شناسهٔ خبر: 22638189 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران:

همفکری دانشگاه‌ها برای پیش‌برد اهداف اداره اوقاف و امور خیریه ضروری است

R7840/P1486/S6,60/CT11

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: دانشگاه‌ها از ابزار وقف برای تأمین منابع مالی غفلت نکنند؛ علاوه بر این در بکارگیری شیوه‌های اداره نوین موقوفات نیز به کمک ما بیایند و همفکری و راهکارهای عملی ارائه بدهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، سید هاشم حسینی‌المدنی در نشست تخصصی وقف، علم وفناوری که با حضور اعضای هیئت علمی، اساتید واقف و خیّر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با اشاره به اهداف موردنظر مجموعه اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: نخستن هدف مجموعه اوقاف و امور خیریه اداره درست و نوین موقوفات با هدف ارتقای بهره‌وری و همچنین توجه موقوفات به مقتضیات روز است.

وی ادامه داد: اگر بتوان موقوفات را به شیوه‌های نوین اداره کرد، قطعا می‌توان میزان بهره‌وری آن را افزایش داد؛ در همین راستا باید در اجرای موقوفات از شیوه‌های مدرن و کارآمد استفاده کرد تا بهره‌وری به حداکثر برسد.

50 درصد مراکز درمانی موقوفه توسط اداره اوقاف اداره نمی‌شوند

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه در سال 91 در استان تهران پیگیری شد که سالانه نشست‌های مختلفی در زمینه وقف، علم و فناوری برگزار شود تصریح کرد: امروز دانشگاه‌های مطرح جهان همچون هاروارد و دیگر مراکز معتبر علمی دنیا، توسط خیریه‌ها و بخش خصوصی اداره می‌شوند که به همین نسبت درآمد آنها به امور خیریه تعلق می‌گیرد، این در حالی است که متأسفانه در ایران دانشگاه‌ها به صورت دولتی اداره می‌شوند.

حسینی المدنی عنوان کرد: لزومی ندارد که موقوفات توسط اداره موقوفات اداره شوند، در همین زمینه 50 درصد مراکز درمانی ما موقوفه هستند اما توسط اداره اوقاف اداره نمی‌شوند؛ چراکه ما خود را صاحب تخصص در این زمینه نمی‌دانیم.

نظارت بر وقف باید بر عهده مردم باشد

وی با بیان اینکه نظرمان بر این است که وقف را خود مردم انجام می‌دهند پس نظارت هم باید با خود مردم باشد گفت: ویژگی بارز وقف این است که اگر چیزی وقف می‌شودتا مادام‌العمر باید خود واقف بر چگونگی و نحوه اداره آن نظارت داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: دانشگاه‌ها از ابزار وقف برای تأمین منابع مالی غفلت نکنند؛ علاوه بر این در بکارگیری شیوه‌های نوین نیز به کمک ما بیایند و همفکری و راهکارهای عملی ارائه بدهند.

سال گذشته 200 دانشجوی نخبه در سراسر کشور از منابع موقوفات تامین مالی شدند

حسینی المدنی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری موقوفات به نام خود افراد گفت: این موضوع بلامانع است و هر جایی که خیّرین نیاز بدانند ما این کار را انجام می‌دهیم، همانطور که در سازمان نوسازی مدارس نیز این‌کار انجام می‌شود که در صورتی که فردی 50درصد پروژه وقفی را برعهده بگیرد به همان میان سازمان نوسازی نیز اعتبار در نظر گرفته و به نام واقف هم نام‌گذاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد مراکز درمانی هم این امر صورت می‌گیرد، از اینرو اداره اوقاف حساسیتی برای نام‌گذاری موقوفات به نام واقف ندارد؛ همچنین در زمینه حمایت از دانشجویان نخبه، سال گذشته 200 دانشجوی نخبه در سراسر کشور از منابع موقوفات تامین مالی شدند.

انتهای پیام/

نظر شما