شناسهٔ خبر: 22641414 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

برای فرهنگ‌سازی وقف در راستای اشتغال و کارآفرینی تلاش شود

R41348/P1486/S6,56/CT11

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه وقف‌های جدید در جامعه گفت: در حال حاضر فرهنگ کارآفرینی در جامعه بسیار پایین است و به موقوفاتی برای اشاعه فرهنگ کارآفرینی در کشور نیاز داریم که در این راستا باید بیشتر تلاش شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،  محمدمهدی مروج‌الشریعه در دیدار با مدیرکل و پرسنل اداره اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی وقف را جزو اصول مهم دینی و اعتقادی مسلمانان دانست و اظهار داشت: از منظر اجتماعی وقف زیباترین پدیده و جلوه مشارکت‌های مردمی است که در همه جای دنیا نیز وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وقف منحصر به مسلمانان و دین مبین اسلام نیست افزود: در سایر کشورها و ادیان نیز موضوع وقف و کمک به جامعه انسانی و سایر انسان‌ها به اشکال مختلف مورد توجه قرار گرفته و به آن عمل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقف مسئله‌ای بسیار مهم بوده که ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی مردم دارد خاطرنشان کرد: وقف دارای یک پیشینه با ارزش فرهنگی و اعتقادی است که ارزش واقعی وقف را تبیین می‌کند.

مروج‌الشریعه با توجه به اهمیت ویژه وقف گفت: عوامل زمانی و مکانی در موضوع وقف و مصادیق آن و جلب مشارکت‌های مردمی بسیار مهم و حائز اهمیت است از این رو توجه به اقتضای زمان برای جلب مشارکت مردم یکی از اساسی‌ترین رسالت‌هایی است که متولیان وقف بر عهده دارند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ریشه باارزش وقف در سنن و فرهنگ اعتقادی مردم بیان کرد: این ریشه‌ها ارزش‌های حاکم بر وقف را برای همه نسل‌ها تبیین می‌کند اما چارچوب‌ها، مصادیق و روش‌های جذب مردم به این سنت حسنه به شرایط زمان بستگی دارد.

مقام عالی دولت در استان اعتماد عمومی به وقف را مهمترین عامل در ارتقای سطح کمی و کیفی وقف در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل ایجاد این اعتماد شفافیت در وقف و عمل به نیات واقفین است که این دو عامل مهم موجب تقویت اعتماد عمومی و ارتقای سطح وقف در جامعه خواهد بود.

مروج الشریعه بر لزوم امانت‌داری نسبت به صاحبان وقف تأکید کرد و گفت: باید متولیان امینی برای اجرای موقوفه عین نیات واقف باشیم و نه بر اساس سلیقه شخصی بلکه بر اساس احکام فقهی در اجرای نیات واقفان عمل کنیم.

وی بیان کرد: شفافیت در اجرای نیات واقفین سبب جلب اعتماد مردم شده که این اعتماد فرهنگ وقف را گسترش می‌دهد و در نهایت سبب می‌شود وقف از انحصار چند مسئله خاص خارج شود.

استاندار خراسان جنوبی، وقف را از منظر اجتماعی زیباترین پدیده و جلوه مشارکت مردمی دانست و افزود: وقف بهترین اقدام در حوزه انجام امور انسان دوستانه و خیرخواهانه است که در شرایط فعلی ترویج فرهنگ وقف در جامه از ضروریات است.

مروج‌الشریعه با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه وقف‌های جدید در جامعه اظهار داشت: در اشاعه این فرهنگ شاید ورود مستقیم نتیجه بخش نباشد بلکه می‌توان در این راه از اساتید دانشگاهی، پزشکان و سایر افرادی که دارای جایگاه علمی و فرهنگی در کشور هستند استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید وقف را به یک برند ملی و بین المللی تبدیل کنیم گفت: ظرفیت بسیار مهمی در دست داریم اما چگونگی شناخت نیازمندی‌های زمان برای استفاده از این ظرفیت بسیار مهم است.

مقام عالی دولت در استان بر نیازمندی های روز جامعه در زمینه وقف های جدید اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فرهنگ کارآفرینی در جامعه بسیار پایین است و به موقوفاتی برای اشاعه فرهنگ کارآفرینی در کشور نیاز داریم.

استاندار خراسان جنوبی وقف برای کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پزشکی، مشاوره ژنتیک، چاپ کتاب، تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان و انجام کارهای علمی را از جمله نیازمندی‌های روز جامعه عنوان کرد و گفت: باید این نیازمندی‌های روز شناسایی و به جامعه معرفی شود تا بتوان از مشارکت مردم برای رفع این نیازمندی‌ها در قالب وقف استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما