شناسهٔ خبر: 22640107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ارزهای رمزنگاری شده بلای جان مردم شد

بعد از تب به‌وجود آمده درباره بیت‏کوین و افزایش سود هر روزه آن، بسیاری از مردم توجه‏شان به سمت ارزهای مجازی جلب شده است. ارزهایی که تا همین دیروز مشتری نداشتند و خیلی مورد توجه قرار نمی‏‌گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بعد از تب به‌وجود آمده درباره بیت‏کوین و افزایش سود هر روزه آن، بسیاری از مردم توجه‏شان به سمت ارزهای مجازی جلب شده است. ارزهایی که تا همین دیروز مشتری نداشتند و خیلی مورد توجه قرار نمی‏‌گرفتند حالا به پله صعود بسیاری از مردم تبدیل شده‌اند. بسیاری از مردم به خیال پول‌دار شدن، سراغ سرمایه گذاری در آنها رفته‏اند. نوعی سرمایه‌گذاری‌ که البته می‏تواند برای آنها گران تمام شود.

 در کانال‏های تلگرامی، هر روز یک آگهی و یک تبلیغ از آنها در حال انتشار است. بسیاری از کاربران هم در سایت‌شان ثبت ‏نام کرده‏اند. اسمش WCXT است و با وعده ثبت ‏نام رایگان، دل بسیاری از ایرانیان را برده است. ارزی که به‌عنوان جایگزین بیت‏کوین نام برده می‏شود، وعده‏های ثروتمند شدن را توی بوق و کرنا کرده است.

این حروف انگلیسی عجیب


WCXT هنوز به بازار نیامده و اطلاعات همه در حد تعاریفی است که خودش در سایت ارائه داده است. طبق تعریف سایت، این ارز یک سایت خرید و فروش کم‌هزینه برای تبادل ارزهای دیجیتالی در سطح جهان است که البته در تاریخ 10 اکتبر 2017 ، 18 مهرماه راه‎اندازی شد. طبق وعده‏ها در 1 دسامبر 2017، 10 آذرماه  فروش سکه‎ها شروع می‏شود. اما WCXTچیست. WCXT نوعی از ژتون‌های ERC20 هستند که توسط WCX ارائه می‌شوند.  20درصد تمام درآمد حاصله به‌وسیله WCX به‌صورت خودکار به دارندگان WCXT می‎رسد. مقدار آن هم به سهم هر دارنده از کل مقدار ژتون‎ها بستگی دارد.


WCX   به‌عنوان سایت خرید و فروش ارز دیجیتالی (صرافی دیجیتالی) مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتالی را دریافت می‎کند که نشان می‎دهد پول به حساب دارندگان این ارز به‌وسیله ارزهای دیجیتالی مختلفی پرداخت می‎شود. از این‌رو داشتن WCXT معادل داشتن درآمدی از ارزهای دیجیتالی متنوع است. درآمد ماهانه کاربران مساوی است با 20درصد درآمدی که به‌وسیله WCX در یک ماه گذشته به‌دست آمده است، ضربدر مقدار‎WCXT های هر کاربر در زمان پرداخت، تقسیم بر تعداد تمامی‌WCXT های موجود؛ تاریخ پرداخت هم در سایت مشخص و اعلام می‏شود. وجوه پرداختی به کیف پول WCX کاربران واریز می‎شود. کاربران در تمامی انواع ارزهای دیجیتالی، پول به‌دست خواهند آورد، چون WCX از بسیاری از انواع ارزهای دیجیتالی پول دریافت می‏کنند. تولیدکنندکان WCXT در هنگ‌کنگ مستقر هستند. آنها معتقدند که به وسیله هزینه ‏های اندک، خدمت‌رسانی به مشتری و به طور اساسی، تجربه کاربری بهتری که انجام می‎شود، فضای رقابتی خوبی هم نسبت به ارزهای دیگر وجود خواهد داشت. برای ثبت‏نام تنها باید یک ایمیل وارد کرد، بدون اینکه ریالی پرداخت شود. همه این مسائل و تعاریفی که در سایت آمده است، می‏تواند برای همه وسوسه‌انگیز باشد.

