شناسهٔ خبر: 22638743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران اصفهان:

سیل 80 درصد بلایای طبیعی را شامل می‌شود

کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان گفت: 80 درصد بلایای طبیعی را سیل در بر می‌گیرد و با شروع فصل بارش‌ها این خطر کل شهرستان اصفهان را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهنام هوایی پیش از ظهر امروز در نشست هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهرستان اصفهان، اظهار کرد: 80 درصد بلایای طبیعی را سیل در بر می‌گیرد و با شروع فصل بارش‌ها این خطر کل شهرستان اصفهان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه وضعیت سیل‌بندهایی که در سطح استان رؤیت شد وضعیت مناسب ندارد، تصریح کرد: این سیل‌بندها ظرفیت ذخیره سه ساعته آب را دارند و بیش از این توانایی ندارند و بعد از سه ساعت این سیل‌بند دچار فرسایش می‌شود.

کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان افزود: در طول سه سال اخیر به کمک شهرداران و بخشداران نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کردیم، شهر بهارستان و شهر محمدآباد از نقاط حادثه‌خیز هستند و عوامل ایجاد سیل طبیعی و انسانی است.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت به عنوان یک خطر بالقوه است و باید مدیریت شود، بیان کرد: آموزش برای مکان‌یابی صحیح احداث خانه باید اجباری شود و این آموزش‌ها تا 50 درصد می‌تواند در خصوص سیل آگاهی بخشی کند.

هوایی تصریح کرد: بخش کوهپایه بیشترین مناطق حادثه‌خیز را دارد که بدون مطالعه‌ترین و ضعیف‌ترین بخش در خصوص جلوگیری از خسارات سیل هم همین منطقه کوهپایه است و مدیریت سیلاب به طور ذاتی به عهده آب منطقه‌ای است و آموزش در راستای مقابله با سیل کمک بسیاری می‌کند.

وی با انتقاد از احداث خانه در بستررود، مطرح کرد: وقتی به روستاها مراجعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم در خط‌القعرها خانه احداث شده است و این نشان‌دهنده این است که به یک مسأله ساده فیزیکی توجه نشده است.

کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان اقدامات مددکاری شامل بیمه سیل و امدادرسانی را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: انجام بازدیدهای ضروری و شناسایی نقاط حادثه خیز بسیار مهم است که باید انجام شود.

وی در پایان گفت: مطالعات یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مدیریت سیل است اما اطلاعات ما محدود است و اطلاعاتی که اعلام می‌کنیم بر مبنای آمار بخشداران است هر چند از طریق عکس‌های هوایی، نقشه‌هایی که موجود است و بازدیدهای میدانی طولانی مدت، نقاط حادثه خیز شناسایی شده است.

انتهای پیام/چ

نظر شما