شناسهٔ خبر: 22638656 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متخصصان خارجی شرکت کننده درششمین کنگره آسیایی اندومتریوز مطرح کردند

ضرورت تغییر سبک زندگی بانوان برای پیشگیری از نازایی

شیراز - ایرنا - برخی صاحبنظران پزشکی و متخصصان خارجی شرکت کننده درششمین کنگره آسیایی اندومتریوز در شیراز ، این بیماری را از عوامل اصلی نازایی می دانند و معتقدند تغییر سبک زندگی در بانوان تاثیر گذارترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

صاحب‌خبر -

این دانشمندان علوم پزشکی روز چهارشنبه در حاشیه ششمین کنگره آسیایی اندومتریوز در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم افزایش تحرک بدنی به ویژه در بانوانی که توده بدنی سنگین تری دارند، کاهش استفاده از غذاهای چرب و فست فودها، کنترل دائم چربی و قند خون، تغییر در سبک زندگی و دوری از کم تحرکی به عنوان عوامل اصلی پیشگیرانه از ابتلا به بیماری اندومتریوز تاکید کردند.
آندومتریوز بر اثر رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم شکل می گیرد. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است اما این نوع عارضه ممکن است در اندازه اندام درونی بیمار نیز بروز کند.
به گفته صاحبنظران علوم پزشکی در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌های بدن به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان‌ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
در آندومتریوز، بافت آندومتر تغییر جا داده، اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و در هر دوره قاعدگی، این بافت ضخیم می شود و خونریزی می کند. متخصصان علوم پزشکی آسیایی شرکت کننده دراین کنگره علمی بر لزوم حساس بودن مادران باردار و مادرانی که نخستین دوره حاملگی را میگذراند بر خونریزی های غیر متعارف تاکید کردند .
به گفته این افراد، عواملی مانند فرایند قاعدگی، دمای پایه بدن، تخمدان، حالت لوله رحم، واژن و اندومتریوز در نازایی و باروری موثر است و مادران و زنان باید درباره هر کدام از این عوامل حساسیت خاص داشته باشند و مراقبت های ویژه را زیر نظر متخصصین ببینند .
کارلوس چاپرون (Charles Chapron)استاد دانشگاههای فرانسه با بیان اینکه کم تحرکی و یکجا نشینی و در مجموع زندگی شهری میتواند در تشدید آندومتریوز موثر باشد گفت: جامعه امروزی با حرکت به سمت زندگی ماشینی درصد ابتلا به این بیمار ی را افزای ش داده است ، پزشکان باید در کنار درمان افراد مبتلا به این بیماری توصیه هایی برا ی تغییر سبک زندگی ، مصرف کمتر فست فودها و افزیش تحرک نیز به بانوان یکه هنوز به آندومتریوز مبتلا نشده اند نیز داشته باشند.
هارادا تاسوکی(Harda Tasuku) از کشور ژاپن نیز بر لزوم تغییر در سبک زندگی و کنترل چاقی تاکید کرد و گفت: هر چند آندومتریوز می تواند ریشه ژنتیک داشته باشد اما چاقی و کم تحرکی میتواند نشانه های آن را تشدید کند ، تغییر سبک زندگی در دنیای امروز و کاهش تحرک در افزایش ابتلای افراد به بیماری ها تاثیر بسزایی داشته است.
لونا هومل (Lone Hommelshoj)از کشور انگلستان نیز تغییر سبک زندگی را برای افزایش نشاط و تندرستی زنان ضروری دانست و گفت : افسردگی های طولانی مدت و روحیه خموده میتواند در تشدید بیماری ها به ویژه بیمار یهای زنان تاثیر گذار باشد ، افزایش تحرک و نشاط در خانواده ها با تغییر در سبک زندگی و رویکرد نشاط محورانه میتواند دوره بهبودی بیماری آندومتریوز را کوتاه کند .
آنجلا آگویلار (Angela Aguilar) از کشور فیلیپین هم بر لزوم افزایش درمان دارویی و کاهش جراحی ها یتهاجمی و استفاده بیشتر از جراحی های کم تهاجمی در درمان آندومتریوز تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از پزشکان همچنان به جراحی های سنگین برای درمان این بیماری روی می آورند در حالی که توسعه علوم پزشکی جدید جراحی های کم تهاجمی را توصیه می کند.
وی ادامه داد: ایران دراین رابطه دستاوردهای علمی قابل توجهی دارد و اکنون تقریبا در همه جهان، سبک های قدیمی و جراحی های سنگین برای درمان آندومتریوز از بین رفته است .
ششمین کنگره آسیایی اندومتریوز و همچنین کنگره بین المللی جراحی های کم تهاجمی روز چهارشنبه با حضور متخصصان و استادان دانشگاه از 6 کشور جهان در شیراز گشایش یافت.
دراین کنگره های علمی، رئیس انجمن آسیایی اندومتریوز از چین و میهمانانی از کشورهای بلژیک، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین حضور دارند و در مجموع 40 میهمان خارجی به ارائه مقالات و دستاوردهای این حوزه علمی می پردازند.
6113/ 2027
گزارش از : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

انتهای پیام /*

نظر شما