شناسهٔ خبر: 22629388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال انگلیس از استعفای موگابه از ریاست جمهوری زیمبابوه

لندن - ایرنا - «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس عصر سه‌شنبه از کناره‌گیری رابرت موگابه از ریاست جمهوری زیمبابوه، پس از 37 سال زمامداری، استقبال کرد و اظهار داشت که این اقدام فرصتی را فراروی این کشور قرار می‌دهد تا مسیری را عاری از سرکوبگری شکل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر نخست‌وزیری انگلیس، «ترزا می» افزود: طی روزهای اخیر شاهد تمایل مردم زیمبابوه برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه بودیم و فرصتی که براساس آن قادر باشند تا اقتصاد کشور را در چارچوب یک دولت قانونی بازسازی کنند.
وی افزود: ما به‌عنوان قدیمی‌ترین دوست زیمبابوه از هر اقدامی در حمایت از این روند کوتاهی نخواهیم کرد و از طریق همکاری با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای‌مان تلاش خواهیم کرد تا به این کشور کمک کنیم، آینده روشنی را ایجاد کند.
در همین حال بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز طی اظهاراتی گفت: وانمود نمی کنم که از کناره گیری موگابه متاسف شدم. اما این مساله اکنون می تواند به عنوان یک نقطه عطف، یک لحظه امید برای این کشور زیبا (زیمبابوه) به شمار رود.
به گزارش وزارت خارجه انگلیس، جانسون افزود: اولویت اصلی این است که زیمبابوه از یک دولت مشروع برخوردار باشد که از طریق برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و بر اساس قانون اساسی صورت گیرد.
پایگاه خبری 'دِ زیمبابوَن' زیمبابوه گزارش داد که رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری این کشور درحالی‌که پارلمان حزبی این کشور به‌اتفاق،آرای حزب حاکم 'زانو پی اف' و همه احزاب مخالف طرح استیضاح او را بررسی می‌کردند، استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان کرد.
بر اساس این گزارش، جاکوب مودندا، رئیس پارلمان این کشور در حین مذاکرات احزاب برای نهایی کردن طرح استیضاح، با دریافت استعفانامه موگابه، آن را قرائت و با این اقدام به این مذاکرات تاریخی پایان داد.
درحالی‌که مردم در خارج از پارلمان با رقص و پای‌کوبی منتظر تعیین تکلیف نهایی رئیس‌جمهوری کشورشان بودند و نفربرهای زرهی ارتش نیز روبروی پارلمان آرایش قدرت می‌دادند، پیام استعفای موگابه در صحن اصلی پارلمان قرائت شد و به همه انتظارها پایان داد.
در متن طرح استیضاح موگابه آمده است: 'رابرت موگابه با ابطال اصل قانون اساسی کشور به سود همسر تندخوی خودکاری کرد که ارتش وارد عمل شود و تانک‌های خود را به خیابان‌های پایتخت بیاورد'.
شبک**اروپام ** هـ ن **1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما