شناسهٔ خبر: 22640707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار مرکزی

لزوم بازتعریف راهکارهای ترویج کتابخوانی/ سهم کتاب در سبد فرهنگی خانوارها نیازمند افزایش است

اراک - ایرنا - استاندار استان مرکزی گفت: راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند بررسی و بازتعریف مجدد است و باید به مقوله کتاب در سبد فرهنگی خانوارها توجه جدی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز چهارشنبه در آیین تکریم کتابداران استان مرکزی افزود: مقوله کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مولفه های اصلی حوزه فرهنگ، ضمن باروری اندیشه در تقویت نشاط اجتماعی و افزایش بینش و آگاهی عمومی جامعه نقشی بسزا دارد.
وی تصریح کرد: اعتبارات شهرداری ها و ظرفیت های مردمی و خیران نیز در نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه تاثیرگذار است.
آقازاده بیان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی با توجه به وجود تنگناهای مختلف از جمله نبود فضاهای فیزیکی مناسب، تجهیزات در حوزه کتاب و کتابخوانی با موفقیت هایی همراه بوده است.
استاندار مرکزی افزود: فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و عاملی مهم در راستای از افزایش بینش و دانش محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب، اجرای مسابقات جمعی، غنی کردن بخش مرجع کتب عمومی، تنوع کتب موجود و ارائه تسهیلات در خصوص خرید کتاب با در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان نیز از دیگر اقدامات کاربردی در این حوزه است.
استاندار استان مرکزی، تخصصی کردن کتابخانه ها با توجه به نیاز استان، آشنایی و معرفی ناشران استانی، توجه به نیازهای مخاطبان، غنی سازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه های استان، ایجاد بخش انقلاب و دفاع مقدس در راستای آشنایی با فرهنگ مقاومت را از جمله اقدامات موثر در تقویت فرهنگ کتابخوانی برشمرد.
مدیرکل امور مجلس و استان های نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این آیین گفت: شخصیت افراد ابتدا در خانواده شکل می گیرد که در نتیجه اگر خانواده ای علاقه مند به مطالعه و فرهنگ کتاب و کتاب خوانی باشد به طور حتم مسیر روشن و موفقی را برای فرزندان خود رقم خواهد زد.
مرتضی محمد زاده افزود: نهاد کتابخانه ها در بحث اعتبارات و نیرو انسانی دارای تنگناهایی است که باید برای رفع این موانع با مشارکت دیگر دستگاه های مسئول گام برداشت.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز تصریح کرد: اشاعه مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی تنها بر عهده نهاد کتابخانه ها نبوده و نیاز است تمامی دستگاه های فرهنگی در این مهم شریک باشند.
علی اکبر احمدی اظهار کرد: امروز همگان بر این امر واقف هستند که اگاهی از علوم روز جهان نیازمند مطالعه و کتابخوانی است.
احمدی افزود: مطالعه هدفمند علاوه بر ارتقای سطح آگاهی عمومی، باید بر بینش و دانش جامعه هدف نیز بیافزاید.
یک میلیون و 84 هزار و 936 جلد کتاب در 904 هزار و 162 عنوان در کتابخانه های استان مرکزی وجود دارد.
7114/3075/خبرنگار: شیما کریمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*

نظر شما