کلاهبردارند


آقای «رضا قربانی» مدیرعامل شبکه راه پرداخت و سخنران همایش‎های مختلف درباره بیت‎کوین است. او معتقد است که بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده در فضای مجازی، از این فضایی که به نفع بیت‏کوین وجود دارد، استفاده می‏کنند. قربانی درباره ارزهای رمزنگاری شده، توضیح می‏دهد: «درباره ارزهای رمزنگاری شده که اصطلاحاً به آن آلت‏کوین‏ها یعنی جایگزین‏های بیت‎کوین می‏گویند، زیاد وجود دارد. نزدیک به 1300 ارز رمزنگاری شده در دنیا وجود دارد ولی تقریباً بیشتر این‏ها یعنی بالغ بر 95 درصد آنها با اقبال عمومی روبه‌رو نشده‌اند بنابراین هیچ ارزشی ندارند.» او توضیح می‏دهد که هر شخصی می‏تواند یک ارزی مانند بیت‏کوین ایجاد کند: «سورس بیت‏کوین وجود دارد و مشخص است. به راحتی همه می‏توانند چیزی شبیه به بیت‏کوین ایجاد کنند بنابراین ارزهای مختلفی وجود دارد. ارزش هر ارز رمزنگاری شده به این است که چه تعداد از مردم از آن استقبال می‏کند. اینکه ارزی به وجود بیاید و همه بگویند که من چنین چیزی را اختراع کرده‏ام، زیاد هم عجیب نیست. یک نوجوان هم در روسیه یک ارزی به‌نام اترین درست کرد که در کنار بیت‏کوین جزو ارزهای معتبر دنیاست.»


سخنران همایش‎های بیت‏کوینی درباره ارز تازه متولد شده نیز توضیح می‏دهد: «یک اتفاقی در دنیا در حال افتادن است و این است که از ارزهای مجازی سوءاستفاده می‏کنند. درباره ارز WCXT نمی‎خواهم قاطعانه بگویم که کلاهبردارند، ظواهر امر نشان نمی‏دهد که این‏ها خیلی قابل  اعتماد یا اینکه از جای سالمی باشند.»


قربانی معتقد است که احتمالاً وجود این ارز کلاهبرداری باشد. او توضیح می‏دهد: «آنها اول از همه به کاربران می‏گویند که پول نمی‏گیرند. آنها می‏گویند که ما یک ارزی اختراع کرده‏ایم شبیه به بیت‏کوین، چند وقت دیگر قرار است که این ارز به بازار بیاید. زمانی هم که به بازار آمد، خیلی رشد می‎کند و همه استقبال می‏کنند و قیمت بالا می‏رود. الآن آنها می‏گویند که لازم نیست برای ثبت‏نام پول دهید، تنها لازم است که ثبت‎نام رایگان انجام دهید. زمانی‌که ثبت‎نام می‏کنید، ایکس مقدار تومان یا همان ژتون به شما می‏دهیم. زمانی که ارز به بازار آمد، آن را به شما می‏دهیم. اگر بتوانید کسی را دعوت کنید، ما به شما ژتون بیشتری می‏دهیم.»

