شناسهٔ خبر: 22642349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از نگاه روزنامه نگار برجسته لبنانی:

آل سعود؛ پادشاهی با زور زر وشمشیر

تهران - ایرنا - «طلال سلمان» که امروز به عنوان قدیمی ترین روزنامه نگار لبنان و حتی جهان عرب معروف است در مقاله ای به بررسی تاریخچه ظهور خاندان سعودی در عربستان پرداخت و نوشت: آل سعود با زور شمشیر وزر و قرائت افراطی و ارتجاعی از اسلام روی کار آمده و به حیات خود ادامه داده است.

صاحب‌خبر -

طلال سلمان در مقاله اش که در اختیار ایرنا قرار داد ، افزود: پادشاهی سعودی در تاریخ معاصر با زور شمشیر و برای خدمت به جریان سلفی که شعار اسلام سر می داد تا مسلمانان از جمله عرب ها را به اصطلاح نجات دهد، روی کار آمد.
چون این طرح (جریان سلفی گری) در خدمت منافع استعماری بود، انگلیس در پی جنگ جهانی دوم آن را هدایت کرد؛ سپس ایالت متحده آمریکا با پی بردن به این که صحرای بدون مرز در شبه جزیره عربی، بر اقیانوسی از نفت و گاز خوابیده است، عهده دار پیش بردن آن شد.
حال آل سعود که مالک اقیانوسی از طلای سیاه و سفید( نفت وگاز) شده بود اجازه یافت تا بر قرائتی افراطی، سلفی، ارتجاعی و مخالف تجدد و حقوق بشر از اسلام، متمرکز شود.
طلال سلمان افزود: در آغاز، آل سعود که با ویژگی های جاهلیت روی کار آمد ارزش این ثروت را که بدون تلاشی آن را به دست آورده بود، نمی دانست واین که چگونه می توان از آن در ساخت و آبادانی گسترده کشورعربستان بهره برد. آنها حتی نمی دانستند مساحت صحراهای عربستان چقدر است. خاندان حاکم با درآمد های نفتی که در اختیارشان بود، تنها به بنای قصر ها ویا خرید آن ها از خاندان سلطنتی مغرب یا خاندان های از بین رفته اسپانیا اکتفا کردند.
آنها همچنین با این پول های بادآورده، رعیت های وفادار به خود، شاعران درباری، سیاست مداران و روزنامه نگاران دون پایه را می خریدند.
آنها پیش از این که ضرورت تشکیل ارتش جدید با هواپیماهای جنگی، تانک ها و سیستم های راداری، رزم ناو ها، کشتی های حمل و نقل را دریابند برای ساخت قصرهایشان با به روز ترین وزیباترین طرح ها پول می دادند.
عربستان به اسم خاندان حاکم یعنی آل سعود نام نهادند که خود را با زور شمشیر بر مردم عربستان تحمیل کرده بودند؛ هر چند کوشیدند با شعار «لا إله الا الله» بر آن سر پوش بگذارند.
سلمان نوشت: در واقع آل سعود باید قدرت را با آل ابراهیم (قبیله ای که پیش از آل سعود در عربستان مطرح بود) تقسیم می کرد زیرا جد آل ابراهیم به «محمد بن عبد الوهاب» و مؤسس آل سعود مشروعیت بخشید وموجب شد خاندان سعودی به بهانه این که به قدرت رسیدنشان لطف خدا بوده است و به هر که بخواهد بی حساب می بخشد، حق تصرف در زمین ها، دریا، ثروت ها و زندگی مردم عربستان پیدا کردند.
و اینجا دقیقا آغاز جنگ داخلی در میان اعضای ال سعود بود ؛ ابتدا ملک سعود توسط برادرش فیصل خلع شد، سپس خالد در حالی که فهد باید پادشاه می شد قدرت را به دست گرفت و عبد الله به بهانه بیماری ملک فهد، پادشاه شد و اکنون هم پس از خلع ولیعهد اول ودوم خانواده ملک سلمان به طور کامل بر قدرت تسلط یافت و محمد بن سلمان با کودتا علیه پدرش، همه کاره عربستان شده است.
خاورم*9329*1049
مترجم : ندا بهبودی /انتشار دهنده: مریم کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما