شناسهٔ خبر: 22641031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حاجی بابایی: برخی نمایندگان از وضع اشتغال در مناطق آزاد بی خبرند

یک نماینده مجلس با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای افزایش مناطق آزاد در حوزه‌های انتخابیه‌ خود گفت : این افراد تصور می‌کنند با ایجاد مناطق آزاد ، اشتغال فوران می‌کند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت : این در حالی است که این افراد اطلاع ندارند که یک دهه قبل این کار انجام شد اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.
وی اظهار داشت : ابتدا قرار بود مناطق آزاد به عنوان سکویی برای پرتاب صادرات باشد یعنی جایگاهی که در آن صادرات تسهیل، روان و در نهایت بدنه جامعه با آن هماهنگ شود، اما متاسفانه پس از گذشت سال‌ها شاهد هستیم که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور رونق نگرفته است.
وی افزود : برخی از مناطق آزاد تاکنون فعالیتی نداشته‌اند در حالی که مصوب سالیان گذشته هستند؛ در این باره می‌توان به منطقه ویژه تجاری همدان اشاره کرد که سال 87 مصوب شد اما هنوز شروع به فعالیت نکرده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تمرکز بر مناطق آزاد سودآور نسبت به سایر مناطق بیشتر است، گفت: مناطقی همچون کیش و قشم که سودآوری بالایی دارند، به محلی برای واردات انواع وسایل مدرن و اشرافی تبدیل شده‌اند که نقطه‌ای منفی در توازن صادرات و واردات به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه مجلس و عقلای کشور اعتقاد دارند که باید سیاست‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بازخوانی و اصلاح شود، بیان کرد: با این وجود یک وقفه در اینجا به وجود خواهد آمد تا بتوان بهترین تصمیم‌ را گرفت و در واقع بتوان برای اهداف تعیین‌شده در این مناطق به خصوص تقویت صادرات گام‌های مثبتی برداشت.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک بار به صحن علنی آمد و با شکست مواجه شد، اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند در حوزه‌های انتخابیه خود، مناطق آزاد یا مناطق ویژه تجاری ایجاد کنند؛ این افراد این? گونه تصور می‌کنند که اگر مناطق آزاد در حوزه‌های انتخابیه آنان ایجاد شود، اشتغال فوران می‌کند؛ در حالیکه این افراد اطلاع ندارند که یک دهه قبل این کار انجام شده اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.
لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اواخر دوره نهم مجلس شورای اسلامی، دو بار در دولت مطرح شد که هر دو نوبت با مخالفت نمایندگان مجلس همراه بود. در سال 95 این لایحه مجدداً از سوی دولت مطرح و به مجلس ارائه شد که بر اساس آن قرار است 7 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی به مجموعه مناطق آزاد و ویژه کشور اضافه شود.
تیر همان سال با یک فوریت این لایحه موافقت شد اما کمیسیون اقتصادی مجلس، برای اعمال اصلاحات به دولت بازگشت داد.
در حال حاضر 9 منطقه آزاد در کشور ما وجود دارد که 7 مورد آن یعنی ارس، ماکو، انزلی، قشم، کیش، چابهار و اروند فعال و دو منطقه آزاد امام خمینی و مکران غیرفعال هستند.
همچنین قرار است مناطق آزاد بوشهر، جاسک، اینچه‌برون، اردبیل، بانه- مریوان، مهران، زابل و قصر شیرین به این مناطق افزوده شوند.
آن گونه که آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد، از 67 منطقه ویژه تجاری اقتصادی، بیش از 50 درصد غیرفعال هستند.
­

نظر شما