شناسهٔ خبر: 22643216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تربیت ۱۳۰۰ قاری نوجوان در اردوی استعداد‌های درخشان

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر «تربیت ۱۳۰۰ قاری نوجوان در اردوی استعداد‌های درخشان» یکی از اخبار از مهم قرآنی رسانه‌های کشور طی امروز، اول آذرماه است.

صاحب‌خبر -
مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تربیت ۱۳۰۰ قاری نوجوان در اردوی استعداد‌های درخشان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبری با عنوان «تربیت ۱۳۰۰ قاری نوجوان در اردوی استعداد‌های درخشان» یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز چهارشنبه، اول آذرماه بر روی خروجی صفحه معارفی یکی از خبرگزاری‌های مهم کشور منتشر شده است.
تسنیم
از 13 خبری که صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، اول آذرماه و تا ساعت 14:30 بر روی خروجی خود منتشر کرده است، تعداد شش خبر در حوزه تخصصی قرآن کریمی قرار دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر به‌ویژه حوزه عترت قرار دارند.
«حضور ۷ هزار نفری بانوان در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)»، «ارتباط زنده با خانواده معظم شهدای قرآنی در سری جدید «تلاوت‌های درخواستی»»، «بزرگداشت استاد «سیدمهدی فاطمیان» امروز برگزار می‌شود» و «اعلام اسامی برگزیدگان مرحله شفاهی پنجمین جشنواره «الحافظون»»، «تخصیص‌های نمایشی بودجه قرآنی از مصادیق مهجوریت کتاب خدا» و «جلد چهل و چهارم تفسیر تسنیم منتشر شد» شش خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند که تاکنون منتشر شده‌اند.
«توصیه امام حسین(ع) درباره رفع نیاز مردم/ شرط ایمان به پیامبر اکرم(ص)»، «غافلان به وعده‌های نظام سلطه دل خوش نکنند»، «برگزاری سومین کنگره فصلی شعر کوتاه با موضوع شعر فاطمی»، «طبق فرمایش رسول اکرم(ص) جهاد مقابل تکفیر برترین و شهیدش والاترین است»، «اختتامیه جشنواره دانشجویی «عهد» در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود»، ««فقه الحدیث(۱)»؛ جدیدترین اثر عبدالهادی مسعودی منتشر شد» و‌ »ضرورت همکاری‌های علمی جهت تبیین واقعیتهای اسلامی در آفریقای جنوبی» نیز عناوین دیگر اخبار صفحه قرآن و عترت تسنیم را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی مختلفی قرا دارند.
همچنین، از سه تیتر اصلی این صفحه تنها یک تیتر با عنوان «توصیه امام حسین(ع) درباره رفع نیاز مردم/ شرط ایمان به پیامبر اکرم(ص)» طی امروز و تا این لحظه به روزرسانی شده و دو تیتر دیگر نیز مربوط به روز گذشته هستند.
یکی از اخبار قرآنی امروز خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری گزارشی قابل توجه با عنوان «تخصیص‌های نمایشی بودجه قرآنی از مصادیق مهجوریت کتاب خدا» است که در بخش‌هایی از آن آمد‌ه است: «تیر ماه سال جاری بود که محمدرضا فراهانی رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، از تخصیص 85 درصدی بودجه قرآنی سال 96 خبر داد و با اشاره به اینکه این میزان نسبت به تخصیص‌های بسیاری دیگر از دستگاه‌ها رقم خوبی است، گفت «در این زمینه باید از سازمان برنامه و بودجه نیز تشکر کنیم که رقم خوبی را ابلاغ کرده است و قطعاً در تلاش خواهیم بود که 100 درصد اختصاص یابد.»
اما امروز قریب به پنج ماه از زمان این اظهارات می‌گذرد و در حالی که وارد نهمین ماه سال 1396 شده‌ایم خبری از این تخصیص 85 درصدی نیست، حتی به میزان 5 درصد.
بودجه قرآنی در  سال‌های 1394 و 1395 مبلغ 200 میلیارد تومان بود که هر دو آنها در انتهای این دو سال به ترتیب به مبلغ 25 و 10 میلیارد تومان پرداخت شد. کل این بودجه برای سال 1396 به 100 میلیارد تومان کاهش یافت و با وجود تخصیص 85 درصدی تاکنون حتی یک ریال آن پرداخت نشده است.
این در حالی است که فراهانی درباره زمان پرداخت بودجه قرآنی امسال گفته بود «امسال مانند سال گذشته نیست و بودجه در روزهای پایانی دریافت نخواهد شد و طی چند زمان، بودجه ابلاغی دریافت خواهد شد، ... حدس من این است که اگر تفاهم‌نامه امضا شود به طور معمول باید در مردادماه بودجه ابلاغی دریافت شود».
فارس
 امروز نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول خبرگزاری فارس، اخبار صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 231 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
در ادامه نیز تعداد هشت خبر دیگر با عناوین «تقدیر از ۱۰۰ برگزیده پنجمین جشنواره «الحافظون» همزمان با هفته بسیج»، «فعالیت خانه‌های قرآن شهری و روستایی ارتقا می‌یابد/ تربیت ۱۳۰۰ قاری نوجوان در اردوی استعداد‌های درخشان»، «برگزاری یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) ویژه خواهران»، «اعلام جزئیات سی‌ودومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان»، «۶ عملی که بعد از مرگ برای انسان باقی می‌ماند»، «برنامه‌های حوزه «عترت» در معاونت قرآن و عترت ارشاد پررنگ‌تر می‌شود»، «شکر واقعی پروردگار چگونه محقق می‌شود؟/ تنها خواسته امام حسین(ع) و یارانش در شب عاشورا از خدا» و «آیین‌نامه پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار دارند.