پول‌دار شدن به زبان فارسی


 از نظر رضا قربانی، مشکلات از همین جا به‌وجود می‎آیند: «این تعریف بازاریابی شبکه‏ای است. در هیچ جایی از ارزهای رمزنگاری شده، بازاریابی شبکه‏ای وجود ندارد. بازاریابی دهان به دهان داریم. وقتی سروشکل یک جایی این طور است که شما اگر کسی را بیاورید من به شما ژتون جایزه می‏دهم، یک مقدار شبیه به کلاهبرداری به نظر می‏رسد.» او البته توضیح می‏دهد که می‏توان به این قضیه مثبت‏تر هم نگاه کرد: «بله این‏ها کلاهبردار نیستند، آنها دارند سوءاستفاده می‏کنند یعنی اگر کلاهبردار نیستند، سوءاستفاده می‏کنند. آنها در ابتدای کار پولی نمی‏گیرند، کار خطرناکی که انجام می‏دهند این است که آدم‌ها را به سمت خود می‏کشند. از آدم‌ها توجه می‏گیرند. این موضوع در رسانه‏‌های کشور درج می‏شود، آنها همین را می‏خواهند. طلب توجه چیز کم ارزشی نیست. در جاهای مختلف پول هزینه می‏شود تا توجه بخرند، این ارز اما از جوی که درباره بیت‏کوین وجود دارد، استفاده می‏کند و خود را شبیه به بیت‎کوین جلوه می‏دهد.»


قربانی با اشاره به وجود زبان  فارسی در سایت ارز WCXT می‎گوید: «نگرانی از وجود زبان فارسی در سایت بیشتر می‏شود. تا به حال ایران خیلی بازار مهمی در ارزهای رمزنگاری شده، نبوده است. چین، ژاپن و آمریکا خیلی مهم هستند. 50 درصد ارزها دست ژاپن است. اگر به زبان ژاپنی و انگلیسی وب‏سایت کار کند، قابل قبول است. توجهات اخیراً در ایران زیاد شده است. اخیراً معاون فناوری نوین بانک‏ مرکزی، آقای حکیمی صحبتی کرده است. بانک مرکزی بیت‏کوین را نه قانونی اعلام کرده و نه غیرقانونی، او گفته که در حال بررسی است ولی اگر کسی می‏خواهد برود و در بیت‏کوین سرمایه‏‌گذاری کند باید به دو چیز توجه کند، یکی اینکه بازار ریسک زیادی دارد، دوم اینکه مراقب کلاهبرداری باشید.»

با سابقه کلاهبرداری


 قربانی معتقد است، حاشیه‌‏هایی در اطراف بیت‏کوین که یک ارز شناخته شده است، می‏تواند خطرناک باشد. او توضیح می‏دهد: «درحال‌حاضر قیمت بیت‏کوین بالاست و همین قضیه باعث شده که ارزهای کم‌هزینه‎تر مانند WCXT به وجود بیایند. در این ارز وعده سریع پولدار شدن داده شده است. هیچ‌جایی حتی در بورس، در بانک و در هیچ‌جای دیگر اقتصاد نمی‏توانید جایی را پیدا کنید که آدم‏های سالمی باشند و سریع هم پولدار شوید. قاعده این است که اگر کسی راهی را بلد باشد، به کسی نمی‏گوید، خودش پولدار می‏شود. چون اعتماد به بیت‏کوین در همه جای دنیا وجود دارد، آنها هم سوءاستفاده می‏کنند. ارزهای رمزنگاری شده معضل جهانی است و بسیاری از کشورها را هم درگیر کرده و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.»


قربانی درباره سابقه کلاهبرداری در ارزهای فضای مجازی توضیح می‏دهد: «در ژاپن چند سالی است که خیلی از بیت‌کوین استفاده می‏شود. چند سال پیش یک صرافی بود به‌نام مت‏گاد، این صرافی معروف‌ترین صرافی دنیا بود اما آنها کلاهبرداری می‏کردند و پول‏های مردم در دنیا را بالا می‏کشیدند. رسوایی به بار آمد، مت‎گاد سقوط کرد مانند موسسه‏‌های اعتباری، آن اتفاقی که در ایران برای آنها اتفاق افتاد در دنیا هم برای ارزهای رمزنگاری شده، افتاد. ما باید خیلی مراقب باشیم، آن اتفاقی که برای موسسه‏‌ها در ایران افتاده، برای این‏ها نیفتد.»


