شناسهٔ خبر: 22638075 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از اختتامیه مسابقه «ساز و صدا» و «سه سوت»

در پشت صحنه یک مسابقه رادیویی چه می‌گذرد؟/ از حضور پیشکسوتان در کسوت داوری تا اجرای قطعه‌ای به یاد شهید حججی

برنامه‌های رادیویی معمولا به خاطر نداشتن تصویر قوه تخیل را تقویت می‌کنند، خیلی از ما با دیدن چهره یک صدای محبوب جا خورده‌ایم چون هیچ شباهتی به آنچه که در ذهنمان برایش ترسیم کرده بودیم، نداشته!

صاحب‌خبر -

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: قدیم‌ترها و در گذشته گوش فرادادن به برنامه‌های رادیویی آداب و رسوم خاص خود را داشت. این جور نبود که شنوندگان پیچ رادیو را باز کنند و بعد هم بروند دنبال کار خودشان و رادیو هم همینجور یک‌ریز حرف بزند!

رادیو در هر خانه‌ای پیدا نمی‌شد، آنهایی هم که داشتند آن را مانند یک مهمان عزیزکرده در بهترین جا می‌نشاندند و معمولا هر وقت قرار بود روشن شود، عده زیادی سراپا گوش بودند. از آنجایی هم که تصویر در این رسانه وجود نداشت، همیشه شایعات بسیاری پشت رادیو و برنامه‌هایش وجود داشت. مثلا از اینکه یک گروه نوازنده و خواننده در رادیو نشسته‌اند و مشغول کار هستند بگیر تا اینکه برخی فکر می‌کردند گوینده شب‌ها هم در رادیو می‌خوابد. در کنار اینها بگذارید خاصیت تصویرسازی و رویاپردازی را که احتمالا همه تجربه آن را با شنیدن قصه‌های شب، صبح جمعه با شما، قصه‌های ظهر جمعه و ... داشته‌اند. 

حالا هنوز هم برای خیلی‌ها جذاب است که بدانند برنامه‌های رادیویی چطور تولید می‌شوند و در این میان مسابقات رادیویی که با حضور مردم برگزار می‌شوند، جذابیت بیشتری دارند.  به همین منظور گزارشی از پشت صحنه مسابقه رادیویی «ساز و صدا و سه‌سوت» تهیه شده تا مخاطبان بیشتر با فضای تولید یک برنامه رادیویی آشنا شوند. 

**برنامه‌های رادیویی در کجا ضبط می‌شوند؟

اوایل راه‌اندازی رادیو، برنامه‌ها در ساختمان رادیو ارگ واقع در خیابان ۱۵ خرداد بازار بزرگ تهران و در جوار کاخ گلستان ضبط می‌شد. اما بعدها با افزایش شبکه‌های رادیویی و تجمیع آنها در ساختمان شهدای رادیو که در محوطه جام جم واقع شده، همه برنامه‌های رادیویی آنجا برای پخش آماده می‌شوند. استودیوها در طبقه‌های زیرین این ساختمان بلند بالا تعبیه شده‌اند و این بنرامه نیز در استودیوی شماره یک ضبط شده است. 

بعد از عبور از نیم دایره ای کوتاه وقتی از در اتاق رژی و در ورودی استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو عبور می کنید، ابوالفضل اینانلو مجری برخی از برنامه های شبکه رادیویی جوان در کنار عباس پیری تهیه کننده را می بینید. آنها در حالی که چند برگه متن در دست دارند با یکدیگر صحبت می کنند.

استودیو شماره یک فضای بزرگی دارد. وقتی وارد اینجا می شوید، تمام زمین با موکت قرمز رنگ پوشیده شده و صندلی هایی که نیم دایره ای شکل ردیف به ردیف به فاصله یک پله پشت سر هم چیده شده اند. تمام دکور پشت مجری فضای نارنجی رنگ و لوگوی برنامه و رادیو جوان است.

میز کوچکی کنار مجری روی زمین قرار دارد که روی آن لوح تقدیر و تندیس مسابقه چیده شده است. آنقدر تعداد این جوایز زیاد است که حتی به اندازه یک انگشت هم فضای خالی روی میز باقی نمانده است.

** آغاز برنامه پس از زنگ تفریح!

همیشه در کنار لوگوی هر برنامه ای که در رادیو جوان برپا می شود، نماد و نشانه شنیده می شوید هم دیده می شود. استودیو هنوز خالی است و مهمانان کم کم در حال ورودند. حضار با کیک و آبمیوه پذیرایی می‌شوند و دقایقی مانده به آغاز برنامه مجری با لحنی سرشار از شوخی عنوان می‌کند که تغذیه‌هاتونو بخورید چون موقع ضبط نمی‌تونید بخورید و این پاکت‌ها سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنه که مانع ضبط می‌شه.

** توصیه‌های ایمنی یک مجری را جدی بگیرید

مجری در ادامه و پیش از آغاز ضبط توصیه‌هایی به حاضران دارد: اگر بین برنامه به هر دلیلی کار مهمی براتون پیش اومد، از در سمت راست نرید بیرون و از در روبروی استودیو تردد کنید.

این برنامه یک مجری خانم هم دارد. سمانه مبلغ حسینی دیگر مجری این برنامه است که شاید بیشتر از اینانلو در رفت ‌و آمد از استودیو به اتاق رژی و برعکس است. حسینی با شور و اشتیاقی خاص در حالیکه برگه هایی در دست دارد این طرف و آن طرف می رود.

