شناسهٔ خبر: 22631053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شهریار پرهیزکار از امری عجیب در زندگی مرحوم فاطمیان می‌گوید:

نه به امری حرام؛ منشأ برکات قرآنی در زندگی «استاد فاطمیان»/ تسلط بی‌نظیرش به ادعیه

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه استاد سیدمهدی فاطمیان علاوه بر قرآن، تسلط فراوانی نیز به ادعیه داشتند، گفت: نه گفتن به امر حرام، منشأ برکات قرآنی فراوان در زندگی مرحوم فاطمیان بود.

صاحب‌خبر -
نه گفتن به حرام؛ منشأ برکات قرآنی در زندگی «استاد فاطمیان»/ تسلط بی‌نظیر استاد به ادعیه
شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با ویژگی‌های مرحوم استاد «سیدمهدی فاطمیان»، اولین حافظ کل قرآن در ایران معاصر ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت این استاد بزرگوار، اظهار کرد: بنده و مرحوم استاد فاطمیان، دوستانی بودیم که شاید بتوان گفت هیچکس چنین رابطه نزدیکی به اندازه بنده با ایشان نداشت. ما در سفرهایی که با هم داشتیم چه در مسافرت‌های بین شهری و چه در رفت ‌و آمدهای داخل شهر تهران، بسیار با هم مراوده داشته و خیلی مأنوس بودیم.

استاد فاطمیان به معنای واقعی یک انسان سلیم‌النفس بودند

این مرتل قرآن در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مرحوم استاد فاطمیان با بیان اینکه ویژگی‌های ایشان در این زمینه بسیار زیاد بود، تصریح کرد: بنده در این رابطه خاطرات زیادی از ایشان دارم. مرحوم استاد فاطمیان به معنای واقعی یک انسان سلیم‌النفس بودند و سلامت نفسانی ایشان کاملا مشهود بود یعنی ایشان کاملا از صفاتی مانند حسد، کینه، دروغ، تهمت و غیبت و ... به دور بودند.

پرهیزکار در ادامه تصریح کرد: ایشان به معنای واقعی بر روی سلامت نفس خود به‌ویژه از دوران جوانی کار کرده بودند؛ چراکه خاطراتی که ایشان از دوران جوانی خود برای ما نقل می‌کردند، همگی نشان می‌داد که ایشان از همان دوران جوانی بر روی سلامت نفس خود کار کرده بودند. مرحوم استاد در جاهایی دست رد بر سینه موارد حرامی زده بودند که این قضیه برای ایشان بسیار سرنوشت‌ساز بود و من گمان می‌کنم که شاید همین دست ردی که ایشان بر امر حرام زدند، باعث شده بود که باب رحمت الهی و حکمت بر روی ایشان باز شود.

حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم با اشاره به اینکه سخنان مرحوم استاد فاطمیان سخنان حکیمانه‌ای بود، افزود: وقتی ایشان صحبت می‌کردند، معلوم بود که این حرف‌ها سخنان حکمت‌آمیز بود و با اینکه ایشان خیلی هم نزد کسی درس اخلاق نخوانده بود که بتوان گفت که استاد اخلاق بزرگی داشتند ولی واقعا می‌شد گفت که مانند این بود که ایشان یک دوره کامل درس اخلاق را نزد یک عالم بزرگوار سپری کرده‌اند در حالی که چنین نبود و این امر نشان‌دهنده آن بود که مرحوم استاد از ناحیه خداوند متعال تأیید شده و حکمت بر زبان ایشان جاری بود که این مطلب را می‌شد از صحبت‌های ایشان به خوبی درک کرد به ویژه اینکه نکات خیلی بدیع و عالی و جالب توجهی از قرآن برداشت می‌کردند که امکان داشت دیگران نیز هنگامی که قرآن می‌خواندند و از روی این آیات می‌گذشتند، به این نکات توجه نکنند.

این حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: ما همواره نکات خیلی بدیع و زیبایی را از ایشان می‌شنیدیم که دال بر این بود که ایشان دقت نظر خیلی بالایی بر روی آیات قرآن داشتند و قرآن را خیلی خوب می‌فهمیدند و با آن مأنوس بودند. همین انس ایشان با قرآن باعث شده بود که در موارد زیادی استنادها و استشهادهای خیلی جالبی به آیات قرآن می‌کردند که شاید در نظر اول به ذهن ما خطور نکرده بود که می‌توان چنین استفاده‌ای از این آیات کرد، ولی ایشان این استفاده را داشتند که بسیار جالب بود و نشان می‌داد که مرحوم استاد با قرآن زندگی کرده است.

مکث همراه با تدبر؛ ویژگی قرآنی بارز مرحوم استاد فاطمیان


پرهیزکار با بیان اینکه مرحوم استاد فاطمیان همواره بر روی آیات الهی قرآن کریم مکث همراه با تدبر داشت و بر روی آیات قرآن تدبر می‌کرد، تصریح کرد: این وجه ایشان کاملا مشهود بود و دوستانی نیز که با ایشان مأنوس بودند، کاملا دریافته بودند که مرحوم استاد در قرآن تدبر می‌کرد. ما امروز در جامعه افرادی داریم که قاری قرآن هستند و فقط به قرآن می‌پردازند و کار چندانی به ادعیه و دعا ندارند و یا برعکس افرادی که تنها به ادعیه پرداخته و خیلی به سمت قرآن نمی‌روند، اما ایشان به همان اندازه‌ای که اهل قرآن خواندن بود، اهل دعا و ادعیه‌خوانی نیز بود.

حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم اظهار کرد: در همین رابطه به یاد دارم که حدود 10 سال پیش کسالتی برای بنده پیش آمده بود و بنده در منزل استاد از ایشان درخواست دعا کردم و ایشان فرمودند که شما صحیفه سجادیه را دست کم نگیرید؛ چرا که منبع بسیار بزرگ و نورانی است. در همان دیدار ایشان نکاتی از صحیفه سجادیه را بیان کردند که امام سجاد(ع) در وقت گرفتاری و بیماری چنین دعایی می‌فرمودند و صحبت‌های امام سجاد(ع) و ادعیه را برای ما توضیح می‌دادند که این امر نشان می‌داد که ایشان علاوه بر قرآن چه تسلطی بر دعا دارند.

قرآن با گوشت و خون استاد فاطمیان آغشته شده بود

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرحوم استاد فاطمیان علاقه بسیار زیادی به قرآن کریم داشتند، گفت: می‌توان گفت که مرحوم استاد فاطمیان مصداق بارز حدیث «مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می‌آمیزد» بودند و قرآن با گوشت و خون ایشان آغشته شده بود که دوستان نزدیک ایشان نیز این امر را کاملا مشاهده و حس می‌کردند.

حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم همچنین، افزود: مرحوم استاد ارادت زیادی به مقام شامخ ولایت مطلقه فقیه یعنی امام خمینی(ره) و سپس، آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند و صرفا یک انسان مذهبی که با سیاست کاری نداشته باشد، نبودند. ایشان به معنای واقعی پشتیبان ولایت فقیه بودند و از کسانی که با ولی فقیه زاویه داشتند، بری بودند. بنده همواره به یاد دارم، هنگامی که با ایشان در این رابطه صحبت می‌کردم، علاقه وافر مرحوم استاد به ولایت فقیه در رفتارشان کاملا مشهود بود.

پرهیزکار در ادامه با اشاره به یکی از خاطرات خود با مرحوم استاد فاطمیان، تصریح کرد: به یاد دارم که ایشان به من فرمودند که در اوج دوران جوانی‌شان موردی پیش آمده بود که کسی ایشان را در مکانی که هیچکس آن‌ها را نمی‌‎دید، دعوت به امر حرام کرد، ولی ایشان با آنکه در اوج دوران جوانی بودند در یک لحظه از خدا می‌خواهند که نجاتشان دهد و خداوند متعال نیز درخواست ایشان را اجابت می‎‌کند و شرایط طوری فراهم می‌شود که مرحوم استاد دست رد بر سینه امر حرام می‌زنند و خود را از آن مهلکه نجات می‌دهند.

نه گفتن به حرام؛ منشأ حرکت استاد فاطمیان به سوی قرآن

حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم اظهار کرد: ایشان همواره به من می‌گفتند که پس از این اتفاق، احساس خوبی در درونشان ایجاد شد و به نظر می‌رسد که همان احساس نیز باعث می‌شود تا مرحوم استاد به سمت قرآن بروند. البته حفظ ایشان یک حفظ قرآن قدیمی به معنای پیشکسوتی بود یعنی در زمانی که شاید مقوله‌ای به نام حفظ قرآن وجود نداشت، مرحوم استاد فاطمیان در دهه چهل موفق به حفظ کل قرآن کریم شده بودند و شاید این حفظ قرآن از ثمرات همان تقوایی بود که ایشان پیشه کردند و خداوند متعال نیز این نعمت بزرگ یعنی حفظ قرآن را به ایشان عنایت کرد.

پرهیزکار در ادامه در رابطه با نحوه حفظ قرآن مرحوم استاد فاطمیان نیز بیان کرد: مرحوم استاد نقل می‌کردند که روزی بعد از اقامه نماز در مسجدی نشسته بودند که امام جماعت آن مسجد خاطره‌ای را از شخصی تعریف می‌کند که این شخص به خاطر اینکه بتواند حقانیت شیعه را ثابت کند، بنا به دلایلی قرآن کریم را حفظ می‌کند و همین امر باعث شد تا اراده حفظ کل قرآن نیز در مرحوم استاد فاطمیان ایجاد شود و در همین جا بود که ایشان از خداوند متعال خواستند تا به ایشان نیز کمک کند که به عنوان یک فرد شیعه موفق به حفظ کل قرآن شود.

حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم در پایان سخنان خود در رابطه با علاقه وافر مرحوم استاد فاطمیان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز تصریح کرد: در سفری که بنده در سال 1364 همراه با مرحوم استاد به حج داشتیم، به یاد دارم که در حال بیرون آمدن از مسجدالنبی(ص) بودیم که ایشان به من گفتند که در حال فکر کردن به این موضوع بودم که آیا یقینا خانواده ما از سادات هستند یا خیر و برای اطمینان از این امر در بدو ورود به مسجد پیامبر(ص) از خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) خواستم که قرینه‌ و دلیلی را به بنده نشان دهند تا نسبت به این امر یقین و اطمینان پیدا کنم و دلم آرام شود. به یاد دارم هنگامی که از مسجدالنبی(ص) بیرون آمدیم مرحوم استاد به من گفتند که پیامبر(ص) این قرینه و دلیل را به من نشان دادند به این مضمون که هنگامی که وارد مسجد پیامبر(ص) شدم، اولین آیه‌ای که از قرآن کریم در هنگام نماز تلاوت ‌شد، آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏‌‌فرستند، اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش به خوبى گردن نهيد» بود که به واسطه این آیه بنده به اینکه خانواده ما قطعا از سادات هستند، اطمینان حاصل کردم و در این زمینه به آرامش رسیدم.

مصاحبه از مجتبی افشار

برچسب‌ها:

نظر شما