شناسهٔ خبر: 22629700 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با تسنیم:

ریاض با تشدید فشار بر ابومازن دنبال انتقام‌گیری از قاهره است

R1396/P1361/S8,90,95/CT3

به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، توافقی که بین فتح و حماس انجام شده، به واسطه اقدامات مصر بوده؛ اما عربستان با توجه به انحصارطلبی در حوزه عربی و منطقه‌ای، قصد دارد خود را به عنوان محور تمام اقدامات معرفی کند.

صاحب‌خبر -

«قاسم غفوری»، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص تحت فشار قرار گرفتن «محمود عباس» برای پذیرش طرح عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی از سوی ریاض، با اشاره به اینکه ریاض با تشدید فشار بر ابومازن به دنبال انتقام‌گیری از قاهره است، بیان داشت: چند نکته در رابطه با سفر ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان قابل‌ توجه است.

وی با توجه به هدف ریاض از تشدید فشارها بر تشکیلات خودگردان گفت: سفر ابومازن به عربستان و مباحثی که در مورد توافقات اخیر بین فتح و حماس مطرح شده، نشان می‌دهد سعودی­‌ها به دنبال ایجاد اخلال در این توافقات هستند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر نقش قاهره در آشتی حماس و فتح اشاره داشت: توافقی که بین فتح و حماس انجام شده، به واسطه اقدامات مصر بوده است؛ اما عربستان با توجه به انحصار طلبی در حوزه عربی و منطقه‌ای می‌خواهد خود را به عنوان محور تمام اقدامات معرفی کند.

وی با اشاره به احتمال تشدید مجدد تنش­‌ها بین ریاض و قاهره تأکید کرد: اخلال در توافق‌نامه فتح و حماس را به‌ نوعی می­‌توان تداوم تنش بین مصر و عربستان دانست. حتی این موضوع با توجه به مواضع قاهره در خصوص مسئله سوریه و حمایت از لبنان به دنبال ربایش سعد حریری نوعی انتقام‌گیری عربستان از مصر محسوب می­‌شود.

غفوری با توجه به تلاش ریاض برای اجرایی شدن روند سازش گفت: بر اساس رفتارهای عربستان در حمایت از غرب می­‌توان گفت که مواضع ریاض در قبال ابومازن حکایت از این دارد که سعودی­‌ها تلاش می­‌کنند گروه‌های فلسطینی را به سمت سازش با رژیم صهیونیستی سوق دهند.

وی با تأکید بر مخالفت­‌های عربستان با آشتی فتح و حماس اشاره داشت: سعودی­‌ها در لوای طرحی که در گذشته از سوی ملک عبدالله به عنوان طرح موسوم به «صلح» مطرح شده بود، احتمالاً با فشار بر ابومازن، تشکیلات خودگردان و فتح تلاش می­‌کنند توافق‌نامه‌ای را که بین فتح و حماس انجام شده است، متزلزل کنند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به رفتارهای کنونی ریاض تأکید کرد: عربستان مسئله روند سازش و خواسته‌های صهیونیست‌ها در خلع سلاح جریان‌های مقاومت را دنبال می­‌کند. اگر ابومازن در برابر این تهدیدها کوتاه بیاید، توافق‌نامه فتح و حماس با اخلال مواجه خواهد شد؛ مگر اینکه جریان فتح از اشتباهات گذشته‌ خود در همراهی کردن با سعودی­‌ها درس بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما