شناسهٔ خبر: 22642909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی:

برخی‌ متاسفانه بسیج را رقیب خود می‌دانند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه دستگاه‌های نظارتی باید مراقب باشند کتاب‌های متناسب با شئونات اسلامی وارد بازار شود، افزود: متاسفانه کتب زیادی در انواع مختلف در بازار وجود دارد که مناسب جامعه نبوده است و نمی‌توان با این تفکر که ما آزاد گذاشته‌ایم و مردم خودشان کتاب مضر را از غیرمضر تشخیص دهند، پیش برویم.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم  در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با اشاره به هفته بسیج اظهار داشت: بسیج متعلق به همه است ولی برخی‌ متاسفانه بسیج را رقیب خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ بسیج در همه جای دنیا در حال گسترش بوده و جا افتاده است، افزود: از جمله کشورهایی که از نعمت بسیج بهره‌مند می‌شوند،کشور عراق است که به عظمت بسیج پی‌برده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه از اوضاع کتابخانه‌ها اطلاعات کافی داشته و دقیقاً با مشکلات کتابخانه‌ها آشناست، ادامه داد: یکی از مشکلات کتابخانه‌ها عدم وجود اعتبارات است و این نهاد بیشتر با کمک خیران در حال گسترش است.

وی افزود: عدم وجود اعتبارات کافی در کتابخانه‌ها باعث شده برخی استان‌ها دارای کمبود کتابخانه باشند.

امام جمعه تبریز با تشکر از انجمن خیران کتابخانه‌ساز ابراز کرد: یکی از مظلومیت کتابخانه‌ها این است که حضور مسوولان فرهنگی و عناصر فرهنگی در این جلسه فرهنگی وجود ندارد و جای خالی‌ آنها بسیار احساس می‌شود.

وی با تاکید به اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند پرخسارت‌ترین تنبلی‌ها تنبلی در کتاب خواندن است، ادامه داد: برای ملت ما خسارت بزرگ این است که افراد یک کشور با کتاب خواندن سر و کار ندارند.

آل‌هاشم با ابراز تاسف از اینکه چرا باید رشد سرانه کتابخوانی در کشور کم باشد، گفت: اخیراً اعلام شده که میزان مطالعه کتاب در استان رشد کرده و تازه به ۱۵ دقیقه رسیده است.

وی تاکید داشت: کتابخوانی وظیفه ملی و دینی بوده و باید مردم با آن بیشترین اُنس داشته باشند و جزو واجبات باشد.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز کرد: مردمی که با کتاب سر و کار دارند، تفاوت زیادی از نظر هوش، ذکاوت و اطلاعات با افرادی دارند که با کتاب سر و کار ندارند.

وی با اشاره به اینکه کتابخوانی نه تنها یک وظیفه ملی بوده بلکه  یک وظیفه دینی نیز است، اذعان داشت: در بازدیدهای اخیر از کتابخانه‌ها معلوم شد، خواهران در سالن مطالعه کتابخانه‌ها از برادران پیشی گرفته‌اند به طوریکه در این بازدیدها از کتابخانه‌ها یک صندلی خالی وجود نداشت.

امام جمعه تبریز با تاکید به اینکه باید خرید کتاب یکی از مخارج خانواده‌ها باشد، ادامه داد: باید مردم از برخی تجملات خود کاسته و در کنار آن یک کتاب  بخرند.

نماینده ولی فقیه در استان متذکر شد: کتاب با سی دی و اطلاعات فضای مجازی فرق بسیار داشته و تنها روش ماندگاری تاریخ، اعتقادات و تفکرات است، از این رو آن چیزی که نسل گذشته را به آینده متصل می‌کند، همین کتاب و کتابت است که باید اهمیت ویژه یابد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها باید وظیفه کتابخوانی را بین مجموعه خود ترویج دهند، بیان کرد: باید از همان دوران ابتدایی کودکان را به خواندن و نوشتن با تامل و تحقیق عادت دهیم و رسانه‌ها نیز وظیفه دارند وارد عمل شده و کتابخوانی را ترویج بخشند.

آل‌هاشم با تاکید به اینکه دستگاه‌های نظارتی باید مراقب باشند که کتاب‌های متناسب با شئونات اسلامی وارد بازار شود، افزود: متاسفانه کتب زیادی در انواع مختلف در بازار وجود دارد که مناسب جامعه نیست و نمی‌توان با این تفکر که ما آزاد گذاشته‌ایم و مردم خودشان کتاب مضر را از غیرمضر تشخیص دهند، پیش برویم.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود متصدیان امر داروهای مسموم، خطرناک و مخدر را به راحتی و آسانی در اختیار مردم  بگذارند و بعد بگویند مردم خود انتخاب کنند، از این رو نباید کتاب‌های مضر و مخرب را آسان در بازار رها کرد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه طبقه اهل فرهنگ وظیفه دارند که کتاب‌های مناسب را تولید کرده و در اختیار جامعه قرار دهند، افزود: باید مسوولان از اهالی قلم پشتیبانی کرده و راه را برای آنها باز کنند تا کتاب‌های موثری در جامعه منتشر شود.

وی بیان کرد: باید نویسندگان به راحتی و خیال راحت دست به قلم شوند و با نوشتن کتاب‌های موثر تلاش برای رونق کتاب و کتابخوانی کنند.

نظر شما