شناسهٔ خبر: 22641813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

صبح بدون داعش، مدعیان صبح بدون تحریم را عصبی کرد/همدلی: پرونده منطقه را از قاسم سلیمانی بگیرید و به ظریف بدهید/اعتماد: داعش را به آمریکا نسبت ندهید!

اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم، شکست داعش با الگوی مقاومت را کم اهمیت جلوه داده و مدعی هستند که باید پرونده منطقه از سپاه قدس به وزارت خارجه تحویل داده شود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**صبح بدون داعش، مدعیان صبح بدون تحریم را عصبی کرد!

اصلاح طلبان بارها اعلام کرده بودند که حضور نظامی ایران در سوریه منطقی و قابل قبول نیست! و در نهایت راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد.بر همین اساس، افرادی همچون کرباسچی- از اعضای شاخص حزب کارگزاران- با وقاحت به مدافعان حرم حمله کردند.

سردار قاسم سلیمانی چندی پیش- در مراسم اربعین شهادت شهید نصیری- گفته بود:«برخی اوقات ما از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم که اقدامات خوبی هم هست اما برخی گره‌ها و مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و آنجا اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی معمولی عبور می‌کند، درها را می‌گشاید، پیوندها را ایجاد و یخها را ذوب می‌کند و اخوت و صمیمیت ایجاد می‌کند و خون شهید نصیری از این خونها بود».

روزنامه های اصلاح طلب در سال 94 با جنجال رسانه ای  و تیترهایی همچون «صبح بدون تحریم»، «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «کلید تدبیر قفل تحریم‌ها را گشود»، «فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»، «غروب تحریم، ساحل توافق»‌، «مهر تدبیر بر پیشانی تحریم»،«فروپاشی تحریم»، «اینک بدون تحریم»،«تحریم رفت»، «پیروزی، بدون جنگ»و...به استقبال برجام رفتند.

اکنون 28 ماه از امضای برجام و 22 ماه از اجرای برجام سپری شده است. نه تنها تحریم ها به تاریخ نپیوست بلکه زیرساخت تحریم ها با قوانین بی سابقه ای همچون «کاتسا 2017»- یا همان مادر تحریم ها- گسترده تر شد. ظریف چندی پیش اعلام کرد که «هنوز نتوانسته ایم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم».

پیش از آن عراقچی گفت «تحریم ها فقط روی کاغذ لغو شده است». به اذعان مقامات ارشد دولت، ایران علیرغم انجام تمامی تعهدات، تحقیقا هیچ دستاوردی عایدش نشد. هسته ای از دست رفت و تحریم ها باقی ماند.

قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود، لغو شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود،

چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل  و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرده است و این واقعیت تلخ را مقامات ارشد دولت نیز انکار نمی‌کنند.

حال برجام به عنوان یک تجربه مهم و البته پرهزینه پیش روی ماست. برهمین اساس بزرگترین دستاورد برجام، اثبات چندین باره ی غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست. اثبات اینکه باید برای پیشرفت کشور به نقطه های حقیقی چشم دوخت و از امید بستن به نقطه های خیالی پرهیز کرد.

با این وجود، اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم، شکست داعش با الگوی مقاومت را کم اهمیت جلوه داده و مدعی هستند که باید پرونده منطقه از سپاه قدس به وزارت خارجه تحویل داده شود.

در همین رابطه روزنامه همدلی در گزارشی نوشت:

«تجربه مذاکرات برجام پیش‌رویمان است؛ آن زمان که با انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه، دولت روحانی «اختیار تام» یافت تا با آمریکایی در باب پرونده هسته‌ای مذاکره کند که دیواری به بلندای 60 سال دشمنی و بی‌اعتمادی میان آن‌ها بود. نتیجه آن

تصمیم این شد که دیپلمات‌های وزارت خارجه ایران توانستند کالای اورانیوم 20 درصدی که دانشمندان هسته‌ای ایران تولید کرده بودند، به میلیاردها دلار فروش نفت، برقراری روابط تجاری میان ایران و جهان، میلیون‌ها دلار پول نقد، هواپیما، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و ... تبدیل کنند. آیا همان تجربه را نمی‌توان این‌بار در منطقه تکرار کرد؟ گرچه یکی از پیش‌نیازهای چنین راهبردی وجود اراده حل مسائل نزد دو طرف است و به نظر نمی‌رسد با وجود رهبران جوان و ماجراجو در عربستان فعلا چنین پیش‌نیازی مهیا باشد اما آیا می‌توان امیدوار بود که پرونده سیاست‌‎های منطقه‌ای ایران حالا و بر حسب ضرورت‌های تازه از نیروی قدس سپاه پاسداران به وزارت خارجه منتقل شود تا محمدجواد ظریف و همکارانش کالای پیروزی‌های میدانی ایران در منطقه را به کالای روابط حسنه ایران با «تمام» همسایگانش بدل کنند؟».

