شناسهٔ خبر: 22642862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

سازمان ملل متحد اعلام کرد

اقلیم کردستان عراق حکم ابطال همه پرسی را بپذیرد

سخنگوی سازمان ملل متحد از اقلیم کردستان عراق خواست حکم دادگاه عالی فدرال عراق درباره باطل‌بودن نتیجه همه‌پرسی در این اقلیم را به‌رسمیت بشناسد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: روز دوشنبه دادگاه عالی فدرال عراق با صدور حکمی همه پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی و باطل اعلام و تاکید کرد که همه نتایج آن باید باطل اعلام شود.در واکنش به این تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد این تصمیم یک جانبه و بدون حضور نماینده اقلیم اتخاذ شده است.همسو با این موضع گیری مسعود بارزانی نیز پیامی منتشر کرد و اعلام نمود که این تصمیم یک تصمیم سیاسی و تحت هژمونی یک گروه سیاسی خاص بوده است.

اقلیم کردستان عراق حکم ابطال همه پرسی را بپذیرد


به گزارش بولتن نیوز، ابتدا به ساکن شماری از شخصیت های روشنفکر کرد نسبت به این تصمیم واکنش نشان داده و با توجه به بیانیه قبلی دولت اقلیم که اعلام کرده بود پایبند تصمیمات دادگاه عالی فدرالی عراق خواهد بود از دولت اقلیم انتقاد کردند. 'کمال چومانی' روزنامه نگار کرد عراقی در این خصوص در صفحه فیس بوک خود نوشت: ضروری است همه پرسی شمال عراق ابطال اعلام شود، چرا باید موضوعی که برای مردم شمال عراق بحران به همراه داشت ابطال نشده و بحران ها بخاطر آن بیشتر تعمیق پیدا کنند؟
وی افزود: اگرچه تشکیلات شمال عراق در روزهای گذشته بطور غیررسمی همه پرسی را ابطال اعلام کرد اما بغداد خواهان شفافیت بیشتر است، همه پرسی هرچه زودتر ابطال شود بهتر است چرا که در آن صورت بغداد بهانه ای برای عدم آغاز گفت وگوها نخواهد داشت و جامعه بین المللی نیز از آن حمایت خواهد کرد.
این روزنامه نگار درخصوص بیانیه رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز نوشت: مسعود بارزانی در خصوص مفاد قانونی صحبت می کند که دادگاه عالی فدرال عراق درخصوص (پایبندی یا عدم پایبندی بغداد نسبت به) آنها سکوت کرده است، سوال این است اصولا ایشان زمانی که رئیس اقلیم بود هیچ کدام از این موارد را به دادگاه عالی فدرالی عراق ارجاع داده است؟
یکی دیگر از روزنامه نگاران فعال کرد بنام 'هانا چومانی' عراقی نیز در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت که تشکیلات شمال عراق اگر با حکم دادگاه عالی فدرالی عراق مخالفت کند حل اختلافات سخت تر خواهد شد چون نمی شود یک روز از تصمیم دادگاه حمایت و یک روز علیه آن بود.
همسو با این انتقادها سازمان ملل نیز از دولت اقلیم کردستان عراق خواست به تصمیمات دادگاه عالی فدرالی عراق پایبندباشد.نمایندگی سازمان ملل در عراق از دولت اقلیم و دولت عراق نیز خواست که بدون تاخیر و براساس قانون اساسی عراق در خصوص تمامی اختلافات گفتگوهای خود را آغاز کنند.
این نمایندگی افزود: ضروری است اقلیم و بغداد مذاکرات خود را به منظور حاکمیت سیاسی بغداد بر تمامی دروازه های مرزی عراق که در اقلیم کردستان عراق هستند را آغاز نمایند. براساس گزارش نمایندگی دفتر سازمان ملل در عراق گفتگوهای سریع برای بازگشایی فرودگاههای بین المللی اربیل و سلیمانیه یک ضرورت مهم است .
یونامی همچنین خواستار توافق در خصوص بودجه فدرالی برای اقلیم و حقوق کارکنان و صادرات نفت بین دو طرف گردید.همزمان این نمایندگی از پارلمان عراق خواست که در اسرع وقت زمینه های حضور مجدد اعضای کرد پارلمان عراق فراهم شود تا پروسه های سیاسی در این پارلمان با جدیت بیشتری ادامه یابد.
همسو با این درخواستها دولت ترکیه نیز از اقلیم کردستان عراق خواست پایبند تصمیم دادگاه عالی فدرالی عراق باشد. اگرچه اقلیم کردستان عراق انتقاداتی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده دارد ولی حقیقت این است که دادگاه عالی فدرالی عراق آخرین مرجع تصمیم گیری است و ضروری است دولت اقلیم تکلیف خود را نسبت به مراجع قانونی در عراق مشخص سازد.

نظر شما