شناسهٔ خبر: 22635230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

چرا امام زمان(عج) را «منتقم» می خوانیم

هر کس که از کاری راضی باشد، مثل آن کسی است که آن را انجام داده است، و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم، به این قتل راضی و خشنود باشد، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: کانال تلگرامی مسجد مقدس جمکران در مطلبی با عنوان «منتقم خون سالار شهیدان به فرمودۀ خود امام حسین علیه السّلام» آورده است:

القاب امام زمان -عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف در ارتباط با منتقم خون سالار شهیدان

سالار شهیدان(ع) به فرزندش امام سجاد(ع) فرمود: «سوگند به خدا؛ خون من از جوشش باز نمی ایستد تا این‌که خداوند، مهدی عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف را برانگیزد».

در کتاب «عیون الاخبار» از عبد السّلام بن صالح هروی روایت کرده است که گفت: به امام رضا علیه السّلام عرض کردم که نظرتان دربارۀ این حدیث که از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده است، چه می‌باشد؟ حضرت(ع) فرمودند: «درست است». گفتم: پس معنای این آیه که می‌فرماید: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری؛ هیچ‌کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید»(انعام /۱۶۴) چه می‌شود؟ فرموند: «خداوند در تمام گفتارهایش راست و درست فرموده است، لکن فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام کسانی هستند که از کردار پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می‌کنند و هر کس که از کاری راضی باشد، مثل آن کسی است که آن را انجام داده است، و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم، به این قتل راضی و خشنود باشد، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود. از این‌رو، حضرت قائم عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف آن‌ها را به قتل می‌رساند.»‌ (عیون اخبار الرضا، ص  ٢١٢ ؛ الزام الناصب، ج  ١ ، ص  ٧٢)

 

منتقم

در بعضی از روایات و دعاها از حضرت بقیة اللّه عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف با لقب «منتقم» یاد شده است. انتقام در لغت به معنی مجازات کردن به کار می‌رود.

پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم در خطبه معروف خود در روز عید غدیر وقتی به توصیف امام مهدی عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف می‌پردازند و می‌فرمایند: «. . . الا انّه المنتقم من الظالمین الا انّه مدرک کل ثار لاولیاء اللّه عز و جل . . . آگاه باشید که او [خاتم الاوصیاء مهدی موعود (ع)] انتقام‌گیرنده از ستمگران است. . . او خونخواه خون به ناحق ریخته همه بندگان صالح خداست.» (منبع: پیمان غدیر: بیعت با مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، محمد بنی هاشمی)

احمد بن اسحاق می‌گوید: روزی در حضور امام عسکری علیه السّلام بودم که توفیق زیارت فرزند بزرگوارشان امام مهدی عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف نصیب من شد. شنیدم که آن جانشین برحقّ حضرت عسکری علیه السّلام فرمودند: «انا بقیة اللّه فی ارضه و المنتقم من اعدائه. . .؛ من بقیة اللّه در روی زمین خدا هستم که از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت.» (منبع: کمال الدین ، ج ۱، ص۳۸۴)

در قسمتی از دعای ندبه در اشاره به این مسئولیت امام زمان عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف می‌خوانیم :«این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء این الطالب بدم المقتول بکربلا. . .؛ کجاست آن منتقمی که خون به ناحق ریخته و پایمال شده پیامبران و فرزندان آن‌ها را طلب خواهد کرد؛ کجاست آن‌که از خون شهید کربلا انتقام خواهد کشید؟»

نظر شما