شناسهٔ خبر: 22640065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

رؤیای ریاست‌جمهوری دلیل جنجال جهانگیری درباره مسکن مهر

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشتی به اقدامات و اظهارات حاشیه‌دار جهانگیری در روز‌ها و ماه‌های اخیر پرداخته و دورنمای این حرکات را نامزدی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری دانست!

در بخشی از این یادداشت آمده است: باید صبر کرد و دید که در آینده نوع مواجهه حلقه اعتدالی درون دولت و دیگر منتقدان جهانگیری در سایر ارکان قدرت با آقای معاونِ امروز و شاید رئیس‌جمهورِ فردا چه خواهد بود؟!

گفتنی است جهانگیری در هفته‌های گذشته و به‌خصوص پس از زلزله غرب کشور با ورود به صحنه و سیاسی کردن این فاجعه بر روی زخم مردم نمک پاشیده است، این رویه مورد اعتراض گسترده مردم، مسئولین و حتی در روزهای اخیر روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز قرار گرفته است، «روزنامه بهار» در تحلیل خود دلیل اقدامات جهانگیری را حضور در انتخابات آینده می‌داند و انتقادات به او را نیز در این راستا مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

اجرای طرح رونق تولید کم‌رمق و مایوس‌کننده
روزنامه زنجیره‌ای بهار در گزارشی به طرح رونق تولید پرداخته و این طرح را کم‌رمق و مایوس‌کننده خوانده و نوشت: بازدهی نامناسب طرح رونق تولید در سال جاری به دلایل مختلف از جمله عدم استقبال واحدهای تولیدی و سخت گیری‌های نظام بانکی موجب شده تا با انتقادات تند و تیزی در این راستا همراه باشیم و تولیدکنندگان این طرح را در عمل ناموفق بدانند.

این گزارش می‌افزاید: «در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و پس از آن تصمیم بر این شد که در سال‌جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی مدنظر قرار گیرد.»

بهار در ادامه به نقل از رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نوشت: بانک‌ها از تمامی اهرم‌های فشار در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استفاده می‌کنند که موجب شده واحدهای تولیدی از دریافت تسهیلات ترس و واهمه داشته باشند.

این روزنامه در پایان نتیجه گرفته است: مسئله مهم این است که این طرح با چه هدفی در سال آتی به اجرا در خواهد آمد، چراکه... شاهد عدم استقبال تولیدکنندگان از این طرح در سال جاری هستیم تا جایی که با گذشت نیمی از سال تن‌ها کمتر از چهار درصد تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی پرداخت شده و تولیدکنندگان معتقدند که به هیچ وجه روند مطلوبی در زمینه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد.

گفتنی است سیاست‌های اقتصادی دولت تاکنون مورد اعتراض گسترده منتقدین دلسوز قرار گرفته بود، سیاستی که به تضعیف تولید و افزایش واردات منتهی شده است، از سوی دیگر طرح «رونق تولید» که از سوی دولت پیگیری می‌شود نیز به اذعان کارشناسان و حتی حامیان دولت ناموفق بوده است.

توتال دبّه کرد، زنجیره‌ای‌ها به منتقدان حمله کردند!

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: ««مخالفت با قرارداد توتال، بیمارگونه شده است» چند ماه بعد از امضای قراردادی که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های برجام یاد می‌شود، وزیر نفت در حالی این اظهار نظر را انجام داده که دلواپسان همچنان سعی در بی‌ارزش نشان دادن دستاورد‌های اقتصادی دولت دارند. جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کارویژه‌های دولت تدبیر و امید در پسابرجام بوده است، اما به رغم موفقیت‌های حاصل شده در این زمینه مخالف‌سرایی‌هایی وجود دارد که اغلب جنبه سیاسی دارد تا فنی و اقتصادی».
روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی دولتمردان همواره در پاسخ به نقد دلسوزانه، کارشناسی و مبتنی بر منافع ملی منتقدان به فحاشی روی می‌آورند. متاسفانه دولت و مدعیان اصلاحات، از بیان واقعیت درخصوص قرارداد توتال امتناع می‌کنند.

