شناسهٔ خبر: 22629874 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهرنشینان و روستایی‌ها به کدام بیماری‌های چشمی مبتلا می‌شوند؟

رئیس برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت از وضعیت ابتلا به بیماری های چشمی در شهر و روستا خبر داد.

صاحب‌خبر -

تابش بیش از حد نور خورشید پیر چشمی می آورد/ خطاهای انکساری و آب مروارید نتیجه تابش بیش از حد  /فرزاد محمدی، چشم پزشک و فوق‌تخصص قرنیه و رئیس برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به شیوع برخی بیماری های چشم در مناطق روستایی و شهری اظهار کرد: در مناطق روستایی به دلیل تابش زیاد اشعه های زیان‌باری مانند فرا‌بنفش، عارضه ناخونک چشم بیشتر دیده می شود که علت آن فعالیت بیش از حد ساکنان این مناطق زیر نور مستقیم خورشید است.

شیوع پیر چشمی در شهر بیشتر از روستا

وی با اشاره به اینکه، کشاورزان کمتر دچار پیر‌چشمی می‌شوند، ادامه داد: ساکنان شهر‌ها به دلیل آنکه بیشتر  وقت خود را بیرون از خانه سپری می کنند و زمان کمتری از وقت خود را در خانه به سر می‌برند در مقایسه با روستاییان زودتر دچار پیر‌چشمی می‌شوند.

محمدی در خصوص خطای انکساری چشم عنوان کرد: افراد ساکن در شهرها بیشتر با خطای انکساری  مواجه هستند افزون بر این کسانی که از نظر ژنتیک استعداد مشکلات چشمی دارند عارضه نزدیک بینی در آنها شدت پیدا می کند.

 وی بیان کرد:مصرف میوه و سبزیجات و به ویژه هویج می‌تواند بینایی فرد را تقویت کند و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند همچنین زمان پیر شدن چشم را به تاخیر می‌اندازد.

آب مروارید گریبانگیر کشاورزان و رانندگان روستایی

 محمدی با اشاره به بروز برخی بیماری های چشمی در رانندگان و کشاورزان در مناطق روستایی افزود: بیشتر کشاورزان و رانندگان روستا به دلیل تابش اشعه فرا‌بنفش و نور خورشید بیشتر دچار عارضه‌های چشمی به ویژه آب‌مروارید می‌شوند و زودتر از دیگران نیازمند استفاده عینک هستند.

وی یاد آور شد: مصرف میوه و سبزیجات در تقویت چشم تاثیر فراوانی دارد و به طور کلی الگوی غذایی مناسب سبب کاهش خطاهای انکساری چشم می شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما