شناسهٔ خبر: 22638116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهداف سیاسی و اقتصادی قدرت‌های بزرگ در گرو ایجاد صلح نیست/اتحادیه بین‌المجالس آسیایی برای کاهش آلام آوارگان روهینگیا اقدام کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچکدام از اهداف سیاسی و اقتصادی قدرت‌های بزرگ در گرو ایجاد صلح در منطقه نیست.

صاحب‌خبر -

علی لاریجانی به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در سفری 3 روزه به ترکیه در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یافته بود ظهر امروز(چهارشنبه، اول آذر ماه) در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: در آغاز مایلم مراتب خرسندی خود را از شرکت در این نشست مهم ابراز کرده و از جناب آقای اسماعیل قهرمان، رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه و همکاران ایشان به خاطر فراهم کردن تمهیدات عالی برای برگزاری مجمع عمومی دهم APA قدردانی کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین لازم می دانم از دولت و ملت بزرگ ترکیه به خاطر استقبال و میزبانی شایسته سپاسگزاری کرده و از ابراز همدردی و تسلیت پارلمان، دولت و مردم ترکیه و دیگر کشورها، در حادثه زلزله اخیر در استان کرمانشاه ایران قدردانی می کنم.

وی در ادامه انتخاب شعار «تقویت صلح و توسعه در آسیا»  برای کنفرانس را هوشمندانه و بیانگر نیاز مبرم کشورهای آسیایی و بلکه همه کشورهای جهان به دو عنصر اساسی همزیستی و رفاه بشری یعنی صلح و توسعه که لازم و ملزوم یکدیگر هستند دانست و افزود: قاره پهناور آسیا که به دلیل برخورداری از ویژگی های ممتاز ژئوپلتیک و ژئواکونومیک و بهره مندی از اشتراکات فرهنگی و میراث کهن تاریخی، ظرفیت های ویژه ای جهت تقویت همکاری های منطقه ای در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی داراست، با چالش ها و مشکلات عدیده ای مواجه بوده که امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی را تحت تأثیر قرار داده است.

لاریجانی در ادامه با یادآوری این مطلب که این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق مهمی از آسیا، سایه گسترانده، عنوان کرد: متأسفانه تروریسم به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده و صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: کشته و زخمی شدن هزاران انسان بیگناه و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر در کشور‌هایی مانند سوریه، لیبی، عراق، افغانستان و یمن و همچنین نابودی زیرساخت‌های حیاتی این کشور‌ها از جمله پیامد‌های این پدیده دهشتناک است.

وی همچنین تصریح کرد: گرچه تروریسم هم به توسعه آسیا و هم به حیثیت آسیا لطمه زد، اما امروز شاهدیم که با تدبیر برخی کشور‌های پیشرو، داعش که یک جریان پلید و تروریستی بود با شکست فراگیر مواجه و در عراق و سوریه نابود شد و این پیروزی در حالی صورت گرفت که آمریکا و برخی کشور‌ها در سال‌های گذشته چه در تشکیل این گروه و چه در پشتیبانی آن از چیزی فروگذار نکردند.

لاریجانی اضافه کرد: امروز، روز بزرگی برای همه ما و برای همه آزادیخواهان است و باید به ملت و دولت عزیز عراق و سوریه تبریک گفت که در این میدان مبارزه با تروریسم علیرغم شهداء و خسارات زیاد توفیق یافتند همچنین باید به حزب الله به عنوان جریان اصیل مقاومت در مقابل تروریست‌ها تبریک گفت و از زحمات آنان تشکر کرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اکنون سوال این است؛ چرا آمریکا این قدر مزاحمت برای کشور‌های منطقه ایجاد می‌کند و چه نفعی برای ایالات متحده دارد؟ آیا در این زراعت چیزی جز نفرت ملت‌های منطقه درو می‌کند؟

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا در تشکیل جریان‌های تروریستی افغانستان اقدام کرد و بعد‌ها خود گرفتار آن شد، اظهار داشت: آمریکا در عراق، جنگ افروزی به راه انداخت و داعش را به وجود آورد، اما با شکست مواجه شد.

لاریجانی افزود: این نمونه‌ها و بسیاری نمونه‌های دیگر یک نتیجه مهم برای ما دارد و آن این است که ملت‌های منطقه قدرت لازم برای خنثی کردن شگرد‌های شیطانی آمریکا را به دست آورده اند و از هوشیاری سیاسی کاملی برخوردارند و این یک نقطه قوت مهم برای همه ما بوده و در مسیر آینده از ظرفیت‌های یکدیگر می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مایه خرسندی است که همزمان با این اجتماع پارلمانی، شاهد تحولات دیپلماتیک سودمندی برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه در شهر سوچی روسیه خواهیم بود لذا امیدواریم با پایان جنگ خانمان سوز تروریستی هفت ساله در سوریه، شاهد تحقق صلح و امنیت در این کشور و سراسر منطقه باشیم؛ همچنین پیروزی دولت و مردم عراق و لبنان را علیه تروریسم تکفیری گام مهمی در کمک به تضمین برقراری صلح و آرامش در منطقه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک غرب آسیا می‌دانیم.

