شناسهٔ خبر: 22639665 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جاسوسی با گیاهان!

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا در جدیدترین برنامه خود قصد دارد تا گیاهان را به سنسورهای دورسنج تبدیل کند که بتواند انواع مختلف سیگنال‌های محیطی را شناسایی کند.

صاحب‌خبر -

جاسوسی با گیاهان!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باغبانان زیادی هستند که با گیاهان خود صحبت می‌کنند، به این اعتقاد که به گیاهان کمک می‌کند تا بهتر رشد کنند. در حالی که گیاهان نمی‌توانند به مکالمات گوش کنند، اما به زودی اگر برنامه جدید دارپا به تحقق بپیوندد، می‌تواند اطلاعات متنوعی را جمع‌آوری کنند.

این آژانس تحقیقاتی به دنبال تغییر ژنتیکی گیاهان است تا آنها را به حسگرهای نظارت "خودپایدار" تبدیل کند.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی(DARPA)، اساسا پایگاه تحقیقات فناوری‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا است که برای توسعه نوآوری‌هایی که برای تغییر تکنولوژی تحول یافته تلاش می‌کند.

امسال شاهد اعلامیه‌های برجسته‌ای از این آژانس بودیم که منابع مالی را به فناوری‌های جدید ویرایش ژن و توسعه دستگاه‌های رابط مغز و رایانه اختصاص داده است.

جدیدترین برنامه دارپا، فناوری‌های پیشرفته گیاهان(APT) نامیده می‌شود و در حال حاضر به دنبال پیشنهادهای جامعه علم و فناوری در مورد راه‌های بالقوه فیزیولوژی گیاه است که می‌تواند به شناسایی تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای و همچنین سیگنال‌های الکترومغناطیسی منجر شود.

هدف از این برنامه این است که گیاهان خاصی را به طور ژنتیکی تغییر دهند تا به مکانیسم پاسخ خاص هنگامی که با محرک‌های ویژه مواجه می‌شوند، منجر شود.

جاسوسی با گیاهان!

توصیه می‌شود که سخت افزار موجود می‌تواند برای نظارت بر این پاسخ ها از راه دور استفاده شود تا گیاهان بتوانند اساسا به عنوان حسگرهای ارگانیک استفاده شوند.

به این ترتیب، این برنامه به دنبال ایجاد سخت افزاری جدید برای این منظور نیست، بلکه بر فناوری‌های موجود تأکید دارد که بتواند دما، ترکیبات شیمیایی و قابلیت بازتاب گیاهان را اندازه‌گیری کند.

"بلیک بکستاین" مدیر برنامه APT می‌گوید: گیاهان با محیط‌های خود بسیار سازگار هستند و به طور طبیعی واکنش‌های فیزیولوژیکی به محرک‌های اولیه مانند نور و درجه حرارت و همچنین در برخی موارد به لمس، مواد شیمیایی، آفات و بیماری‌ها نشان می‌دهند.

وی افزود: تکنیک‌های مولکولی و مدل‌سازی جدید ممکن است برنامه‌ریزی مجدد این قابلیت‌های تشخیص و گزارش‌دهی را برای محدوده وسیعی از محرک‌ها فراهم کند که نه تنها جریان‌های اطلاعاتی جدید را باعث می‌شود، بلکه خطرات و هزینه‌های پرسنل مرتبط با حسگرهای سنتی را نیز کاهش می‌دهد.

هنوز گیاهان خاصی یا محرک‌های خارجی مشخص نشده‌اند. همانطور که دارپا می‌گوید این جزئیات زمانی مشخص می‌شود که طرح‌های پژوهشی ارزیابی شوند. با این حال، دارپا اعلام کرد هدف این است که ویژگی‌های چندگانه و پیچیده را تغییر دهید تا گیاهان توانایی‌های جدیدی را بروز دهند که آنها را قادر می‌سازد تا محرک‌های متعدد را گزارش کنند.

البته تمام این مطالعات مقدماتی در آزمایشگاه‌ها، محیط‌های گلخانه‌ای یا محیط طبیعی شبیه‌سازی شده انجام می‌شوند.

فقط در صورتی که تحقیق با موفقیت انجام شود، آزمایشات میدانی، تحت مراقبت خدمات بازرسی دام و طیور وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا انجام خواهد شد.

دارپا یا همان سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا که در سال 1958 تاسیس شد، یک سازمان تحقیقاتی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. این سازمان مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده ارتش آمریکا به عهده دارد.

دارپا در ابتدا با نام آرپا (ARPA) که مخفف آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته(Advanced Research Projects Agency) هست آغاز به کار کرد ولی در مارس سال 1972 با اضافه کردن دفاع(Defense) به دارپا (DARPA) تغییر کرد، ولی در فوریه 1993 به نام اول خود(آرپا) برگشت و باز مجددا در مارس 1996 به دارپا تغییر نام داد.

از سال 1958 تا 1965 بیشترین تاکید دارپا روی مسائل مهم ملی بود که شامل فضا و پرتاب موشک‌های بالستیک دفاعی و همچنین تشخیص آزمایش‌های هسته‌ای بود.

در سال 1960 دارپا برنامه‌های فضایی غیرنظامی خود را به ناسا واگذار کرد و برنامه‌های نظامی را در دستور کار انحصاری خود قرار داد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

طرح جدید آمریکا برای جاسوسی با گیاهان

نظر شما