شناسهٔ خبر: 22633283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عنوان کرد

دومین ژئوپارک خاورمیانه در آستانه ثبت جهانی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با تهیه و ارسال پرونده ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه، این اثر طبیعی در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

محسن خادم عرب‌باغی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه ژئوپارک ارس، به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است، اظهار داشت: ژئوپارک قشم اولین ژئو پارک ایرانی است که ثبت جهانی شده و حال ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در همین ارتباط اخیر رئیس شورای ژئوپارک های جهانی یونسکو ضمن سفر  و بازدید از این منطقه، ژئو پارک ارس در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است، تصریح کرد: در این سفر پروفسور مارتینی در جریان آخرین اقدامات انجام‌گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد ارس برای پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، با تاکید بر اینکه پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس بعد از چند سال پیگیری این سازمان، در آستانه ثبت است، یادآور شد: ژئوپارک ارس یکی از سایت‌های منحصر به فرد جهان است و با وجود گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، از منظر طبیعی و فرهنگی حائز اهمیت است.

به گفته وی، ژئوپارک ارس شامل بیش از 20 ژئوسایت از جمله کوه علی‌باشى، کوه کیامکى، کوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌هاى زمین‌شناسى کم‌نظیرى دارند.

خادم عرب‌باغی اضافه کرد: یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است، که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه، در آینده نزدیک تحول چشمگیری در عرصه گردشگری ارس ایجاد خواهد کرد.

خادم عرب‌باغی با تاکید بر اینکه تاکنون 9 اثر تاریخی و طبیعی به عنوان میراث منطقه ارس، به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت: جاذبه‌هـای طبیعی این منطقه دارای ظرفیت های فراوانی برای جذب گردشگر دارد که از جمله آنها می توان به رود زیبـای ارس، آبشار آسیاب و طبیعت منحصر به‌فرد آن، اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در خاتمه با بیان اینکه ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گستره‌ای است با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود، اضافه کرد: در حال حاضر چین اولین کشور آسیایی است که بیشترین تعداد ژئوپارک جهانی و ملی دارد و از این رو ژئوپارک جزیره قشم نیز اولین ژئوپارک ایران و خاورمیانه است.

 انتهای پیام/ج/

نظر شما