وی در ادامه تأکید کرد: انتظار می‌رود APA به عنوان نماینده ملت‌های آسیایی با اتخاذ رویکرد‌های عملی در قبال بحران ها، در راستای کاهش آلام مردم ستمدیده و آواره روهینگینا اقدام کند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه واقعیت این است که ساختار‌های سیاسی حکومت‌ها در آسیا از یک سنخ نیست و نظام‌های تصمیم گیری متفاوتی دارند، افزود: حتی پارلمان‌ها هم از نظر اتکا به رأی مردم از جایگاه‌های مختلفی برخوردارند و دولت‌ها به امید منافع و یا فشار‌های قدرت‌های بزرگ، به همبستگی‌های درونی آسیا کمتر اهتمام دارند و همین امر باعث شده در ایجاد صلح و ثبات امنیتی در منطقه رخنه‌هایی وجود داشته باشد که دیگران هرازچند گاهی از آن بهره می‌جویند و ماجراجویی خلق می‌کنند و مجامع آسیایی هم از توانمندی لازم در حل و فصل به موقع بحران‌ها کمتر برخوردارند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در نتیجه بحران تروریستی بخش مهمی از آسیا را در برگرفت گرچه مقتدرانه جریان تروریستی سرکوب شد، اما سهم مجامع آسیایی در این مهم اندک و به دور از انتظار بود؛ به عنوان مثال در میانمار حادثه‌ای بسیار دردناک ایجاد می‌شود و ملاحظه می‌کنید تحرکات برای حل و قصل این حوادث ناچیز است.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: چالش دیگری که به عنوان یکی از موانع اصلی و مزمن استقرای صلح و ثبات در آسیا مطرح است مسئله فلسطین است؛ حقوق اولیه فلسطینیان به طور فاجعه باری نقض می‌شود و آن‌ها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسی به سرزمین مادری محروم اند ضمن اینکه جنایت‌هایی که علیه مردم مظلوم فلسطین اعمال می‌شود، خشونت نهادینه‌ای را به نمایش می‌گذارد که برای توصیف آن «آپارتاید» واژه و مفهوم کم وزنی به نظر می‌آید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به برخی وظایفی که اتحادیه بین المجالس آسیایی باید بر عهده داشته باشد، افزود: نخست ایجاد فضای گفتگو بین پارلمان‌ها جهت استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه با کمک دولت‌های منطقه است.

وی افزود: تجربه چند دهه باید این موضوع را روشن کرده باشد که قدرت‌های بزرگ نه اهداف سیاسی شان و نه اهداف اقتصادی شان در گرو ایجاد صلح در منطقه نیست و چند دهه مردم مظلوم فلسطین تاوان شیطنت کشور‌های بزرگ را می‌دهند که رژیم صهیونیستی این غده سرطانی را در منطقه تعبیه کرده اند.

لاریجانی ادامه داد: آیا قدرت‌های بزرگ قصدشان از این کار ایجاد صلح و امنیت در منطقه بود یا نیتشان ایجاد یک کانون ماجراجویی در منطقه است، مع الاسف برخی طرف‌ها به جای همگرایی و هم افزایی بین خود، باز هم به این قدرت‌ها تکیه می‌کنند و نمونه‌های جدید آن تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه بوده که اکثر کشور‌های منطقه را دچار به هم ریختگی کرده است و با ایجاد هراس تصنعی بین کشور‌های منطقه نسبت به یکدیگر، بازار فروش سلاح خود را رونق می‌بخشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با تلاش در جهت توسعه روابط اقتصادی بین کشور‌های عضو، در این جهت پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، عنوان کرد: امروز حجم روابط تجاری ایران با کشور برادر و دوست ترکیه بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار است و این میزان با چین بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار و با سایر کشور‌ها با نسبت‌های مختلف می‌رسد و نشان دهنده آن است که اتحادیه روی مناسبات اقتصادی و تکنولوژیک می‌تواند اهتمام جدی داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه همکاری‌های فرهنگی و توریستی بین کشور‌های منطقه از دیگر زمینه‌هایی است که اتحادیه می‌تواند در آن نقش آفرین باشد، ابراز داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اولویت در ایجاد فضای صلح و امنیت پایدار در منطقه با اتکا بر اراده کشور‌های منطقه است و در این راه آماده همراهی با اتحادیه در بسترسازی مناسب گفتگو‌های سازنده هستیم.

دکتر لاریجانی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد و تقویت نهاد‌های پارلمانی منطقه ای، بیان داشت: معتقدم نهاد‌هایی مانند APA با نزدیک به دو دهه تجربه از زمان سَلَف خود «AAPP» می‌تواند نقطه اتکای مناسبی برای فعالیت‌های پارلمانی در آسیا و هماهنگی میان پارلمان‌های قاره باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بدون تردید، تقویت APA با ۴۲ مجلس عضو و ۱۲ مجلس ناظر و بهره گیری از تجارب ارزشمند آن به موفقیت تلاش‌های جدید برای همکاری مجالس را کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه توفیق این اتحادیه در گرو اهتمام همه اعضا در پیشبرد راهبرد‌های آن است، خاطرنشان کرد: به میزانی که در موضوعات اساسی میدان نقش آفرینی فعال به اتحادیه داده شود، ثمرات آن نصیب همه اعضا خواهد شد و امیدوارم با تدابیر این اجلاس میدان عمل اتحادیه بیش از گذشته بسط یابد تا همگرایی‌های منطقه‌ای در بعد سیاسی، امنیتی و اقتصادی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ 

سخنرانی علی لاریجانی در مجمع مجالس آسیایی 

نظر شما