شناسهٔ خبر: 22643904 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبدآباد تربت حیدریه، روستای بدون دخانیات

صاحب‌خبر -

این روستای گردشگری 160 خانواری با بیش از 320 نفر جمعیت در 45 کیلومتری تربت حیدریه، مردمانی دارد که دخانیات را نه به حریم خانه که به روستای خود هم راه نداده اند و روستایی پاک به معنای واقعی ساخته اند که تنفس در هوای آن جانبخش است و عطر خوش طبیعت و هوای پاکیزه در آن موج می زند.
اهالی روستای عبدآباد استعمال سیگار و قلیان را امری قبیح می شمارند و این نگاه ویژه و کمیاب آنان، فضا را برای حضور گردشگران و علاقه مندان به هوای تازه و طبیعت گردی فراهم کرده است.
این روستا یکی از روستاهای پرجاذبه تربت حیدریه است و اگر چه جزو 10 روستای هدف گردشگری نیست اما با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن پیشنهاد معرفی این روستای گردشگری به عنوان روستای هدف گردشگری به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شده است.

*عبدآباد روستایی بدون دخانیات در خراسان رضوی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عبدآباد، روستایی گردشگری و مملو از جاذبه های طبیعی برای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است، روستایی با طبیعتی بکر، معماری سنتی و آرامش بخش.
علی محمدی بیان کرد: بر اساس هدف گذاری و برنامه ریزی انجام شده، ایجاد و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی با هدف تشویق مردم این روستا و نیز آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با این روستا انجام شده است.
وی افزود: علاوه بر این می توان با توجه به پاک بودن این روستا و عدم استفاده از سیگار و قلیان از این طریق در این زمینه نیز فرهنگ سازی کرد.
وی با بیان اینکه استعمال دخانیات تا چند سال قبل در این روستا نیز رواج داشته اما مردم روستا با همتی عالی اقدام به ترک مصرف دخانیات کرده اند و هم اکنون سالهاست که استفاده از دخانیات در این روستا متوقف و به امری قبیح تبدیل شده است.
وی گفت: حتی جوانان این روستا بدون استعمال دخانیات به کار و فعالیت مشغولند و این فرهنگ در بین اهالی روستا جاافتاده و ماندگار شده است.
محمدی بیان کرد: پیگیری ها برای معرفی عبدآباد به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان در کنار 10 روستای هدف گردشگری شهرستان در حال انجام است.
وی گفت: باغ ها و کشتزارهای عبدآباد از دیگر جاذبه های این روستا برای گردشگران است.

* فرهنگ عبدآباد مبتنی بر پاکیزگی است
یک فعال در شبکه بهداشت بخش کدکن با اشاره به سطح بالای فرهنگی اهالی عبدآباد گفت: مردم این روستا به رشد فرهنگی خاصی رسیده اند و دریافته اند که مصرف دخانیات برای آنان مصر است پس آنرا کنار گذاشته اند.
آمنه سالاریان، بهورز خانه بهداشت رقیچه، که روستای عبدآباد را هم پوشش می دهد، افزود: مردم این روستا به بهداشت و پاکیزگی اهمیت زیادی می دهند و این را حتی با یک نگاه گذرا به کوچه ها و محلات این روستا، که از همه روستاهای همجوار تمیزتر است، می توان دریافت.
وی گفت: جالب است که این فرهنگ در میان اقشار مختلف و رده های سنی گوناگون اعم از کودک، جوان و نوجوان تا کهنسالان این روستا نهادینه شده و آنان گویا به نوعی بلوغ فکری و فرهنگی رسیده اند و نوعی خودمراقبتی را در پیش گرفته اند که شایسته است این شیوه الگویی برای دیگر روستاها شود.

* افزایش روستاهای هدف گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش روستاهای هدف گردشگری، بوم گردی و توسعه اقامتگاههای بومی از جمله سیاستهای راهبردی در عرصه گردشگری و توسعه آن در استان است.
محمدرحیم رهنما افزود: روستاهای فراوانی هستند که دارای جاذبه های ویژه اند که باید به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شوند و روستای عبدآباد تربت حیدریه نیز از آن جمله این روستاها است.
وی بیان کرد: وضعیت روستای عبدآباد بررسی و اعلام وضعیت آن به عنوان روستای هدف گردشگری به زودی انجام می شود.
رهنما، توسعه اقامتگاه های بوم گردی را از جمله راهکارهای موثر برای معرفی روستاها و بوم های محلی به گردشگران دانست و افزود: بوم گردی و توسعه گردشگری در روستاها مزایا و ویژگیهای متعددی دارد که از آن جمله رونق مناطق، روستاها و شهرهای کوچک، معرفی فرهنگها، سنتها و صنایع دستی مناطق به گردشگران، تحقق مهاجرت معکوس، جذب و بازگشت جوانان برای حضور و فعالیت در روستاهاست.
وی ادامه داد: در روستاها و مناطق محلی مشاغل و کسب و کارهای فراوانی هستند که در ارتباط مستقیم و موثر با گردشگری قرار دارند و به فراخور رشد و توسعه گردشگری در آن مناطق می توانند دوباره جان گرفته و به عنوان جذابیت برای گردشگران مطرح باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اساسا ایجاد و راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی با هدف توسعه بوم گردی و نیز رشد و رونق روستاها و مناطق مختلف برنامه ریزی شده است.
رهنما ادامه داد: با رونق گرفتن بوم گردی به مرور زمان شاهد بازگشت جوانان به روستاها و شهرهایشان خواهیم بود و در عین حال فرهنگ، آیین ها، آداب و رسوم نیز از طریق گردشگران به خارج از مرزها منتقل می شود.
وی با بیان اینکه 17 روستای مصوب ملی به عنوان روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد، افزود: علاوه بر آن بیش از 100 روستای هدف گردشگری در خراسان رضوی انتخاب شده و هم اکنون برنامه ریزی برای جذب گردشگران را دارند.
وی تاکید کرد: شناسایی و افزایش روستاهای هدف گردشگری از برنامه های در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132

انتهای پیام /*

نظر شما