شناسهٔ خبر: 22639970 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تیلرسون: استعفای موگابه لحظه‌ای تاریخی را برای مردم زیمبابوه رقم زد

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از استعفای «رابرت موگابه» استقبال کرد و خواستار برگزاری انتخابات آزاد در زیمبابوه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از نشریه هیل، «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا از استعفای رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه به عنوان «لحظه ای تاریخی» برای این کشور یاد کرد.

 تیلرسون در بیانیه ای اعلام کرد: ما به همه مردم زیمبابوه که خواسته خود را بیان کردند و به صورت صلح آمیز اعلام کردند که خواستار تغییر هستند، تبریک می گوییم. زیمبابوه یک فرصت خارق العاده دارد که خود را در مسیری جدید قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار برگزاری یک انتخابات عادلانه و آزاد در زیمبابوه شد و گفت: «مردم زیمبابوه باید خودشان رهبر خود را انتخاب کنند. ما از مقامات زیمبابوه تقاضا می کنیم که اصلاحات اقتصادی و سیاسی لازم را برای فراهم کردن آینده ای با ثبات تر برای مردم زیمبابوه ایجاد کند. ما همچنان به حمایت از مردم زیمبابوه ادامه خواهیم داد.»

پیش از این هم «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس از استعفای رابرت موگابه که احتمال بازگشت زیمبابوه را به عضویت کشورهای مشترک المنافع به دنبال دارد، استقبال کرد.

رابرت موگابه روز گذشته پس از 37 سال سرانجام تسلیم فشارهای نظامیان و هم حزبی هایش شد و از سمت خود به عنوان رئیس جمهور زیمبابوه استعفا کرد. وی با 93 سال سن، پیرترین رئیس جمهور جهان لقب گرفته بود.

زیمبابوه از زمان استقلال در سال 1980 عضو کشورهای مشترک المنافع بود؛ اما در سال 2002 به دلیل بی نظمی در انتخابات ریاست جمهوری، عضویت این کشور در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع به حالت تعلیق درآمد. پس از تمدید این تعلیق در سال بعد، موگابه در سال 2003 رسما این کشور را از عضویت در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع خارج کرد.


انتهای پیام/

واکنش تیلرسون به کناره‌گیری موگابه

 

نظر شما