** صداها امتحان می‌شوند

قبل از شروع برنامه صدابردار صدای میکروفون را امتحان می کند. او به مجری می‌گوید بخشی از متن هایت را بخوان و زیر صدایش ملودی بی کلامی را پخش می کند تا از سالم بودن صدا مطمئن شود.

نفر اول دختری است که رشته دندانپزشکی می‌خواند و امروز باید استندآپ کمدی اجرا کند، او به محض قرار گرفتن روی سن از یکی از حضار درخواست می کند تا از اجرایش فیلمبرداری کند.

اردشیر منظم، مریم سرمدی، حمید غلامعلی، محمد حشمتی از داورهای این برنامه هستند.

** ترانه‌ای برای شهید حججی

شرکت کننده بعدی ترانه سرایی است که با قرار گرفتن روی سن ترانه ای که برای شهید حججی نوشته را می خواند. 

مریم سرمدی یکی از داورهای این برنامه است که در بخش دیگر صحبت می کند. او می گوید در تحقیق‌هایی که در این مدت درباره استندآپ کمدی داشتم به این نتیجه رسیدم که استندآپ کمدی عین زندگی است و فرد در تمامی مراحل تهیه و اجرای آن تنهایی را کاملا احساس می کند. چه در تحقیق،‌چه نگارش و چه روی سن. او خطاب به خانمی که استندآپ کمدی اجرا کرده می گوید: ای کاش در این سری هم از لهجه زیبای اصفهانی ات استفاده کرده بودی تا نتیجه بهتری داشته باشد.

** خواننده سنتی و نوازنده فلوت

شرکت کننده بعدی با اعلام اینانلو روی سن می‌آید. او به همراه نوازنده فلوت به اجرای قطعه ای سنتی می پردازند. تعدادی از مدیر گروه‌های بخش های مختلف رادیو جوان در این مراسم حضور دارند و در بخش اعلام و اهدای جوایز روی سن حاضر می شوند که از آنها می توان به مدیر گروه ورزش این شبکه رادیویی اشاره کرد. 

** اهدای جوایز بخش «سه سوت»

در بخش سه سوت با حضور اردشیر منظم و مریم سرمدی نفرات اول تا سوم اعلام می شوند. مبینی نژاد سوم، طالبیان مقدم دوم
و محمدامین جنت نفر اول این بخش می شوند.

** اجرای ترانه قدیمی محمد اصفهانی

بخش بعدی اجرای موسیقی پاپ است و خواننده جوانی قرار است قطعه «آسیمه سر» که پیش‌تر محمد اصفهانی آن را خوانده است را اجرا کند.
بعد از آن ترانه سرای دیگری با حضور روی سن ترانه ای در حوزه دفاع مقدس می خواند.

** محمد حشمتی و بیان گلایه‌هایش

محمد حشمتی خواننده قبل از شروع اجرایش دقایقی از فردی که به او احترام نگذاشته انتقادی می کند. در همین حین چندین نفر بخش هایی از مراسم را با گوشی هایشان فیلمبرداری می کنند.

** حرف‌های غلامعلی درباره مسابقه

حمید غلامعلی خواننده موسیقی پاپ بعد از قرار گرفتن روی سن درباره فاکتورهایی که برای بررسی کارهای این مسابقه در نظر گرفتند صحبت می کند. در بخش بعدی مجری با یادآوری ترانه غریبانه با اجرای غلامعلی یادی از این قطعه کرده و از علاقه خود به آن می گوید.

 

** اردشیر منظم و نگاهش به میکروفون

اردشیر منظم که به خاطر زلزله اخیر کرمانشاه سرحال و سر زنده به نظر نمی رسد، به محض قرا رگرفتن روی سن می گوید: به میکروفون نگاه میکنم چراکه بهترین دوستم در این سالها میکروفون بوده. او ادامه می دهد: آدم هایی که خوب می خندانند خوب هم گریه می کنند.

** مردم کرمانشاه نیازمند کمک هستند

مجری برنامه با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه، می‌ گوید در این سالها موج زیادی در فضای مجازی ایجاد شده که به محض رویدادی همه واکنش نشان می دهند و نمی خواهند از دیگری عقب بمانند. اما مردم کرمانشاه الان نیازمند کمک های ما هستند و هرگونه حرف یا گذاشتن پست های فضای مجازی دردی را از آنها درمان نمی کند.

** محمدعلی بهمنی آخرین مهمان برنامه

محمدعلی بهمنی که یکی از ترانه سرایان پیشکسوت است آخرین داوری است که به استودیو می آید. حتی با اینکه برنامه تولیدی است و پخش زنده ندارد باز هم همه چیز واقعی برگزار می شود و بهمنی چند بار به دیر آمدن خود اشاره می کند. 

** پایان بخش مسابقه اهدای جوایز 

کامبیز نقاش و مسعود رنجبر برای تقدیر از هنرمندان بروی سن می آیند. 

در این بخش مرضیه فریدونی نفر دوم و نسترن علیخانی لوح و تندیس دریافت می کنند.

** گرفتن عکس یادگاری

در پایان برنامه همه شرکت کننده ها به همراهی داور و مجری ها روی سن قرار گرفته و با یکدیگر عکس دسته جمعی می اندازند.

انتهای پیام/

نظر شما