شناسهٔ خبر: 22629941 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور:

۸ طرح در مرکز تحقیقات آرتمیای ‌آذربایجان غربی اجرایی می‌شود

R41361/P1361/S6,48/CT1

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ۸ طرح در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

یوسفعلی اسدپور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ارومیه، با تشریح برنامه‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: تاکنون هشت طرح تحقیقاتی با اعتبار 82 میلیون تومان برای افزایش بازدهی و درآمد صیادان انجام شده که بعد از سلسله نشست‌های توجیهی و آشنا کردن آنان با روش‌های جدید اجرایی می‌شوند.

وی با تشریح این طرح‌ها بیان کرد: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در جهاد کشاورزی، پرورش ماهی در قفس است که طرح تحقیقاتی آن در سدهای ارس، ارس دو و قیقاج اجرایی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر عمل به اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: این طرح‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی و به منظور توسعه آبزی‌پروری و ایجاد اشتغال و تولید در منطقه در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: سه پروژه دیگر شامل ارزیابی ذخایر ماهیان اقتصادی سد ارس، طرح ارزیابی ذخایر شاه میگوی دریاچه سد ارس و طرح تنوع جمعیتی آبزیان بخصوص شاه میگو است که با انجام این طرح‌ها، اطلاعات صحیحی از وضعیت موجود به‌دست می‌آید که می‌توان براساس آن برنامه‌ریزی کرد.

اسدپور افزود: طرح ارزیابی آبزیان ذخایر ارس در راستای توسعه اهداف شیلاتی، تولید پایدار و بهره‌برداری بهینه و درست از منابع آبی منطقه بوده و امید است که با این طرح‌ها برداشت‌های مجاز و غیر مجاز مانند عوامل زمانی، مکانی و ادوات اصلاح شود.

وی گفت: دو طرح تحقیقاتی دیگر در زمینه بهداشت بیماری های ماهی شامل پایش عوامل انگلی، توسعه و تکثیر کپور ماهیان چینی و شاه میگو است که انجام این‌ طرح‌ها نیز سبب افزایش تولید می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر جلوگیری از صید غیر مجاز بیان کرد: در حال حاضر که با صید غیر مجاز ارزش صید کاهش یافته است که مرکز تحقیقات آرتمیای کشور و آبزیان شمال غرب کشور درصدد افزایش ارزش صید است.

اسدپور گفت: به دلیل صید غیر مجاز و تغییر ترکیب جمعیتی آبزیان به ماهی های ریز جثه، می­توان  با فرآوری آن‌ها به محصولات فیله و فیش برگر ارزش افزوده ماهیانی که فاقد بازار پسندی و ارزش اقتصادی مطلوب هستند را افزایش داد.

وی افزود: اعتبار این طرح 12 میلیون تومان در طی دو سال اجرا شده و با همکاری تعاونی صیادان به زودی عملیاتی می‌شود چرا که اجرای این طرح بسیار ارزان بوده و صیادان می‌توانند آن را با هزینه حدود پنج میلیون تومان عملیاتی بکنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شش هزار تن از آبزیان صید می‌شود که 70 درصد آنها ریز جثه بوده و عملا دور ریخته می‌شوند که با اجرای این طرح ارزش تلاش صیادی بالا رفته و قیمت محصولات چندین برابر افزایش می یابد.

انتهای پیام/

نظر شما