شناسهٔ خبر: 22630620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس انجمن ضایعات نخاعی به مهر خبر داد:

برخورد با معلولین نیازمند فرهنگ سازی/بهزیستی تنها حامی پای کار

سنندج – رئیس هیات مدیره انجمن ضایعات نخاعی شهرستان سنندج خواستار توجه بیشتر به فرهنگ سازی در جامعه در خصوص نوع برخورد و مواجهه با معلولین به ویژه افراد با ضایعات نخاعی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سینا کریمی کردستانی که علاوه بر ریاست هیات مدیره انجمن ضایعات نخاعی شهرستان سنندج، در برنامه های مختلف به عنوان نماینده فعال جامعه معلولان فعالیت می کند، خواستار تغییر فرهنگ مردم در خصوص نوع برخورد با جامعه معلولان شد.

وی که چند روز قبل در حرکتی نمادین با همراهی شماری از دوستان خود به وسیله ویلچر قله مرتفع آبیدر در سنندج را فتح کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر، به دغدغه های جامعه معلولین به ویژه ضایعات نخاعی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی اداره کل بهزیستی کردستان تنها حامی پای کار ماست و بقیه ادارات و سازمان ها بیشتر شعار می دهند و خبری از حمایت در میان نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن ضایعات نخاعی شهرستان سنندج گفت: در شرایط فعلی مهمترین دغدغه ما فرهنگ سازی در بین مردم در راستای توجه بیشتر به معلولان است و به همین دلیل یکی از اولویت های انجمن پیگیری و دنبال کردن این مسئله بسیار مهم است و در همین راستا نیز تاکنون فعالیت های مختلفی را اجرایی کرده ایم.

وی ضمن انتقاد از برخورد بعضی از مدیران ادارات و سازمان های دولتی و حتی کارشناسان آنها با جامعه معلولان در استان کردستان، افزود: وقتی کسی معلولیت دارد باید شیوه رفتار و برخورد سایر اقشار جامعه با وی بهتر باشد ولی متاسفانه امروز وضعیت مناسب نیست و به همین دلیل در اولین گام ما تلاش می کنیم که این نوع نگاه را با فرهنگ سازی اصلاح کنیم.

وی گفت: چندی قبل در یکی از ادارات در سنندج برخورد خوبی با یک معلول صورت نگرفته است و تنها به دلیل این نوع رفتار و برخورد اشتباه، وی مدتهاست که از خانه بیرون نمی آید و به همین دلیل لازم است که در این حوزه فرهنگ سازی بهتری صورت گیرد و همگان نوع نگاه خود به جامعه معلولان را تغییر دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن ضایعات نخاعی شهرستان سنندج به شماری از فعالیت های این انجمن طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین اقدام انجمن ارائه گواهینامه رانندگی به معلولان ضایعات نخاعی است که خوشبختانه این مهم هم اکنون انجام می شود.

۴۵ معلول ضایعات نخاعی در کردستان گواهینامه رانندگی دارند

وی گفت: در حال حاضر ۴۵ معلول ضایعات نخاعی از مجموع بالغ بر ۳۰۰ نفر معلول شناسایی شده در شهرستان سنندج دارای گواهینامه رانندگی هستند و اکثر این افراد ماشین دارند و حتی عده ای از این طریق امرار معاش می کنند.

وی ادامه داد: وارد کردن پلاک مخصوص خودروی معلولان، پیگیری مستمر مناسب سازی معابر از طریق اداره کل بهزیستی کردستان، تلاش برای مناسب سازی ورودی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی انجمن ضایعات نخاعی بوده است.

این معلول کردستانی ضمن اشاره به سایر فعالیت های صورت گرفته از سوی انجمن، گفت: تلاش ما این است که حضور معلولان را در عرصه های مختلف در جامعه بیشتر کنیم تا ظرفیت های این عزیزان برای همه مردم مشخص شود و در کنار آن خود معلولان نیز با روحیه و نشاط بیشتری زندگی کنند.  

کریمی کردستانی به وضعیت همکاری اداره کل بهزیستی استان کل جامعه معلولان کردستانی به ویژه ضایعات نخاعی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی تنها حامی و پناه واقعی معلولان بهزیستی است و تنها این سازمان در استان کردستان به معنی واقعی کلمه از ما حمایت می کند، هر چند که سایر سازمان ها و نهادها در حرف زدن و شعار دادن همواره حضور دارند ولی وقتی در پای عملیاتی کردن وسط باشد، آنها دیگر حضور ندارند.

وی افزود: مهمترین ویژگی حاکم بر بهزیستی استان کردستان نوع برخورد و ارتباط مدیرکل استان با معلولان است و خوشبختانه حتی اگر در حوزه های اعتباری و حمایتی هم مشکلاتی وجود داشته باشد ولی وی همواره با روی باز معلولان را پذیرش می کند و این روند جای امیدواری دارد.

رئیس انجمن ضایعات نخاعی شهرستان سنندج اظهار داشت: در حالی که انجمن ما مجوز فعالیت را از استانداری کردستان دریافت کرده است ولی طی این سالها تنها از سوی بهزیستی مورد حمایت قرار گرفته ایم و حتی محل فعلی برای دفتر فعالیت های انجمن نیز از سوی بهزیستی تامین شده است.

معلولان ضایعات نخاعی در خصوص تامین وسائل بهداشتی مشکل دارند

وی با بیان اینکه فعلا در حوزه وسائل بهداشتی معلولان ضایعات نخاعی با مشکلاتی مواجه هستند، عنوان کرد: با توجه به نیاز جدی معلولان ضایعات نخاعی لازم است که در این بخش میزان حمایت ها افزایش یابد و نه تنها بهزیستی بلکه سایر سازمان ها و نهادها نیز ما را یاری دهند.

کریمی کردستانی افزود: خوشبختانه در حوزه پرداخت تسهیلات به معلولان، پیگیری مستمر و منظم در خصوص مناسب سازی معابر و برگزاری جلسات کاری با مسئولان حوزه مدیریت شهری از دیگر اقدامات صورت گرفته در بهزیستی استان کردستان بوده است که انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بالغ بر ۳۴ هزار نفر با معلولیت های مختلف تحت حمایت بهزیستی کردستان هستند، بیان کرد: به هر حال باید پذیرفت که جامعه هدف بهزیستی تعداد زیادی را شامل می شود و به همین دلیل افزایش حمایت های مسئولان ارشد استانی و کشوری از این سازمان برای حمایت از جامعه هدف یکی از نیازهای اصلی به شمار می رود.

این معلول کردستانی با اشاره به اینکه باید همه سازمان ها و نهادهای دولتی و حتی خود مردم نیز در راستای حمایت از معلولان تلاش کنند، اظهار داشت: تلاش های خوبی در راستای ارتقاء منزلت و جایگاه معلولان در جامعه انجام شده است ولی برای رسیدن به شرایط بهتر نیاز است که تمامی افراد در هر جایگاه و مقامی که هستند، تلاش بیشتری داشته باشند.

وی در پایان گفت: همچنان که در جامعه بارهای بار اعلام شده، معلولیت محدودیت نیست و به همین دلیل لازم است که از ظرفیت ها و استعدادهای سرشار این قشر از جامعه نیز در بخش های مختلف استفاده شود تا آنها نیز به سهم خود در ساختن جامعه ای بهتر برای نسل های بعدی مشارکت داشته باشند.

نظر شما