قربانی معتقد است که نباید از قانون انتظار جلوگیری از این ارزها را داشت. او توضیح می‏دهد: «بهترین نقطه ورود، خود مصرف‏کننده است. اگر ما بخواهیم باید با WCXT قانونی برخورد کنیم. امثال این ارز در خیلی جاهای دیگر می‏توانند، درست شوند. ما مدام با این‏ها برخورد می‏کنیم. اگر مردم آگاه نباشند، آنها کار خود را انجام می‏دهند. خود مردم باید آگاه شوند. باید بدانند که در بازار ارزهای شناخته شده، ریسک سرمایه‏گذاری وجود دارد و یک عده کلاهبردار هم هستند.»


رضا قربانی تعریف می‏کند که قبلاً هم کلاهبرداری‎ در بازار ارزی هم وجود داشته است، بنابراین بودنش غیرقابل تصور نیست. او توضیح می‏دهد: «شما اگر می‏خواهید از ارزهای فضای مجازی استفاده کنید، باید یک سری کیف پول‏هایی را درست کنید و با آن کیف پول باید به کیف پولتان وصل شوید. به‌عنوان مثال اگر بخواهید که به اطلاعات حساب بانکی، متصل شوید، از یک اپلیکیشن استفاده می‏کنید. شما به این اپلیکیشن اعتماد کرده‏اید. شما دیتاهای خود را وارد این آپ می‏کنید. برای استفاده از بیت‏کوین هم باید از نرم‏افزاری استفاده کنید. نرم‏افزارهای شناخته شده در دنیا وجود دارند که کاربران می‏توانند از آنها استفاده کنند. در دنیا اپلیکیشن‏های زیادی وجود داشته و کسانی که پشت آن بوده‏اند، مشخص نبوده‌اند. بعد از مراجعه کاربران به آنها، دیتاهایشان دزدیده شده است. صرافی‎هایی هم هستند که قابل اعتماد نیستند. در دنیا حوزه مشخصی درباره این ارزها وجود ندارد؛ مانند بانک نیست که مجوز داشته باشند. باید قوانین درباره آنها نوشته شود که همه این‏ها هم زمان می‏برد. اگرهم آن را منفی اعلام کنیم و آن را ممنوع بدانیم، بازار زیرزمینی به وجود می‏آید.»


رضا قربانی با اشاره به اقبال کاربران ایرانی هم توضیح می‏دهد: «من نگران این هستم که در ایران با توجه به این جوی که به وجود آمده است، مردم صدمه ببینند. به نظرم بانک مرکزی نگاه مثبت و خوبی دارد، نگاه پیش رویی است. این نگرانی را دارند که مردم ناآگاهانه به این سمت کشیده شوند و یک عده از هیجان مردم استفاده کنند و به آنها کیف پول تقلبی دهند.»


قربانی توضیح می‏دهد که در هیچ کشوری قانونی برای برخورد با ارزهای رمزنگاری شده وجود ندارد. او با اشاره به ارز WCXT می‎گوید: «این ارز کار غیرقانونی با توجه به قوانین دنیا انجام نمی‏دهد. باید مراقب باشیم و وقت‌مان را صرف کارهای بی ‏ارزش نکنیم. عرفی در ارز وجود ندارد. در خود بورس که کلی ساز کار وجود دارد، یک زمان‏هایی حباب شکل می‏گیرد. برای این ارزها خیلی سخت است که ساز کاری شکل بگیرد. رسانه‎ها باید درباره آنها اطلاع دهند. باید به این چیزها دقت کرد. یک شبه نمی‏توان پولدار شد. مردم خودشان باید توجه داشته باشند و دقت کنند.»


اقبال عمومی و توجه کاربران ایرانی به ارزهای فضای مجازی محدود به این چند ماه است، اتفاقی که می‏تواند باعث خانه‌خراب شدن بسیاری از مردم شود. کیف‌‏های پولی  WCXT قرار است در سال 2018 و به‌ صورت غیرمتمرکز راه‏‌اندازی شود. آیا برای این که کاربران به این نتیجه برسند که WCXT کلاهبرداری است یا نه، باید تا آن موقع منتظر بمانند؟

منبع: صبح نو

نظر شما