شناسهٔ خبر: 22640344 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل پژوهش نهاد کتابخانه ها:

تنها 10 درصد جامعه ایران عضو کتابخانه های عمومی هستند

زاهدان - ایرنا- مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: هم اینک عضویت حدود هشت میلیون نفر از جمعیت کشور در سامانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ثبت شده که این رقم تنها حدود 10 درصد جمعیت ایران را شامل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمد جوهرچی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: هم اینک حدود 2 هزار و 600 کتابخانه عمومی تحت مدیریت این نهاد و افزون بر هزار کتابخانه مشارکتی در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، تعدادی کتابخانه عمومی دیگر نیز در کشور وجود دارد که به مردم خدمت رسانی می کنند.
مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: شمار کتابخانه های موجود این نهاد برای پوشش مناسب مناطق مختلف جغرافیایی و بافت های جمعیتی کشور با فاصله معناداری رو به روست که در این زمینه باید تلاش ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
جوهرچی گفت: همچنین برای افزایش فرهنگ کتابخوانی ضروری است کتابخانه های عمومی به سمت شناسایی علایق و دیدگاه های عموم مردم گام بردارند.
وی طرح های برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی کتابخانه های عمومی، طرح سبد خدمت و باشگاه مخاطبان را از جمله طرح های ملی در دست اقدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای افزایش سرانه مطالعه ذکر کرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان نیز در این آیین گفت: 33 هزار نفر در استان عضو کتابخانه های عمومی هستند و از منابع موجود در این مراکز فرهنگی استفاده می کنند.
اسفندیار زیدآبادی اظهار داشت: هم اینک از 73 کتابخانه موجود در سیستان و بلوچستان با زیربنای 16 هزار متر مربع، 60 باب آن متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی و 13 باب دیگر مشارکتی است.
وی کمبود زیربناهای کتابخانه ای را از جمله مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: زیربنای کتابخانه به ازای هر 100 نفر از جمعیت استان 60 سانتی مترمربع است که براساس سند نهضت مطالعه مفید و افق سال 1404 باید این میزان به هشت متر مربع برای هر 100 نفر برسد.
وی با بیان اینکه هم اینک حدود 550 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد گفت: بر اساس دور نمای سال 1404 باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب یعنی حدود 12 میلیون جلد در این مراکز موجود باشد.
وی ادامه داد: وجود تنها 6 کتابخانه در 6 هزار و 500 روستای سیستان و بلوچستان برای مردم قابل قبول نیست.
وی با اشاره به کمبودهای موجود در زمینه کتابخانه ها در سیستان و بلوچستان گفت: این کمبودها هم در زمینه سخت افزاری نظیر زیربنا، تعداد کتابخانه ها و کتاب ها و هم در زمینه نرم افزاری نظیر کامپیوتر، سیستم های جدید کتابخانه ها و ارتباطات اینترنتی است.
وی تاکید کرد: ضروری است در کنار گسترش زیر ساخت های کتابخانه ای در سیستان و بلوچستان همه دستگاهها دست در دست هم دهند تا با ارائه مشوق ها، زیباسازی کتابخانه ها برای ایجاد انگیزه، فرهنگ سازی و غیره سرانه مطالعه در این استان افزایش یابد.
به گزارش ایرنا 14 کتابدار، کتابخوان و مسئول کتابخانه سیستان و بلوچستان امروز در این آیین مورد تجلیل قرار گرفتند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

نظر شما