همچنین، خبری با عنوان «فعالیت خانه‌های قرآن شهری و روستایی ارتقا می‌یابد/ تربیت ۱۳۰۰ قاری نوجوان در اردوی استعداد‌های درخشان» که در گفت‌و‌گو با مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شده نیز به عنوان تیتر اصلی صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس انتخاب شده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «هدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه ما در نیمه دوم سال جاری فعالیت‌های خود را جدی‌تر پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: در نیمه اول امسال برنامه‌های متنوعی طراحی و اجرایی شد که برخی از آن‌ها در نیمه دوم سال هم پیگیری می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه دوره‌های سبک زندگی قرآنی امسال هم برگزار شد، افزود: این دوره‌ها را همچنان دنبال کرده و در نظر داریم افراد بیشتری را به منظور ارتقای سطح سواد قرآنی مربیان و فعالان قرآنی برگزار کنیم.
قره‌شیخلو از تغییر شیوه‌نامه و آیین‌نامه فعالیت خانه‌های قرآن شهری و روستایی خبر داد و گفت: آیین‌نامه جدیدی برای فعالیت خانه‌های قرآن شهری و روستایی تنظیم و نهایی شده است تا فعالیت آن‌ها روند جدی‌تری داشته باشند و اقدامات خود را توسعه دهند و در عرصه آموزش عمومی قرآن فعال‌تر عمل کنند».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز تعداد هفت خبر را بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و بیشتر این اخبار مربوط به حوزه‌های معارفی دیگر هستند.
«ثبت بیش از ۱۰۰۰ وقف جدید در کشور طی امسال»، «بیانات رهبری در دیدار اعضای ستاد نکوداشت علامه جعفری»، «از اول هم کشتن پیغمبرها کار صهیونیست‌ها بوده است»، «پیام مدیر حوزه علمیه خراسان در پی پایان سیطره داعش»، «مردم برکات وقف را ببینند/ ۲۸۰ هزار وقف در سال انجام می‌شود»، «پیشنهاد به آکادمی نوبل برای تقدیر از سردار سلیمانی» و «آغاز همایش ملی گرامیداشت اندیشه‌های «علامه جعفری» در تبریز» عناوین اخبار معارفی امروز خبرگزاری ایسنا هستند که تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه منتشر شده‌اند.
ایرنا
از 11 خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
اخباری در رابطه با آغاز هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از اول بهمن،‌ برگزاری همایش بررسی اندیشه های علامه جعفری در تبریز و انتشار فراخوان جشنواره چهل چراغ و انتصاب دبیر دومین جشنواره ملی فانوس مهمترین اخباری هستند که خبرگزاری ایرنا طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه معارف خود به آن‌ها پرداخته و منتشر کرده است.
مهر
تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر که تا این لحظه بر روی خروجی این صفحه منتشر شده، خبری قرآنی با عنوان « ‌جلسات شرح و تفسیر نهج البلاغه در سرچشمه برگزار می‌شود» است که مربوط به برگزاری جلسات تفسیر نهج‌البلاغه زیر نظر محسن اسماعیلی، مفسر نهج‌البلاغه می‌باشد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز خبری با عنوان «ویژگی‌های کلی دانشنامه معاصر قرآن کریم» است که مربوط به روز گذشته بوده و طی امروز و تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
در بخش‌هایی از خبر «اعضای شورای سیاست گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم منصوب شدند» که تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان می‌باشد، آمده است: «در احکامی جداگانه از سوی عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اعضای شورای سیاست گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم منصوب شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی (رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف)، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت ها؛ حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری مشاور تبلیغ و ترویج؛ عباس نظری راد مدیرکل اداره ارتباطات و هماهنگی ،اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج؛محمدمهدی عزیززاده رئیس دبیرخانه کمیسیون فعالیت های تبلیغی ترویجی؛امیر اشراقی مشاور اجرائی؛مرتضی خدمتکار معاون دفتر آموزش و توسعه مشارکت ها و سعید کریمی رئیس حوزه معاونت قرآن و عترت به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری آزمون سراسری قرآن و عترت منصوب شدند».
میزان
گفت‌و‌گو با سعید شمس، کارشناس علوم قرآنی با عنوان «سالگرد واقعه تخریب خانه خدا/ سوء‌استفاده‌ای که از تقدس کعبه شد» تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهد که تاکنون منتشر شده است.
کارشناس علوم قرآنی در این گفت‌وگو که همزمان با سالروز تخریب خانه خدا توسط یزید بن معاویه منتشر شده است، در رابطه با این واقعه تاریخی و علل و عوامل آن بحث و گفت‌وگو کرده است.

نظر شما