزمندگان را ثبت می‌کنند اما هیچگاه خودشان دیده نمی‌شوند.

همچنین سومین مستند مرکز رسانه‌ای فاطمیون برای حضور در این دوره جشنواره عمار «روی خط آتش» نام دارد که در زمان ۲۵ دقیقه و به کارگردانی محمدحاجی مقصودی ساخته شده است. این مستند، دست به دست شدن چند باره شهر تاریخی و بسیار مهم «پالمیرا»بین نیروهای مقاومت و تکفیری‌ها را به تصویر کشیده است.

مستند «ابوتراب» هم به کارگردانی ساسان فلاح‌فر، چهارمین اثر برای شرکت در هشتمین دوره جشنواره عمار است که طی آن، سیدمحمد حسینی یکی از رزمندگان لشکر فاطمیون، اتفاقات و رویدادهایی را که در جبهه مبارزه با تروریست‌های تکفیری دیده، روایت می‌کند.

«پرواز از حلب» دیگر اثر مرکز رسانه‌ای فاطمیون برای شرکت در جشنواره عمار است که به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن عقیلی تولید شده است، این مستند ۴۲ دقیقه‌ای در سال جاری ساخته شده و به سرگذشت و زندگی شهید مدافع حرم «حسین هریری» می پردازد که در کنار مبارزان افغانستانی لشکر فاطمیون با تکفیری‌ها نبرد کرد و در این راه به شهادت رسید.

تصویربرداری میدانی این مستندها بر عهده‌ نیروهای فاطمیون یعنی همان افغانستانی‌های مدافع حرم بوده که به جای سلاح از دوربین برای نبرد علیه دشمن استفاده می‌کنند و اکنون در حال تصویربرداری از پایان سیطره‌ تروریست‌های داعش در سوریه هستند.

 هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، ۶ الی ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.

****

فیلمسازان ایرانی متقاضی شرکت در بخش های مختلف سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌توانند از روز شنبه ۴ آذرماه  نسبت به ثبت نام آثار خود اقدام کنند.

 به گزارش ستاد خبری سی‌ و ‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دبیرخانه دائمی جشنواره جهانی فیلم فجر که از دهم اردیبهشت ماه ۹۶ - دو روز پس از پایان جشنواره سی و پنجم - کار خود را آغاز کرده، فراخوان جدید خود را از اول نوامبر ۲۰۱۷ (۱۰ آبان ماه ۹۶) روی سایت جشنواره منتشر کرده است .

 مراحل ثبت نام فیلم های خارجی بر اساس آیین نامه از اول نوامبر آغاز شده و تا اول مارس ۲۰۱۸ (۱۰ اسفندماه ۹۶) ادامه خواهد داشت، این فراخوان تاکنون با استقبال از سوی شرکت های معتبر تهیه و پخش بین المللی روبرو شده است و طی بیست روز از اعلام فراخوان، ۶۸۲ فیلم از سی و پنج کشور برای شرکت در جشنواره ثبت نام کرده اند که از این میان، بیش از ۳۰۰ عنوان، فیلم بلند داستانی هستند.

تاریخ آخرین مهلت دریافت آثار در دفتر جشنواره نیز ۵ مارس ۲۰۱۸ (۱۷ اسفندماه ۹۶) تعیین شده است.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده فراخوان و آگاهی از جزییات بیشتر به سایت جشنواره به آدرس www.fajriff.com مراجعه کنند. متقاضیان ایرانی نیز می‌توانند از روز شنبه ۴ آذر نسبت به ثبت نام آثار خود اقدام کنند.

جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره قبلی، میزبان بیش از یکصد و پنجاه اثر سینمایی، پنجاه نشست علمی و آموزشی و بیش از سیصد و پنجاه مهمان خارجی از میان فیلمسازان ، مدیران جشنواره های معتبر و خریداران و پخش کنندگان از پنج قاره بود.

سی و ششمین دوره این جشنواره، در سال ۱۳۹۷ ، از تاریخ  ۱۹ تا ۲۷ آوریل  (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت)  به دبیری سید رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

****

 فیلم مستند "دف، روایت استاد بیژن کامکار" در خانه سینما نمایش داده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه سینما، این فیلم مستند به کارگردانی مهدی طالبانی روز شنبه ۴ آذرماه ، ساعت ۱۷، در سالن زنده یاد سیف الله داد خانه سینما (بهارجنوبی – کوچه سمنان شماره ۲۹) برگزار می شود. 

در این جلسه که با حضور استاد بیژن کامکار و جمعی از دست اندرکاران موسیقی و سینمای کشورمان همراه خواهد بود، همایون امامی به نقد و بررسی این اثر خواهد پرداخت.

شرکت علاقمندان در این نشست آزاد است .

انتهای پیام

نظر شما