شناسهٔ خبر: 22629932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

مدافعان حرم با ایمان و مقاومت، معادلات جهانی را بر هم زدند

مدافعان حرم مثل همان شیعیانی اند که در زمان امیرالمومنین علی(ع) دور و بر حضرت(ع) بودند و باعث شدند که حضرت(ع) در جنگ ها موفق شوند. مدافعان حرم افضل هستند از این جهت که توانستند تمامی معادلات جهانی را با مقاومت خود از بین ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به شکست شجره خبیثه داعش و دیدگاه قرآن نسبت به پیروزی جبهه حق علیه باطل، اظهار کرد: قرآن چندین مساله را نسبت به پیروزی مومنین و مسلمین مقابل جبهه کفر بیان کرده است، چنان که برخی از آیات دلالت صریح دارند از جمله آیه «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ».

وی ادامه داد: طبق این آیه نصرت الهی از آنِ مومنین است اگرچه که حتی گروه کمی باشند. بنابر این، وعده نهایی نصر الهی به مومنین داده شده است. برخی دیگر از آیات شریفه قرآن بر این مساله دلالت دارد که باید با اراده ملت ها به پیروزی رسید مانند این آیه که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ».

این پژوهشگر حوزه فِرَق اسلامی گفت: برخی آیات نیز بر این مساله دلالت دارند که صرف اینکه مومن هستیم قرار نیست پیروزی به خودی خود اتفاق بیفتد و باید حرکتی کنیم تا این اتفاق بیفتد. وعده پیروزی که خداوند به مومنین واقعی داده است بر این مبنا شکل می گیرد، به اصطلاحِ آنچه که در خطبه همام نهج البلاغه آمده پیروزی برای کسانی است که زاهدان شب و شیران روز هستند نه اینکه فقط سر سجاده بنشینند و ذکر بگویند و منتظر نصرت الهی باشند.

مروجی طبسی ابراز کرد: آن وعده الهی مبنی بر نصرت به مومنانی تحقق گرفته که در کارزار و میدان در حال تلاش بوده و در متن ماجرا حضور دارند. مدافعان حرم نمونه ای از آنان هستند. نکته تاریخی و روایی که امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند در این مورد قابل توجه است، حضرت(ع) فرمودند: «المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکّه العواصف؛ مؤمن همچون کوه، استوار و پابرجاست و بادهای تند او را تکان نمی‌دهند».

وی با بیان اینکه در طول تاریخ مومنانی بودند که ظاهراً مومن بودند اما به اصطلاح عوام «شل کن سفت کن» عمل می کردند، افزود: این افراد در پاره ای از مواقع کوتاه می آمدند و قرص نایستادند و مقاومت نکردند و چوب اش را هم خوردند. در طول تاریخ نسبت به برخی حکومت های شیعه این مساله را شاهد بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ادامه داد: اما در زمان ما می توانیم بگوییم تنها نیرویی که توانست این فتنه بزرگ داعش را در عراق و سوریه جمع کند فقط و فقط مدافعان حرم بودند، آنها مومنین راسخی بودند که باعث شدند حتی دولت بشار اسد هم دلش گرم شود و به میدان بیاید، دولت عراق نیز همین طور و نیز برخی دیگر از نیروها که بعدها به میدان آمدند.

مروجی طبسی تاکید کرد: می توان گفت مدافعان حرم مثل همان شیعیانی اند که در زمان امیرالمومنین علی(ع) دور و بر حضرت(ع) بودند و باعث شدند که حضرت(ع) در جنگ ها موفق شوند. البته فکر می کنم در روزگار فعلی شیعیانی که در دوران غیبت هستند و راسخ و استوار مقاومت می کنند، طبق احادیث از اصحاب اهل بیت(ع) هم افضل اند؛ اگر مدافعان حرم در زمان حضرت امیر(ع) بودند قطعاً اجازه نمی دادند که جنگ صفین به حکمیت منجر شود.

این پژوهشگر فِرَق گفت: بنابر این، مدافعان حرم افضل از اصحابی هستند که در زمان اهل بیت(ع) زندگی می کردند، البته این فاضلیت نسبی است نه مطلق. مدافعان حرم افضل هستند از این جهت که توانستند تمامی معادلات جهانی را با مقاومت خود از بین ببرند.

وی ادامه داد: مقاومت مدافعان حرم و مدافعان حزب الله لبنان و مقاومت سردار سلیمانی که نه تنها افتخار مسلمانان که افتخار آزادی خواهان دنیا است، این پیروزی را رقم زد. سردار سلیمانی که الگوی واقعی و عزیزی است که با پیروزی از دستورات مقام عظمای ولایت فتنه داعش را در این 6 سال جمع کرد.

مروجی طبسی تاکید کرد: مدافعان حرم به همه دنیا ثابت کردند که ایمان به غیب و ایمان به اهل بیت(ع) فقط و فقط تنها راه نجات است و از این راه می توانیم به عزت و سربلندی برسیم. آنچه که اتفاق افتاد پیروزی است که ایران، عراق و لبنان پای آن هزینه های مادی و معنوی دادند و امیدوارم که مردم قدرشناس این پیروزی باشند و دولت عراق و دولت سوریه از این پیروزی محافظت کنند.

وی با بیان اینکه حفاظت از این پیروزی بسیار مهم تر از اصل پیروزی است، تصریح کرد: بالاخره بعد از شش سال دست و پنجه نرم کردن با یک سری وحشی هایی که به هیچ چیز رحم نمی کردند این فتنه جمع شد و دولت بشار اسد باید از اشتباهات دولت قبل خود درس بگیرد و کاری نکند که داعش یا بدتر از داعش به سوریه باز گردد.

مروجی طبسی تاکید کرد: به نظر می رسد حفظ پیروزی زیر سایه یک مساله تحقق می یابد و آن هم اتحاد هلال شیعی است؛ اکنون وقت آن است که سوریه و عراق به فکر بیفتند و زیرساخت های حفاظت و نگهداری از این پیروزی را ایجاد کنند که خود یک فتح الفتوح دیگر است. شکست سعودی ها و جنگ درونی شان بر سر قدرت هم توفیق دیگری است که می تواند مسیر تحقق اهداف را برای ما هموار کند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

نظر شما