شناسهٔ خبر: 22641874 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولید موادمخدر امسال در افغانستان به 9 هزار تن می رسد

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر: تولید موادمخدر امسال در افغانستان به 9 هزار تن می رسد که دو برابر پارسال است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اسدالله هادی نژاد با حضور در استودیوی شبکه یک سیما افزود: امسال سطح زیرکشت موادمخدر در افغانستان افزایش پیدا کرده و به علت افزایش بارندگی ها میزان برداشت نیز رشد داشته است.
وی گفت: افغانستان 90 درصد تولید تریاک جهان را به عهده دارد و تا زمانی که تصمیم جدی در افغانستان گرفته نشود و کشورهای عضو کمک نکنند همچنان شاهد افزایش کشت موادمخدر در افغانستان خواهیم بود.
هادی نژاد افزود: هم اکنون یک هکتار کشت موادمخدر 30 تا 40 میلیون تومان برای کشاورز درآمد دارد که اگر این محصول به بازار مصرف برسد هر یک کیلو تریاک صد برابر این قیمت ارزش پیدا می کند.
وی گفت: به بیان دیگر تریاک سرمزرعه 170 تا 200 دلار است و اگر بتواند آن را به بازارهای مقصد از جمله هلند، روسیه و کشورهای اروپایی انتقال دهند قیمت 100 برابر می شود.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: 30 درصد تولید افغانستان به سمت مرزهای ما می آید که در گذشته این میزان بسیار بیشتر بود.
هادی نژاد گفت: هم اکنون هزار و 20 کیلومتر کانال در مرزها ایجاد و 747 کیلومتر مانع و سیم خاردار و 100 کیلومتر دیوار بتنی ایجاد کرده ایم و تقریبا مرز ما با افغانستان مسدود است و امروز امکان انتقال موادمخدر به صورت کاروانی به جمهوری اسلامی وجود ندارد و این مواد هم اکنون از طریق پاکستان وارد دریای عمان و خلیج فارس می شود.
 

نظر شما