شناسهٔ خبر: 22630625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ثبت مراسم «بی‌بی‌گردی» خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور

گروه اجتماعی: مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان‌جنوبی گفت: مراسم «بی‌بی‌گردی» خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

صاحب‌خبر -
سیداحمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: «بی‌بی‌گردی» از جمله مراسم و آئین‌های نوروزی است که هر ساله در دوازدهم فروردین در بخش خضری دشت بیاض از شهرستان قاین و همچنین روستاهای بسکاباد و کارشک برای برآوردن حاجت و سلامتی برگزار می‌شود.
وی افزود: برگزارکننده اصلی این مراسم مسن‌ترین زن خوشبخت محل است و دیگر زنان و دختران محل هم در اجرای مراسم نقش دارند.
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در روستای کارشک اغلب زنان و دختران از ابتدای صبح در منازل مسکونی خویش نان محلی درست می‌کنند که به «پتیر بی‌بی گرد» معروف است.
برآبادی ادامه داد: ساعت دو بعدازظهر هر کدام از زنان و دختران روستا به وسیله یک تکه چوب 20 سانتی‌متری و پنبه یا پشم شمع (چراغ) درست کرده و برای برآوردن حاجات آن را روشن می‌کنند.
وی اظهار کرد: معمولا اولین شمع را هر خانواده به نیت سلامتی و فرج آقا امام زمان(عج) درست می‌کند و دسته جمعی به درب خانه بی‌بی می‌آیند و بی‌بی از قبل یک خشت خام و قدیمی تهیه کرده و روی آن را مقداری گل می‌مالد و به ترتیب هر کدام از این شمع‌ها را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد و همچنین دعا برای تمامی افراد حاضر در جلسه در گل‌ها فرو می‌کنند.
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: سپس همه اهالی با در دست داشتن خشتی که حاوی فتیله‌ها بود و با شادی و شعف به خارج از روستا رفته و در اطراف چاهی جمع شده و پس از سوختن شمع خشت را داخل چاه انداخته به نیت از بین رفتن سختی‌ها و بلایا برای همدیگر دعا می‌کنند، سپس شیرینی و «پتیر بی‌بی گرد»  را به یکدیگر تعارف می‌کنند.
برآبادی یادآور شد: مراسم «بی‌بی‌گردی» بخش نیمبلوک شهرستان قاینات در تاریخ 21 آبان ماه امسال در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

نظر شما