شناسهٔ خبر: 22642739 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

«افکارنیوز» بررسی کرد؛ «افکارنیوز» بررسی کرد؛ افکارنیوز بررسی کرد؛ حاجی دلیگانی در گفتگو با افکار نیوز مطرح کرد؛ ایران نژاد در گفتگو با افکار نیوز مطرح کرد؛ گلمرادی در گفتگو با افکار نیوز مطرح کرد؛ در گفتگو یک نماینده مجلس با افکار نیوز؛ بروز رسانی می شود؛ «افکارنیوز» بررسی کرد؛ رهبر انقلاب در دیدار با بسیجیان: افکارنیوز بررسی کرد؛ در مصاحبه اختصاصی با افکارنیوز: افکارنیوز بررسی کرد؛ سخنگوی رسمی نُجَباء

دپوی هزار خودروی فاقد استاندارد در گمرکات

حسین شمسیان؛ / محمد علومی؛ محمد صرفی؛ حسین شمسیان؛

در حالی که اخبار متعددی درخصوص اصلاحیه جدید ثبت سفارش خودرو این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، وزیر صنعت از عدم نهایی شدن این دستورالعمل خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 رئیس سازمان استاندارد با انتقاد از کیفیت خودروهای دپو شده در گمرکات می‌گوید: در حال حاضر هزار خودروی فاقد استاندارد در گمرکات انبار شده‌اند که اجازه ورود به کشور را ندارند. 

در بندهای ۸ و ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برالگوی مصرف مناسب، افزایش کیفیت محصولات و گسترش سطح استاندارد تأکید شده و در بند ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز موضوع استاندارد مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه این بندهای قانون صرفاً در همایش‌ها و سمینارها اعلام می‌شود، نه دولت و نه فعالان صنعتی و اقتصادی هیچ‌کدام به این بندهای قانون و رعایت استاندارد و بهبود کیفیت توجهی ندارند، به طوری که بی‌کیفیتی و نداشتن استاندارد به انواع کالاهای وارداتی نیز سرایت کرده است. 

 

وزیر صنعت و تجارت کیفی‌سازی را ضرورت توسعه اقتصادی می‌داند و معتقد است، مشکل صنعت و معدن نداشتن کیفیت کالاهای ایرانی است نه بازار. محمد شریعتمداری که مجموعه بزرگی از واحدهای صنعتی، معدنی و اصناف و تجار زیرمجموعه وزارتخانه تحت مدیریتش است، بدون توجه به اینکه عدم صدور مجوز افزایش قیمت می‌تواند تولیدکنندگان را به سمت تولید کیفی سوق دهد. در مراسم چهاردهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران، تولیدکنندگان را به رعایت بندهای سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه راهنمایی کرد. با توجه به اذعان شریعتمداری به نبود کیفیت کالاهای تولید داخل، آیا سیاست‌های این وزارتخانه در آزادسازی قیمت کالاها و موادمصرفی مردم و حذف نظارت‌های دولتی می‌تواند به کیفی‌سازی کالاها کمک کند؟

 

وزیر صنعت که در ماه‌های گذشته در تمامی مراسم و همایش‌ها حضور پررنگی داشته، هنوز نتوانسته توصیه و راهنمایی‌هایش را به مرحله اجرا برساند و از روزهای نخست ورودش به این وزارتخانه آزادسازی قیمت‌ها و کالاهای مصرفی مردم و افزایش قیمت نان را در دستور کارش قرار داده و اصلاحیه ثبت سفارش خودرو بعد از پنج ماه همچنان در هیئت دولت، بلاتکلیف مانده است. ماجرای ممنوعیت ثبت سفارش از این قرار است که با تسهیل قوانین واردات خودرو در یک سال اخیر، انواع خودروهای بی‌کیفیت و باکیفیت خارجی خیابان‌های پایتخت و سایر شهرهای بزرگ کشور را پر کرده است.

 

وزارت صنعت و خودروسازان که از روند واردات خارجی‌ها دل‌ خوشی ندارند، در اقدامی واردات را ممنوع کردند. در تیرماه امسال سازمان توسعه تجارت به بهانه افزایش واردات، خروج ارز از کشور و رانت اطلاعاتی که برخی از واردکنندگان در اختیار داشتند، ثبت سفارش خودرو را متوقف و تا زمان تعیین تکلیف آن واردات را ممنوع اعلام کردند. 

 

در این میان جار و جنجال واردکنندگان و تهدید دولت به اخذ جریمه از سازمان توسعه تجارت نیز نتوانست خسروتاج و سایر مدیران وزارت صنعت را از تصمیم‌شان منصرف کند. اکنون پس از گذشت پنج ماه از توقف واردات خودرو وزیر صنعت و تجارت همچنان از نهایی نشدن این دستورالعمل خبر می‌دهد. 