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی نوشت:

«این درست است که امریکا به عنوان یکی از قدرت‌های حامی داعش معرفی می‌شود و قرائن و شواهدی هم وجود دارد که امریکا از داعش در مقاطع خاصی حمایت کرده است اما تحلیل و تبیین منشأ پیدایی داعش و منابع قدرت این جریان با نسبت دادن به امریکا در واقع ساده کردن مساله و نادیده گرفتن عوامل مختلف اصلی دخیل در این ماجرا و خلاصه کردن همه آن در یک عامل فرعی است».

گفتنی است «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اذعان کرده است که داعش ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.کلینتون در این کتاب نوشته:«قرار بود ما در روز پنجم ماه ژوئیه سال 2013 در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی را به رسمیت بشناسیم. من به 112 کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن، توضیح دهم».

«مایکل فلین» رییس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز به طور بی سابقه و شفاف در گفت وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: «آمریکا عمدا در پیدایش و سرپرستی گروهک های تروریستی داعش ، جبهه النصره و شاخه تشکیلات القاعده در سرزمین شام و حمایت از آنها علیه نظام سوریه نقش داشت».
همچنین «پاتریک ریدر»سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه-مهرماه 94- رسما اعلام کرد که عملیات ارسال هوایی تجهیزات و مهمات به افراد مسلح(بخوانید تروریست ها) در الحسکه واقع در شمال سوریه با موفقیت صورت گرفت. و این موارد تنها بخش کوچکی از اعتراف مقامات آمریکایی درخصوص ایجاد و تجهیز گروه تروریستی داعش است.

در مجموع درخصوص موضع گیری روزنامه های اصلاح طلب درباره پایان داعش و تکرار الگوی برجام در امور منطقه  باید گفت که اولین تجربه شکست خورده را می‌توان با تسامح به حساب‌اشتباه و بی‌تجربگی گذاشت. اما وقتی ریل حرکت به سمت تکرار یک تجربه ‌اشتباه است، دیگر نمی‌توان آن را فقط یک خطا دانست و تلقی خط نداشت.

**کارنامه دولت روحانی در ساخت مسکن:تقریبا هیچ!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت:

«مسکن مهر امروز به بزرگ‌ترین چالش اقتصادی چهاردهه انقلاب تبدیل شده است.طرحی خام که اگر با برنامه‌ریزی و کارشناسی‌های لازمه اجرا می‌شد، می‌توانست به گفته آقای وحید حقانیان ١٠ تا ٢٠‌ میلیون نفر از جمعیت ٨٠‌ میلیونی کشور را صاحب خانه کند و از رنج مستأجری و اثاث‌کشی سالانه و بلعیدن بخش عمده‌ای از درآمد خانوارها بابت اجاره مسکن بکاهد».

حمله اصلاح طلبان به مسکن مهر همچنان ادامه دارد. این در حالی است که مسئولان استان کرمانشاه به صراحت اعلام کرده‌اند که در ساختمان‌های مسکن مهر فقط دو نفر کشته شده و این ساختمان‌ها با وجود تخریب دیواره‌ها، پابرجا مانده و در هیچ یک، سقف و ستون‌ها فرونریخته که موجب تلفات ساکنان شود.

اکنون بیش از 4 سال از روی کارآمدن دولت روحانی سپری شده است اما اصلاح طلبان به هیچ عنوان از دولت درخصوص مسئله مسکن مطالبه گری نمی کنند.

آخوندی- وزیر راه و شهرسازی دولت- بارها و بارها درخصوص ساخت مسکن اجتماعی وعده داده است. براساس مستندات موجود، وی برای اولین بار، اردیبهشت سال ۷۳ (۲۳ سال پیش) از طرح مسکن اجتماعی رونمایی کرد و گفت: «برای اقشار کم‌درآمد که توان خرید مسکن را ندارند، طرح مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده که در این طرح می‌توان با تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن، وام‌های ارزان در اختیار بخش خصوصی و تعاونی‌ها قرار داد؛ مشروط بر اینکه حاضر شوند واحدهای احداث شده را در اختیار افراد واجد شرایط مسکن اجتماعی قرار دهند».

کارشناسان معتقدند که جنجال و حمله لیبرال‌های ناتوان و مغرور به مسکن مهر، ترفندی برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی دولت در حوزه مسکن است.

مردم در فکر معیشت، دولت دنبال روز کوروش!

در حال حاضر مشکلات معیشتی مردم و مسأله بسیار مهم بیکاری جوانان به دغدغه جدی بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است.اما متاسفانه دولت و رسانه های دولتی همچنان به برجسته سازی حواشی مشغول هستند.

در همین رابطه روزنامه ایران-ارگان رسانه ای دولت- در مطلبی با عنوان «طرح روز کوروش در هیات دولت» نوشت:«وزیر کشور گفت از سال آینده باید روز کوروش را مدیریت کنیم».

این حاشیه سازی ها در حالی است که اکنون بیش از ۱۰۰ روز از آغاز به کار دولت دوازدهم سپری شده و موعد پاسخگویی دولت درخصوص وعده ها فرا رسیده است.

ارگان رسانه ای دولت اکنون وظیفه دارد که درخصوص میزان اجرایی شدن وعده های انتخاباتی، اطلاع رسانی کند.

نظر شما