شناسهٔ خبر: 22643256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات؛

داعش؛ نقطه پایان خط

تهران- ایرنا- وعده فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برای پایان دادن به اعمال تروریستی و وحشیانه داعش، تحقق یافت و عمر تکفیری های داعش با بازپسگیری آخرین مقر آنان در مرز عراق و سوریه پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پایان داعش نوید شادی بخشی بود که از سوی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در آخرین روزهای ماه آبان منتشر شد. تصرف آخرین پایگاه در اختیار تروریست های داعش و پایان تکفیری ها، مهمترین عنوان مطبوعات ایران در نخستین روز از آذرماه 1396 بود. این روزنامه ها همچنین به نشست سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در سوچی و تازه ترین تحولات بازارهای بورس و طلا پرداختند.

** پایان داعش
پایان داعش خبری بود که روز گذشته فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه‌ ای به مقام معظم رهبری اعلام کرد. ایشان نیز در پاسخ به نامه سردار سلیمانی، خطاب به وی عنوان کردند که «متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلک داعش نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.» پایان داعش و تحلیل ها در این باره، عنوان نخست بسیاری از گزارش و سرمقاله روزنامه های امروز بود.
«الوعده وفا» عنوان گزارش «اعتماد» بود که در آن می خوانیم: دقیقا روز سی‌ام شهریور ماه بود که سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از نابودی داعش تا ٢ماه آینده خبر داد و گفت: «انتقام خون شهید حججی را خواهیم گرفت و داعش، این غده خطرناک ساخته شده به دست امریکا و اسراییل را ریشه‌کن می‌کنیم.» او دیروز یعنی سی‌ام آبان در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری خبر داد که کار را تمام کرده است.
بالاخره تلاش‌ها و حمایت‌های ایران از جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه کار خودش را کرد. با پایین کشیدن پرچم داعش در «ابوکمال» کار این گروه تروریستی تمام شد. سردار سلیمانی برای آنکه با اطمینان خاطر ختم غائله داعش را اعلام کند، شخصا در آخرین عملیات آزادسازی شرکت کرده بود.
این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان «وفای به عهد خوبان» عنوان کرد: به پایان خط توحش و مزاحمت خود رسیدند. این عمل به وعده حاج قاسم سلیمانی و پیروزی جبهه مقاومت در نبرد با تکفیری‌ها البته به دست نمی‌آمد مگر با جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان مدافع حرم. جوانانی که با تاسی از شهدای هشت سال دفاع مقدس ترک دنیا کردند و نه با پا که با سر، برای تخلیه دمل چرکی داعش، جبّه جهد و جهاد پوشیدند ودر سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، سینه‌شان را برای اسلام رحمانی و امنیت مردم منطقه سپر بلا کردند. رمز پیروزی در این نبرد پیچیده و خطرناک جدای از ایثارگری‌های در میدان جنگ، همدلی و همزبانی همه نهادهای ملی و نظامی تحت رهبری فرزانه انقلاب بود.
روزنامه «بهار» زیرعنوان «پایان داعش بحران نیست» آورد: این خبر مهم در چند روز اخیر موج رسانه‌ای قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده است اما آنچه در تبلیغات رسمی در کشورمان مورد توجه قرار نمی‌گیرد تفاوت «پایان داعش» با پایان «مبارزه با‌تروریسم» و از آن مهمتر تفاوت آن با «پایان بحران» است. اگر بخواهیم بحران به وجود آمده در سوریه و تا حدود کمتری عراق را منحصر به یک گروه‌تروریستی خاص به نام داعش کنیم راه را به خطا رفته‌ایم و دچار نوعی اشتباه محاسباتی شده ایم. غلبه بر‌تروریست‌های داعش قطعا اتفاق مهم و خوشایندی است اما آیا تمام ماجرای سوریه به داعش بازمی گردد؟ آیا امروز و با آنچه پایان عُمر داعش خوانده می‌شود می‌توان به سوریه‌ای بدون جنگ و خونریزی فکر کرد؟
بهار در ادامه با اشاره به قدم‌های پیش روی طرف‌های درگیر در بحران سوریه در دوران «پسا داعش» نوشت: نخست اینکه گام اول در این فضای جدید پذیرش این نکته مهم است که عدم حضور نیروهای داعش در شهرهای سوریه و عراق به معنای پایان تفکر داعشی نیست و در صورت تکرار خطاهای گذشته دولت‌های این دو کشور و یا هر دولتی در منطقه خاورمیانه امکان سربرآوردن چنین گروهی با چنان جنایت‌های سبعانه‌ای وجود دارد.
در گزارش «شهروند» به پاسخ رهبر انقلاب به نامه سردار سلیمانی اشاره شد. این روزنامه نوشت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه‌ سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره‌ پایان سیطره‌ی شجره‌ی خبیثه‌ داعش تاکید کردند: شما با متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلک داعش نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.
روزنامه «جوان» هم ضمن اشاره به نامه رهبری به سردار سلیمانی، زیر عنوان «پایان کار داعش، دوران جدید مقاومت» نوشت: اکنون با شکست داعش در عراق و شام، تحولات منطقه وارد مرحله حساسی شده است. اگرچه سلطه خلافت خودخوانده بر شهرها پایان یافته، اما گفتمان و اندیشه تکفیر باقی است. وهابیت همچنان در اقصی نقاط جهان اسلام و حتی کشورهای غیراسلامی در حال فعالیت آشکار یارگیری است. از اینها گذشته صهیونیست‌ها به عنوان توطئه‌گر اصلی و اشاعه دهندگان بذر تفرقه، در آسایش کامل در حال فعالیتند. تا زمانی که فضای منطقه چنین است، همچنان به مقاومت نیاز خواهد بود. علاوه بر اینکه ضروری است از رهاوردهای مقاومت به نفع مستضعفان و ملت‌های منطقه حداکثر بهره را ببریم، باید برای مجاهدت در دوران پساداعش سریعاً آماده شد. نباید گذاشت انرژی متراکم مردمی و انسانی که در ذیل محور مقاومت متمرکز شده است، گرفتار اضمحلال تدریجی شود. باید الگوی مقاومت و دفاع از حرم به بستری برای رهایی همه مردم منطقه از سلطه مستکبران و وابستگان آنها گردد.
روزنامه «خراسان» در سرمقاله امروز خود عنوان کرد: اما به هر صورت رسما خلافت خودخوانده خون خواران نابود و از جغرافیای منطقه حذف شد و می توان ادعا کرد بزرگ ترین روز در مبارزه و شکست تروریسم تکفیری در تاریخ رقم خورد اما باید توجه داشته باشیم که تفکر فرقه وهابیت تکفیری همچنان وجود دارد و مثل ویروس در جای جای دنیا و به خصوص منطقه منتشر شده است و تعدادی از بازماندگان این شجره خبیثه ملعونه همچنان در «لانه های بیابانی» در عراق و سوریه نفس می کشند و عده ای شان نیز هم اکنون به شکل ها و چهره های گوناگون در گوشه و کنار کشورهای منطقه و جهان به صورت آشکار یا مخفیانه زندگی می کنند بنابراین همچنان نباید از «کینه» و «کمین» اینان و حامیان مادی و معنوی شان و پدرخوانده های فکری و اعتقادی شان غفلت شود.

