شناسهٔ خبر: 22630115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

زلزله مهیب دلهای مردم، روی گسلهای دردناک اظهارات سیاسیون

جدا از اقدامات ستودنی بسیاری از مقامات کشور، برخی اقدامات و اظهارات مسئولان، در شرایط بحرانی مردم، جای بازخوانی و تأمل دارد.

صاحب‌خبر -

این روزها بیش از مصیبت مردم زلزله زده و حل مصائب آنها، دغدغه دو جناح سیاسی کشور زیر سؤال بردن مسکن مهر از یک طرف و دفاع از آن در طرف مقابل است. در این رابطه چند نکته را باید به هر دو طرف متذکر شد.

اولین تذکر را باید به جناب حقانیان داد که بواسطه انتساب ایشان به رهبر انقلاب بیش از دیگران باید مراقب ادبیات خود باشند. حتی اگر انتقاد ایشان هم بحق باشد، اینگونه سخن گفتن با معاون اول رئیس‌جمهور کشور هم بی‌اخلاقی و نادرست است.

تذکر دوم متوجه جناب آقای جهانگیری است؛ هنوز ساعتی از زلزله نگذشته و بسیاری از زیرآوارماندگان، زنده هستند و ثانیه‌ها حیات و ممات آنها را تعیین می‌کند، پیش کشیدن بحث مسکن مهر، و انتقاد به به دولت قبل فقط یک معنی در ذهن متبادر می‌سازد: "حداقل دغدغه برای مشکلات مردم وجود ندارد و هیجانات سیاسی بر حیاتی‌ترین حقوق مردم یعنی حق زندگی آنها غلبه پیدا کرده است." از جناب ایشان می‌پرسیم آیا خود را حتی لحظه‌ای جای انسانهای گرفتار یا زیرآوار مانده که زنده ماندن و نجاتشان به ثانیه‌ها وابسته است، تصور کرده‌اند که چنین به فکر انتقام از رقیب سیاسی افتاده‌اند؟

+ بیشتر ببینید: "مسکن‌"ولوژی با نگاه به عوامل بخشی و کلان

تذکر سوم را از دو جهت باید به جناب رئیس‌جمهور داد:

هم از جهت نوع همدردی و سخن گفتن با مردم مصیبت زده - از داخل سقف ماشین، بجای قرار گرفتن در کنار آنها و درآغوش گرفتن آنها.

و هم از جهت سخن اشتباهی که در مورد مسکن به زبان آوردند که در هیاهوی رسانه‌ها گم شد. شاید بدترین جمله‌ای که می شد در این چند روز گذشته از مسکن مهر نقل کرد - و اتفاقاً بدان پرداخته نشد - این جمله آقای روحانی باشد که: " اگر خود مردم خانه خود را بسازند، بهتر از این است که ما بخواهیم برای آنها مسکن ایجاد کنیم."

این جمله در ظاهر جمله نادرستی نیست، اما بواقع بدترین جمله در مورد مسکن است؛ چراکه:

اول) اصل سی و یکم قانون اساسی: داشتن مسکن متناسب با نیاز ،حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند بخصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

باتوجه به اینکه اتفاقاً رییس‌جمهور کشور یک حقوقدان است، باید بیش از هر کسی به این وظیفه فراموش دولت خود واقف باشد. شاید در ادامه پاسخ دهند دولت موظف به اجرایی شدن این اصل شده و نه ساختن آن؛ در پاسخ باید گفت که

اولاً ساختن مسکن هم یکی از راههای اجرایی شدن این اصل است و ثانیاً این دولت که مخالف ساختن مسکن برای مردم است، باید گزارشی از اقدامات جایگزین در راستای اجرایی شدن این اصل و خانه‌دار کردن مردم و مخصوصاً محرومین ارائه نماید. جناب آقای روحانی می‌توانند توضیح دهند که با طرح مسکن اجتماعی‌شان تا حالا چند خانه ضد زلزله ساخته‌اند؟!

بالاخره جناب رئیس‌جمهور که یک حقوقدان هستند باید پاسخ دهند تکلیف این اصل قانون اساسی در دولت ایشان چه سرنوشتی پیدا کرده است.

دوم) قسمت بدتر این ماجرا اینجاست که رئیس‌جمهور یک کشور از حداقل آگاهی نسبت به زندگی مردم، محروم باشد. همه مردم می‌دانندکه مسکن مهر دچار نقایصی است، اما آیا ایشان و معاونشان آگاه هستند کسی که توانایی ساختن مسکن شخصی ندارد برای فرار از فشار زندگی مستأجری، به مسکن مهر - به عنوان مسکنی حداقلی - پناه آورده است؟

آقای رئیس‌جمهور! شما که توصیه ساختن مسکن را به مردم می‌نمایید، می‌دانید که باپولی که مردم برای مسکن مهر صرف کردند، حتی نمی‌شود یک مسکن معمولی هم اجاره کرد، چه رسد به ساختن آن؟!! البته مسئولینی که خود در مسکن چند میلیاردی زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانند از دردهای مردم دید درستی داشته باشند؟ این حکایت آشنای زندگی اکثریت اعضای دولت ایشان است که جمله ذکر شده را از یک جمله اشتباه به یک جمله مصیبت بار تبدیل می‌نماید.

گذشته از این موارد اظهارات قائم مقام وزیر راه و مسکن دولت جناب روحانی هم قابل اعتناست که هم از نظر تخصصی و هم از نظر مقام مرتبط با موضوع مسکن، بیش از هرکسی صلاحیت اظهار نظر در مورد مسکن مهر دارد. ایشان اتفاقاً نظرات جناب روحانی و معاون اولشان را در مورد هم کیفیت مسکن مهر و هم در مورد تعداد کشته شده‌ها بصورت تخصصی رد نموده‌اند.

در پایان ایشان و معاون اولشان را به این نصیحت امام علی (ع) به مالک اشتر جلب می کنم: و مردم در كارهاى تو چنان می‌‏نگرند كه تو در كارهاى واليان پيش از خود می‌‏نگرى و درباره تو آن مى‌‏گويند كه درباره آنان می‌‏گويى.

*امیر معلمی؛ پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

نظر شما