براساس گزارش رویترز، «پاتریک پویانه» مدیرعامل شرکت بدسابقه توتال در روزهای گذشته در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته: «توتال درباره قرارداد پارس جنوبی با ایران هنوز سرمایه‌گذاری نکرده است و تا آخر سال میلادی جاری در این‌باره تصمیم خواهد گرفت. پویانه تصریح کرد در صورت تصمیم آمریکا مبنی بر خروج شرکت‌های سرمایه‌گذاری، حتی اگر ایران و فرانسه نیز به این توافق وفادار بمانند، توتال از ایران خارج خواهد شد. این شرکت در حال بررسی عواقب تصمیمات ترامپ است و در صورتی که راهی قانونی برای ماندن در ایران پیش روی این شرکت نباشد، به طور قطع از ایران خارج خواهد شد... توتال در حال بررسی گزینه‌های موجود است و همه چیز به تصمیم کنگره آمریکا درباره تحریم مجدد ایران و نوع تحریم‌های احتمالی که از سوی آمریکا علیه ایران وضع خواهد شد، بستگی دارد.»

مدیرعامل توتال در ادامه در اظهارنظری غیرمسئولانه گفت: «خروج از قرارداد با ایران در شرایط فعلی ریسک مالی اندکی برای توتال خواهد داشت چراکه تا به حال سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و در پایان سال جاری میلادی (۲ ماه آینده) این تصمیم‌گیری انجام خواهد گرفت».

هم بیکاری تشدید شده و هم رکود!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «هم بیکاری تشدید شده و هم شرایط رکود تورمی بر اقتصاد حاکم شده است. ضمن اینکه نه تن‌ها فقر مطلق در کشور از بین نرفته، بلکه درصد بالایی از گرفتاران به فقر نسبی نیز فقیر مطلق شده‌اند».

افزایش ۵۰۰ هزار نفری بیکاران، فرو رفتن بازار بورس در رکود و زیان چند هزار میلیارد تومانی سهامداران، تعطیلی ده‌ها کارخانه و شرکت بزرگ اقتصادی، افزایش بی‌سروصدای تورم از اقلام مصرفی تا مسکن، کوچک‌تر شدن سفره مردم و کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارز خارجی، افزایش واردات بی‌رویه به قیمت ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی و... تصویری غیرقابل کتمان از کارنامه بدعملی‌های دولت یازدهم است.
اکنون بیش از ۱۰۰ روز از آغار به کار دولت دوازدهم سپری شده است. اما متاسفانه عملکرد دولت نشان می‌دهد که انگیزه‌ای برای تغییر در وضعیت اقتصادی وجود ندارد.

ادامه سیاسی‌کاری در روزنامه‌های زنجیره‌ای!

در حالی‌که روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره روز دوشنبه سیاسی کردن فاجعه زلزله را پاشیدن نمک روی زخم مردم خوانده بود در شماره روز سه‌شنبه خود همین اقدام غیراخلاقی را پیشه کرده است!

در بخشی از یادداشت روز دوشنبه شرق آمده بود: «در شرایطی که ابعاد ویرانی بسیار وسیع و تعداد خانه‌های ویران‌شده و آوار شده و سقف‌های فروریخته بر سر مردم، خارج از شمارش است، انگشت نهادن بر ویرانی واحدهای مسکن مهر که در میان ویرانی‌های زلزله گم است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا بهتر نیست پای سیاست را از این‌گونه فجایع ملی بیرون بکشیم و امکانات کشور را در کاهش آلام مردم و حل مشکلات ساختاری عدیده مدیریتی بسیج کنیم؟»

شرق در همین یادداشت تاکید کرده بود: «در چنین لحظات تلخ و دردناکی، بهره‌برداری از احساسات مردم، در حکم نمک بر زخم آنان پاشیدن است. مشکل مردم در چنین شرایط دردناکی و پس از زلزله اخیر در کرمانشاه، مسکن مهر نیست و اشاره به آن در چنین شرایطی اگر خوش‌بین باشیم، عین بی‌تدبیری است.»
شرق در یادداشت روز سه‌شنبه همین رویه غیراخلاقی را پیشه کرده و نوشته است: «یادگار‌های دولت نهم چنان پابرجاست که در هر مناسبتی یاد برنامه‌ها و دستورات رئیس آن دولت به میان می‌آید و منتقدان او حرفی برای گفتن دارند. در روز‌های پرآشوب زلزله که سکونت در مجتمع‌های مسکونی موسوم به مهر عمری فراتر از پنج، شش سال ندارد، مخالفان و موافقان مسکن مهر سفره‌های دل خود را باز کرده و بر طبل مضار و مزیت آن می‌کوبند، اما همه در یک مشاهده مشترک‌اند. همه دیده اند که در مناطق زلزله‌زده دامنه‌های زاگرس در غرب کشورمان، ساختمان‌های طبقاتی و تازه احداث شده مسکن مهر فرو ریخته اند.»