 

محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم چهاردهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران که روز گذشته در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با اشاره به مشکلات بخش صنعت‌وتجارت افزود: اگر امروز بپرسند مشکل صنعت‌ومعدن چیست، در یک نگاه ممکن است پاسخ دهند مشکل بازار است اما باید بدانیم یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی چه در بخش عرضه و چه در بخش تولید مقوله کیفیت است، به طور حتم تسخیر بازارهای بین‌المللی نیازمند این است که کیفیت محصولات تولیدی و عرضه شده خود را بالا ببریم، چرا که در غیر این صورت نمی‌توان در بازارهای بین‌المللی سهم داشت. 

 

وی افزود: علاوه بر این باید نوسازی صنعت‌ومعدن مورد توجه قرار گیرد. اگر چه در دهه‌های اخیر به ویژه چندسال گذشته بنا بر جایگزینی واردات به منظور جلوگیری از خروج ارز بوده است اما ۸۵هزار واحد صنعتی که در ایران فعالیت می‌کنند باید مقوله صادرات‌گرا بودن را مدنظر قرار دهند. وزیر صنعت، معدن ‌وتجارت همچنین در مورد خسارت واحدهای صنعتی براثر زلزله پیش آمده در کرمانشاه خاطر نشان کرد: در بحث زلزله باید به کیفیت ساخت توجه کنیم. با توجه به اینکه کشور ما روی گسل قرار گرفته به طور حتم باید به استانداردهای ساخت توجه بیشتری داشته باشیم. در مجموع ۶۴واحد صنعتی بزرگ در کرمانشاه وجود داشته که ۱۷واحد به طور ۱۰۰درصدی تخریب شده و مابقی واحدها بین ۲۰ تا ۸۰درصد خسارت دیده‌اند. 

 

شریعتمداری اظهار کرد: صورت‌برداری و روش‌های بازگشت در مورد این واحدها کارشناسی شده و امیدواریم حیات در اسرع وقت به آنها بازگردد. دولت در این رابطه مصوباتی خواهد داشت، هرچند ما کارمان را برای بازسازی واحدهای صنعتی پیش از این مصوبات آغاز خواهیم کرد و امیدواریم هرچه سریع‌تر وضعیت واحدهای صنعتی استانی را به حالت قبل برگردانیم.

   

واکنش استاندارد به بی‌کیفیتی خودروهای وارداتی 

همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این سازمان به هیچ عنوان مجوز ترخیص خودروهای فاقد کیفیت را صادر نمی‌کند، گفت: در حال حاضر در گمرکات کشور حدود هزار خودرو از کشورهای اروپایی تا آسیایی فاقد استاندارد معرفی شده و اجازه ترخیص پیدا نکرده‌اند. نیره پیروزبخت در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه رعایت استانداردهای جدید برای تمام خودروهای وارداتی و داخلی الزامی است، از واردات خودروهای بی‌کیفیت انتقاد کرده و اظهار داشت: حتی در محصولات مشترک هم دقت عمل بیشتری برای استانداردها اعمال می‌شود، زیرا طرف‌های خارجی هم باید گواهینامه‌ها را کسب کرده باشند.

 

وی درخصوص واردات خودروهای بی‌کیفیتی چینی و نحوه نظارت سازمان ملی استاندارد برای عدم ترخیص این خودروها از گمرک، افزود: سازمان استاندارد به هیچ عنوان مجوز ترخیص خودروهای فاقد کیفیت را صادر نمی‌کند، به نحوی که در گمرکات کشور حدود هزار خودرو از کشورهای اروپایی تا آسیایی فاقد استاندارد معرفی شده و اجازه ترخیص پیدا نکرده‌اند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: ۸۰۰دستگاه از این خودروهای فاقد استاندارد در گمرک هرمزگان و ۲۰۰ دستگاه هم در دو گمرک دیگر کشور قرار دارند. وی در مورد سرنوشت این هزار دستگاه خودرو که در گمرکات مانده‌اند، اظهارداشت: این خودروها در حال حاضر در سازمان اموال تملیکی قرار دارند و اجازه ترخیص یا فروش به آنها داده نشده است، البته از ابتدا نیز اعلام کردیم که باید این خودروها مرجوع یا صادر شوند. پیروزبخت اضافه کرد: این خودروها ابتدا در گمرک و سپس به اموال تملیکی رفتند و در آنجا نیز نتوانستند تأییدیه‌های لازم را اخذ کنند. رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به اینکه بیشترین مغایرت تطبیق استاندارد این خودروها چه بوده است؟ گفت: این خودروها موفق به اخذ گواهی استانداردهای پنجاه‌ودوگانه نشده‌اند. برخی از آنها درخصوص میزان مصرف سوخت و موارد دیگر مشکلاتی داشتند.

 

نظر شما