شناسهٔ خبر: 22642096 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستورالعمل مبارزه با روان گردان هادر حال طراحی است

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: برای مبارزه با مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها (متادون ها) در میان فوتبالیست‌ها با همکاری کمیته پزشکی و گروه حقوقی و قضایی فدراسیون دستورالعملی در دست طراحی است.

صاحب‌خبر -
دستورالعمل مبارزه با مواد مخدر و روان گردان‌ها در حال طراحی استدکتر توحید سیف برقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در حاشیه نشست کمیته‌های پزشکی فدراسیون‌های ورزشی افزود: ارزش کمیته‌های پزشکی در تیم‌ها و فدراسیون‌ها باید عملیاتی شود و صرفا با اقدامات شعاری این مهم رخ نخواهد داد.
 
وی در پاسخ به نقش محوری سرمربیان تیم‌ها در حفظ جایگاه پزشکان و اهمیت کمیته های پزشکی گفت: توجه به این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال سرمربی تیم ملی فوتبال از آنجائیکه برای کارکرد تیم ملی اهمیت زیادی قائل است و درصد بالایی از موفقیت کار را در تدارکات می‌داند به بخش پزشکی اهمیت زیادی می‌دهد. این مربی برخلاف بسیاری اهمیت زیادی برای مسائل پزشکی تیم قائل است و در طول هفته در جلسات متعدد پزشکی در خصوص سلامت بازیکنان برگزار می‌شود شرکت می کند. این در حالیست که گزارش روزانه همه بازیکنان تیم ملی هم در دستورکار وی قرار دارد و بشدت بر امر رازداری امور پزشکی تاکید دارد. او معتقد است که عملکرد ملی پوشان در جام جهانی باید ۱۰۰ درصد باشد و اگر بازیکنی به این سطح از آمادگی نرسد تیم دچار خسران خواهد شد. او بر عملکرد بهتر ورزشکاران تیم ملی درسایه وضعیت سلامت جسمی و روانی تاکید دارد.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال درباره اخباری که به استفاده فوتبالیست‌ها از مواد مخدر یا روانگردان‌ها و. مربوط می‌شود افزود: در این رابطه هیچ مطالعه علمی صورت نگرفته است که ثابت کند میزان مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها در ورزشکاران و یا فوتبالیست‌ها از جامعه بیشتر است. اما رخداد مصرف مواد مخدر و یا روان گردان‌ها در ورزشکاران بویژه فوتبالیست‌ها به علت جایگاه اجتماعی و شهرتشان می‌تواند تاثیرات بد بسیار زیادی در جامعه داشته باشد.

دکتر سیف برقی گفت: امروزه براساس آمار مسولین نزدیک به چهارو نیم میلیون نفر در کشور مواد مخدر یا روانگردان و... استفاده می‌کنند که متاسفانه این معضل یک ناهنجاری اجتماعی مزمن در جامعهمی باشد.

وی افزود: وقتی یک ورزشکار مرتکب استفاده از این مواد شود از آنجائیکه الگوی جامعه است تاثیرات منفی زیادی در جامعه به دنبال دارد. واقعیت انکار ناپذیر این است وقتی که یک ورزشکار از مواد مخدر یا دخانیات استفاده می‌کند اثرات اجتماعی بسیار زیادی به دنبال دارد.

دکتر سیف برقی درباره رواج مصرف قلیان در میان فوتبالیست ها گفت: در این رابطه با همکاری کمیته پزشکی و گروه حقوقی و قضایی فدراسیون فوتبال دستورالعملی در دست طراحی است. ما با استفاده از متخصصان حاضر در دانشگاه ها، پزشکی قانونی، پزشکی ورزشی و سایر مسئولان مربوطه این دستورالعمل را طراحی می‌کنیم تا اثری پیشگیرانه داشته باشد. اما موضوع مهم این است که مداخلات اجتماعی نیازمند حضور و کمک افراد بزرگ و در یک کلام مغز‌های بزرگ است؛ و به تنهایی نمی‌توان در این باره به نتیجه رسید. باید با تدبیر و دانش و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی حاکم در فوتبال پیش رفت تا دستورالعملها، مقررات و مداخلات اجتماعی خود سبب ایجاد اخلال در کار‌ها نگردد.

دکتر سیف برقی گفت: در این رابطه آموزش و دستورالعمل‌های تخصصی منطبق با علم از اهمیت بسزایی برخوردار است که در حال حاضر در مرحله انجام است. نکته‌ای که باید به آن اشاره داشته باشم این است که وظیفه مبارزه با مواد مخدر فقط وظیفه فدراسیون نیست بلکه همه بخش‌های مرتبط از جمله صداوسیما، رسانه‌های خبری، وزارت ورزش و جوانان و... نقش دارند و برای برطرف کردن این معضل باید هم جهت و به موازات هم پیش روند. اگر بخش‌های نامبرده مسیر‌های جداگانه‌ای را در پیش بگیرند برآیند کاری آن‌ها کاهش می‌یابد و نمی‌توانند در ریشه کن کردن این مشکل موفق باشند.

وی در پایان به نقش آموزش در این خصوص تاکید کرد و از همه هیات‌ها و باشگاه‌های کشور خواست در صورت نیاز به آموزش در خصوص مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها برای ورزشکاران فوتبال با فدراسیون فوتبال مکاتبه نمایند تا همایش‌های آموزشی برای استان‌ها برگزار گردد.

نظر شما