شناسهٔ خبر: 22642698 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نمایشنامه «یورت» عرض ارادت به امام رضا(ع)

خبرگزاری شبستان:نمایشنامه «یورت» به اهتمام «بهرام صادقی مزیدی» برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توسط انتشارات «سوره مهر» عرضه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، «یورت» به معنای محل اتراق است؛ یورت یا یورد اسمی است که عشایر مغول و ترک در آسیای میانه به چادرهایی که به عنوان خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌گویند. چادرهای یورت معمولاً از پشم و پوست حیوانات درست شده‌اند و قابل حمل هستند.

 نویسنده «یورت» را حول اعتقادات مذهبی عشایر استان فارس و ارادت آن ها به امام رضا(ع) و برادر ایشان احمد بن موسی، شاه چراغ(ع) به شیوه روایی بیان کرده است.

این کتاب حاوی نمایشنامه‌ای مذهبی با رنگ و بوی عشایری است؛ «یورت» در مورد خانواده عشایری در استان فارس است. خانواده تصمیم دارند تنها فرزندشان به نام «روشن» را که چند وقتی است شب‌ها خواب امام رضا (ع) را می‌بیند، برای زیارت به مشهد مقدس ببرند.

«روشن» مادرزاد معلول حرکتی است. بینایی‌اش را نیز در زمان کودکی به دلیل بیماری از دست داده است. «خدر» پدرِ «روشن» چند گوسفند باقی مانده‌اش را می‌فروشد تا «روشن» را به مشهد ببرد. در بین راه یک شب در «یورت» که به نام امام رضا(ع) هست اقامت می کنند.

در این توقف و استراحت ساک محتوی وسایل و مایحتاج سفر آن ها در «یورت» به سرقت می‌رود. با این شرایط آن ها نمی‌توانند عازم مشهد شوند. «روشن» در همان یورت خواب امام رضا (ع) را می‌بیند. در این خواب به او سفارش می‌شود که به زیارت برادر امام رضا(ع) یعنی «شاه چراغ» در شیراز برود. این خواب زمینه اتفاقات بعدی داستان است.

وی با بیان اینکه«یورت» هفتمین کتاب چاپ شده او توسط انتشارات سوره مهر است افزود: اکثر آثار نمایشی چاپ شده من برای نوجوانان و جوانان است. به دلیل اینکه خودم هم فرهنگی بودم و هستم. پس سعی کردم بیشتر آثار نمایشی مربوط به نوجوانان و جوانان باشد و «یورت» نیز توجه خاصی به جوانان دارد.

 

به گفته نویسنده هدف از نوشتن نمایشنامه «یورت» توجه به عادات، آداب و باورهای خالصانه مذهبی عشایر است، عشایر با دیدگاه ساده و صادقانه خود به ائمه اطهار(ع) توجه خاص و بر این دیدگاه نیز اعتقاد خاص دارند. این باورها در امور زندگی آن ها تنیده شده است. آن ها با باورهای خود زندگی می‌کنند و مسائل اعتقادی و مذهبی برایشان جایگاه ویژه‌ای دارد.

نظر شما