غیراخلاقی بودن این رویه تا بدان حد مشخص است که الیاس حضرتی نماینده تهران و مدیر مسئول روزنامه اعتماد در یادداشتی که در شماره دیروز این روزنامه منتشر شد تاکید کرده است: «هنوز آواربرداری و نجات و امداد تمام نشده بود که آقای وزیر مسکن در نامه‌ای به مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی ماموریت ویژه داد تا ضمن ارزیابی ابعاد زلزله، آسیب به ساختمان‌های جدیدالاحداث، به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر و میزان خسارت وارده را بررسی کنند. این اقدام به ویژه در این شرایط کمکی به بهبود امور نمی‌کند و بیش از آنکه اقدام مسئولانه تلقی شود از آن رنگ و بوی سیاسی به مشام خواهد رسید چرا که معلوم است هدف اصلی فقط مسکن مهر است و سایر موارد از باب خالی نبودن عریضه ذکر شده است.»

گفتنی است مدعیان اصلاحات هرچند خود بر غیراخلاقی بودن سیاسی کاری بر روی آوار زلزله معترفند، ولی با یادداشت‌ها و گزارش‌های خلاف واقع بر این امر غیراخلاقی استمرار دارند.

داعش شکست خورد برجام منطقه‌ای را آغاز کنیم!

روزنامه همدلی در اقدامی عجیب و به دنبال شکست کامل گروهک تروریستی تکفیری داعش در سوریه و عراق، نمایش خنده‌دار نشست اتحادیه عرب و صدور بیانیه دیکته شده ریاض علیه ایران را بهانه قرار داده و در گزارشی با عنوان «آیا زمان برجام منطقه‌ای فرا نرسیده است؟» نوشت: «عربستان سعودی ساز دیگری کوک کرده است؛ این‌بار نه در حوزه نظامی که در حوزه دیپلماسی و تلاش برای اجماع‌سازی در جهان عرب.»
نویسنده افزوده است: «حال با نظرداشت تفوق ایران در منطقه به مدد نیروی نظامی، آیا زمان آن نرسیده است که این داشته‌ها در عرصه نظامی، به مدد دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و با پیروی از مدل مذاکرات برجام، به امنیت پایدار و روابط دوستانه ایران با همه همسایگانش منجر شود؟»

روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز در یادداشتی به رویدادهای اخیر در منطقه پرداخته و با اشاره به اقدامات ضدایرانی آل‌سعود از تیتر «رجزخوانی برای تحریک» برای بیان نظر خود استفاده کرده است!

در بخشی از این یادداشت با اشاره به سناریوی ائتلاف آمریکایی – سعودی برای تضعیف حزب‌الله و دولت سوریه آمده است: مرحله سوم و آخرین مرحله این سناریو تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران بعد از اجرای دو مرحله قبل می‌باشد در این مرحله دو فرضیه متصور است: فرضیه اول اینکه ائتلاف عربی- آمریکایی مستقیما درصدد رویارویی نظامی مستقیم با ایران باشند که به نظر می‌رسد با توجه به قدرت چشمگیر نظامی ایران در منطقه این کار غیرعقلانی به نظر رسد. فرضیه دوم اینکه به نوعی با تحریکات غیرنظامی در صدد واکنش ایران باشند که در اینجا جمهوری اسلامی ایران ضمن مقدم دانستن حق دفاع از تمامیت ارضی خود به نوعی کاملا هوشمندانه از هرگونه رویارویی مستقیم جلوگیری به عمل آورد.

گفتنی است برجام منطقه‌ای یکی از برجام‌های سریالی است که برای نرمالیزاسیون جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده شده است. اندیشکده‌های غربی که طراح اصلی برجام‌ها هستند، معتقدند که برای تأمین منافع غرب باید نفوذ و اقتدار منطقه‌ای ایران از بین رفته و هیچ‌گاه ایران اقتدار منطقه‌ای نداشته باشد. همچنین بعد از نابودی نفوذ و اقتدار ایران، بالکانیزاسیون منطقه غرب آسیا به اجرا درآید.

از سوی دیگر آیا با سیاستی که در برجام در پیش گرفته شد و حاصل تحقیقا صفر آن برای کشور امروز مشهود است می‌توان در منطقه موفقیتی حاصل کرده و بر تروریست‌ها پیروز شد تا همان سیاست در مسائل منطقه‌ای و در تقابل با تروریست‌های داعش و حامیان سعودی و آمریکایی آن پیگیری شود؟!

منبع:خبرگزاری دانشجو

نظر شما