شناسهٔ خبر: 22629509 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصطفی ابراهیم پور ازبری، میلاد هوشمند چایجانی ، محسن اکبری

تاثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتی

مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تاکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بین المللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی موثر به منظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است.

صاحب‌خبر -

چکیده

صادرات یکی از فعالیت های مهم اقتصادی تاثیرگذار بر موفقیت شرکت های مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیست ها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بین المللی و همچنین به سبب ویژگی های سودمندی که صادرات در توسعه و پیشرفت شرکت ها دارد، بسیار حائز اهمیت است. از این رو همواره شرکت ها به دنبال کسب اطلاعات و ترویج دانش صادراتی در زیر مجموعه های مختلف خود بوده اند تا بتوانند عملکرد موفق خود را در زمینه صادرات تضمین نمایند. از جمله رویکردهایی که می تواند در ایجاد دانش صادراتی موثر باشد، دوسوتوانی در سازمان است. دوسوتوانی با ایجاد دو قابلیت کلیدی (اکتشاف و بهره برداری) در شرکت های صادراتی، موجبات استفاده اثربخش و کارا از دانش بازار صادراتی را فراهم کرده و بدین ترتیب زمینه ساز توسعه نوآوری در محصولات شرکت می باشد. در واقع دوسوتوانی با توانمند کردن سازمان ها، به آنها در تولید محصولات جدید مناسب برای محیط رقابتی بین المللی کمک می نماید. لذا مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تاکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بین المللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی موثر به منظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است.

کلیدواژگان: دوسوتوانی، دانش صادراتی، مزیت رقابتی، عملکرد محصولات جدید

نویسندگان:

مصطفی ابراهیم پور ازبری، میلاد هوشمند چایجانی ، محسن اکبری

فصلنامه رشد فناوری - سال یازدهم، شماره 42، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما