شناسهٔ خبر: 22639032 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی انجام شد؛

برگزاری رویداد پیوند بین‌المللی آب، غذا،انرژی و مدیریت پسماند در دانشگاه تبریز

صاحب‌خبر -




پیوند آب، غذا، انرژی و مدیریت پسماند با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی به صورت بین‌المللی در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت.
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  مدیریت صحیح و هماهنگ منابع آب، انرژی، فاضلاب و تولید غذا پیچیدگی خود را دارد. به‌عنوان نمونه یکی از دلایل پیچیدگی احیای دریاچه ارومیه و زاینده‌رود هم این تنیدگی منابع و حکمرانی سنتی است. در این راستا پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه تبریز با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و با کمک دانشگاه سازمان ملل، کارگاه دو روزه «پیوند آب، غذا، انرژی و مدیریت  پسماند» را برگزار کرد.
کارگاه و نشست هم‌اندیشی با رویکرد مدیریت بهینه پیوند آب،  غذا، انرژی و مدیریت پسماند با حضور دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی در دانشگاه  تبریز برگزار شد.
در روز نخست این رویداد ابتدا در یک جلسه دو ساعته به وضعیت فعلی، اقدامات، اثرات و موانع اقتصادی اجتماعی برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه پرداخته شد. در این جلسه سه نفر از اساتید منتخب داخلی به تشریح مسئله پیوند منابع در حوزه ارومیه پرداختند که علی‌اصغر اعلم الهدی  دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و نیز رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف از جمله آنها بود.
بازدید میدانی از مهران‌رود، نیروگاه حرارتی تبریز، مسائل روستاهای حاشیه دریاچه و خود دریاچه ارومیه تا مقطع میان‌گذر یکی دیگر از برنامه‌های موردنظر بود. در حین بازدید ارتباط علمی و کاری با متخصصین بین‌المللی برقرار شد. همچنین سؤالات و موارد ابهامی در طول بازدید میان شرکت کنندگان در این کارگاه و سخنرانان رد و بدل شده و تبادل نظر شد.
محمد فاضلی وزیر نیرو، مشاور عالی برنامه ریزی وزیر نیرو در پیامی برگزاری این چنین همایش‌ها و کارگاه‌هایی را برای  مدیریت پایدار منابع محیط‌زیستی ضروری بیان کرده و یاد آور شد: ما برای مدیریت و حکمرانی پایدار منابع محیط‌زیستی به چارچوب نظری متفاوت از گذشته و هم‌چنین روش‌شناسی پیشبرد رویکردهای نوین نیازمندیم.
کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشور، در این همایش ضمن تقدیر از تشکیل این کارگاه تخصصی در حوزه آب، انرژی و غذا  گفت: این مؤلفه ها با هم ارتباطی ناگسستنی دارند و ما باید همه اینها را به‌صورت یک سیستم کل در نظر گرفته و برنامه لازم را داشته باشیم.
وی تغییرات اقلیمی را عامل مهمی از مسائل زیست محیطی دانست و افزود: با برنامه ریزی و اقدام هماهنگ، در مقابل این تغییرات می‌توان تاب آورد.
مهدی ضرغامی، دبیر این همایش نیز هدف از برگزاری این کارگاه را ارائه دستاوردهای نوین در رویکرد پیوندی برای بهره‌برداری بهینه از منابع محیط زیستی در حوزه دریاچه ارومیه و ارائه راهکارهای علمی و صحیح برای احیای دریاچه عنوان کرد.
وی بیان کرد: با توجه به گسترش روزافزون جمعیت و متعاقب آن افزایش نیازهای اساسی (آب، هوا، غذا و انرژی) انسان‌ها، افزایش بهره‌برداری از این منابع، مسئله پیچیده‌ای را در طول سالیان پیش رو ایجاد خواهد کرد.
هیروشان هتیاراچی به عنوان ریاست بخش مدیریت پسماند دانشگاه سازمان ملل و استاد دانشگاه صنعتی لورنس آمریکا، در قالب سخنرانی در خصوص مدیریت پسماند از دید نگرش پیوسته به منابع محیط زیستی  (آب - انرژی – غذا) نظرات و تجربیات خود را تشریح کرد.
فریتز هولزوارث از مدیران دانشگاهUNESCO-IHE در شهر دلفت هلند و معاون سابق آب و رییس گروه مذاکره کننده رودهای مرزی آلمان خلاصه‌ای از تاریخچه توسعه نگرش و تفکر پیوند آب، انرژی و غذا را بر اساس رویکرد مدیریت به هم پیوسته مدیریت منابع آب تشریح کرد. وی بر این اساس نسبت به تحلیل وضعیت دریاچه ارومیه و مؤلفه های مؤثر در به وجود آمدن وضعیت فعلی را تشریح کرد.
وی مصارف آب برای مردم، تولید غذا، حق آب محیط زیست، صنایع و سایر مصارف را مثال زده و نقش مدیریت به هم پیوسته و مؤسسات را توضیح داد و گفت:  نقش این نوع نگرش از کنفرانس 2011 بن تا ریو + 20 و  چشم انداز 2030 لازم است که با در نظر گرفتن پیوند و ارتباط ناگسستنی آب، انرژی و غذا و اهمیت توجه به مسائل خاک و زمین به‌صورت اجرایی در نظر گرفته شود.
خانم لوئزه کارلبرگ مدیر موسسه محیط زیست استکهلم SEI ، به تجربه استفاده از نگرش به هم پیوسته آب، انرژی و غذا در اتیوپی اشاره کرد. وی همچنین لزوم استفاده از شرایط محیطی هر منطقه در سیاست‌گذاری و مؤسسات تاثیرگذار، مشارکت ذینفعان و روش‌های به‌کارگیری را تشریح کرد.
وی در ادامه با تشکیل کارگروه‌هایی از حاضرین سه سوال مرتبط با دریاچه ارومیه را مطرح و نظرات گروه‌ها درخصوص علل و روش‌های مقابله با کاهش میزان آب دریاچه و راه‌های برون رفت را جمع آوری کرد.
رودولف کلورینگا دبیر اجرایی موسسه همکاری جهانی آب GWP  و الکو ون بیک محقق برجسته از موسسه Deltares هلند، به استفاده از مدل‌های ریاضی برای مشارکت و همکاری در سیاست‌گذاری و تصمیم گیری پرداختند و اهمیت استفاده از این مدل‌ها را تشریح کردند.
پس از برگزاری این کارگاه، ارائه دستاوردهای نوین در رویکرد پیوندی برای بهره‌برداری بهینه از منابع (آب، انرژی و غذا)  هم‌اندیشی و توسعه شبکه همکاری علمی ملی و بین‌المللی با موضوع به‌کارگیری مطالب مطرح شده در ارائه‌های این دو روز برگزار شد.
حاضرین نسبت به مسائل مطرح شده توسط سخنرانان بین‌المللی کارگاه نظراتشان را بیان کردند که این نوع هم‌اندیشی‌ها و استفاده از تجربیات بین‌المللی در احیای صحیح دریاچه ارومیه جایگاه و اهمیت خود را دارد.
کارگاه و نشست هم‌اندیشی بین‌المللی با رویکرد مدیریت بهینه پیوند آب، غذا، انرژی و مدیریت پسماند با همکاری کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی در دانشگاه  تبریز برگزار شد.
پایان پیام/29

نظر شما