** سوچی؛ کانون رایزنی برای صلح پایدار در منطقه؟!
امروز یکم آذر ماه روسای جمهوری هر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در شهر ساحلی سوچی در روسیه دیدار خواهند کرد. دیروز نیز روسای جمهوری سوریه و روسیه به صورت ناگهانی با یکدیگر ملاقات کردند. روزنامه های نشست سوچی را راهی برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه به ویژه در سوریه عنوان کردند.
روزنامه «آرمان» با طرح این پرسش که آیا بحران خاورمیانه با کنفرانس سوچی پایان می یابد؟ نوشت: روسیه در حال حاضر شرایط جدیدی را به‌وجود آورده، چون هم در جنگ سوریه درکنار ایران نقشی همکاری را به‌عهده داشت و هم طبیعتا بعد از جنگ این نقش ادامه خواهد یافت. ولادیمیر پوتین شبکه وسیعی را به وجود آورده، به‌طوری که هم به‌دنبال مذاکره با کارشناسان ایران و ترکیه هستند و هم وزرای خارجه‌اش در حال گفت‌وگو با همتایان خود.
به تحلیل آرمان، «با توجه به ‌اینکه قرار است در آینده‌ای نزدیک در ژنو نشستی تشکیل و پیش‌نویس قانون اساسی سوریه هم تهیه شود، مجموعه ‌اینها نشان می‌دهد با توجه به ختم غائله داعش زمینه برای انتخابات در سوریه درحال فراهم شدن است. آنچه از تحولات اخیر منطقه بر می‌آید اینکه قدرت‌های منطقه‌ای در حال مهار شدن هستند و به‌نظر می‌رسد مثل زمان جنگ سرد، روس‌ها و آمریکایی‌ها قصد دارند که از منطقه خاورمیانه به‌عنوان نقطه کانونی استفاده کنند. با نگاه به تحولات اخیر لبنان، به‌نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها قصد دارند حزب‌ا... را تضعیف کنند و از این راه به‌دنبال مقابله با نقش منطقه‌ای ایران هستند. »
روزنامه «شرق» نیز گزارش نخست خود را به تلاش سه رئیس جمهوری ایران، ترکیه و روسیه برای خاورمیانه جدید اختصاص داد و نوشت: هنوز مشخص نیست که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که در سوچی به سر می‌برد، در این دیدار حضور خواهد داشت یا نه؛ ولی این نشست نشان می‌دهد همبستگی میان ایران، روسیه و ترکیه پررنگ‌تر از قبل ادامه دارد و این کشورها درگیر نقشه راه مشترکی هستند که برای سوریه ترسیم کرده و تاکنون آن را در نشست‌های مختلف پیش برده‌اند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: نشست کارشناسان سه کشور در تهران برگزار شد، وزرای امور خارجه در آنتالیا تجدید دیدار کردند و امروز، ٢٢ نوامبر، اول آذر رؤسای جمهور هر سه کشور در روسیه و در شهر ساحلی سوچی دیدار می‌کنند. شش سال پیش در چنین روزهایی «کاندالیزا رایس»، وزیر خارجه وقت آمریکا از جنگ‌های منطقه به عنوان «درد زایمان خاورمیانه جدید» یاد کرد. اما آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد، برخلاف پیش‌بینی آمریکایی‌ها بود. امروز سه کشور ایران، ترکیه و روسیه نقشه‌راهی برای خاورمیانه جدید ترسیم می‌کنند.
روزنامه «مردم سالاری» نیز زیر عنوان «نقشه سیاسی کرملین برای سوریه پساداعش» نگاشت: حضور بشاراسد در سوچی و دیدار با ولادیمیرپوتین پیش از نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری سوریه آماده سازوکار سیاسی کرده است. ترکیه که تا دیروز دشمن سرسخت بشاراسد بود به دلیل ترس از تهدید استقلال طلبی کردها و راهبرد مبهم محمد بن سلمان به سمت ایران و روسیه گرایش پیدا کرده است. در زیر میزی که روس‌ها برای مذاکره چیده اند هم چانه زنی‌هایی با واشنگتن و ریاض در جریان است. کرملین می‌خواهد در سوریه به یک معامله پایدار دست پیدا کند تا امنیت بندر طرطوس و فرودگاه استراتژیک لاذقیه تامین شود.

** تازه های بازار بورس و طلا/ صعود پاییزی بازارها
برخی روزنامه های امروز وضعیت بازارهای بورس و طلا و سکه را بررسی کردند. روزنامه «دنیای اقتصاد» زیر عنوان «آبان طلایی بازارها» عنوان کرد: دومین ماه پاییز با صعود دسته‌جمعی بازارهای داخلی به پایان رسید. در این میان، شاخص بورس توانست با رشد 2.7 درصدی، بازدهی خود را از ابتدای سال به 14.9 درصد برساند. بهبود عملکرد اقتصادی، افزایش قیمت جهانی کالاها و عدم سرکوب نرخ ارز سه عامل اصلی بودند که سود مناسبی را عاید سرمایه‌گذاران بازار سهام کردند.
به‌نظر می‌رسد با ادامه وضعیت کنونی، نماگر بورس بتواند در سال 96 از قله تاریخی خود عبور کند. دلار نیز با افزایش دو درصدی در آبان، بازدهی خود از ابتدای سال را به 9 درصد رساند. روندی که به عقیده کارشناسان همگام با نرخ تورم عمومی و مثبت برای فضای کلان اقتصاد ارزیابی می‌شود. انتظار فعالان آن است که رشد ملایم بازار ارز در آذر ماه و با اوج‌گیری تقاضای فصلی ادامه یابد.
دنیای اقتصاد افزود: بازار سهام کشور در ماه گذشته دو پله دیگر به فتح قله تاریخی 89 هزار و 500 واحدی نزدیک شد.هر چند ریسک سیاسی پیرامون برجام در پی صحبت‌های ترامپ در مورد عدم پایبندی ایران به برجام از اواخر مهرماه بر سر معاملات سهام وجود داشت با این حال معامله‌گران شاهد تداوم رشد عمومی قیمت سهام بودند. بررسی تغییر مالکیت سهام در ماه گذشته حاکی از خروج نقدینگیاز معاملات سهام است.
روزنامه «تفاهم» در گزارش خود از «حباب بی سابقه قیمت سکه!؟» خبر داد و به نقل از رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: قیمت سکه تمام در روز دوشنبه به یک میلیون و 440 هزار تومان رسیده بود که در روز سه شنبه با حدود 10 هزار تومان کاهش همراه شد. این کاهش 10 هزار تومانی قیمت سکه ناشی از کاهش قیمت جهانی طلا است؛ اما مسئله ‌ای که طی چند روز گذشته در بازار حاکم شده، این است که قیمت سکه با قیمت واقعی آن تفاوت فاحشی پیدا کرده است و یک حباب 200 هزار تومانی روی سکه ایجاد شده است؛ حبابی که بی ‌سابقه است. در چند ماه گذشته، سود سپرده ‌های بانکی کاهش یافت؛ اما سرمایه‌ ها به بازار طلا راه پیدا نکرد و فقط برخی سرمایه ‌های خرد به بازار آمد و با افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی در هفته ‌های گذشته، تقاضا در بازار افزایش یافت.

پژوهشم** 9283**1601**تنظیم: فرشته ذبیحیان** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما