شناسهٔ خبر: 22629288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دریچه

صاحب‌خبر -

ورود ۸۰۰ هزار خانوار جدید به چرخه حمایتی
شرق: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حیطه بین‌المللی شاخص‌هایی برای فقر داریم؛ به طور مثال افرادی که روزانه یک تا دو دلار درآمد دارند، اما هنوز در ایران به شاخصی برای خط فقر نرسیده‌ایم. احمد میدری در کمیسیون شورای عالی رفاه که درخصوص تصویب سیاست‌های رفاهی مبتنی بر رفع فقر مطلق و کاهش فقر نسبی، بررسی و تصویب آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره نشست‌های شورای عالی رفاه و توابع آن در محل سالن تلاش برگزار شد، به بررسی طرح پیشنهادی تأمین حداقل درآمد پرداخت. وی با اشاره به آیین‌نامه تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست در سال ۷۱ گفت: این آیین‌نامه هیچ‌گاه به طور کامل اجرا نشد. این موضوع که مشخص شود چند درصد جامعه از حداقل سطح معیشت برخوردار نیستند، دلایل مختلفی دارد. علت نخست ناکارآمدی در تشخیص است. معاون رفاه اجتماعی با بیان اینکه علت دیگر، عدم اجرای قانون همپوشانی بین دستگاه‌هاست، گفت: افرادی داشتیم که از چند نهاد، مستمری دریافت می‌کردند که در حال رفع آن هستیم. درحال‌حاضر 
۲.۲ میلیون خانوار مستمری از بهزیستی و کمیته امداد دریافت می‌کنند. برآورد ما این است كه باید ۵۰۰ هزار خانوار از چرخه حمایتی این دو نهاد خارج شوند. به عبارتی باید ۵۰۰ هزار خانوار خارج شده اما ۸۰۰ هزار خانوار وارد سیستم و چرخه حمایتی شوند. میدری با بیان اینکه احتمال دارد ثبت‌نام از خانوارهای زیر خط فقر را از طریق پنجره واحد انجام دهیم، عنوان کرد: تجربه خوبی در این زمینه داریم و سال گذشته ثبت‌نام از بیمه کارگران ساختمانی انجام شد که ۵۰ درصد کارگران ساختمانی ادعای نادرست کرده بودند و از ۴۰۰ هزار نفر ثبت‌نام‌شده، ۲۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی نبودند و آنها را خارج کردیم. پیشنهاد ما این است که برای شناسایی خانوار واقعی دچار فقر نیز ثبت‌نام از طریق پنجره واحد داشته باشیم. 

خسارت زلزله به 78 مدرسه و 415 کلاس
شرق: وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید در بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تعجیل کنیم. سیدمحمد بطحایی در جلسه ستاد بحران كه در فرمانداری سرپل‌ذهاب برگزار شد، اظهار کرد: در زلزله اخیر 78 مدرسه با 415 کلاس درس دچار آسیب شدند که دیگر قابل استفاده نیستند. وزیر آموزش‌وپرورش بر لزوم بازگشایی هرچه زودتر مدارس تأکید کرد و افزود: تعجیل ما فقط برای جلوگیری از وقفه آموزشی دانش‌آموزان نیست، بلکه بازگشایی مدارس باعث عادی‌شدن جریان زندگی در این منطقه خواهد شد. بطحایی با بیان اینکه بازسازی مدارس باید زودتر انجام شود، تأکید کرد: خیرین مدرسه‌ساز و بنیاد برکت مثل همیشه پیش‌قدم هستند تا دراین‌باره کمک کنند. وی گفت: البته تا زمان بازسازی مدارس مجبوریم برخی مدارس تک‌شیفت را دوشیفته یا از کانکس استفاده کنیم. وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بهسازی مدارسی که آسیب آنها کمتر بوده نیز از شنبه آغاز شده است. به گفته این مسئول، توزیع کتاب و لوازم تحریر نیز بین دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده آغاز شده است. بطحایی از استقرار گروه‌های خدمات مشاوره در مدارس هم خبر داد و افزود: دانش‌آموزان این مناطق آسیب‌های روحی و ذهنی دیده‌اند و نیازمند حمایت تیم‌های تخصصی هستند. وی یادآوری کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برای کمک به بازسازی روحیه کودکان این منطقه بسیج شده است. وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص دانش‌آموزانی که در این مدت دچار وقفه تحصیلی شدند نیز اظهار کرد: سامانه‌ای برای آموزش از راه دور این افراد در حال طراحی است. 

صدور دفترچه تأمین اجتماعی پس از  دریافت شناسنامه نوزاد
بیمه‌شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی به‌محض دریافت شناسنامه نوزاد خود، می‌تواند برای اخذ دفترچه درمانی تأمین اجتماعی بیمه‌شده تبعی اقدام کند. در صورت داشتن ارتباط بیمه‌ای، بیمه‌شده اصلی به‌محض صدور شناسنامه برای نوزاد می‌تواند نسبت‌به نام‌نویسی نوزاد به‌عنوان بیمه‌شده تبعی در شعبه بیمه‌پردازی اقدام و دفترچه درمانی فرزند خود را دریافت کند. گفتنی است، از ٢٩ تیرماه سال ٩٢ تمام محدودیت‌ها برای صدور دفترچه درمانی فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان این سازمان لغو شده است و بیمه‌شدگان اصلی می‌توانند برای دریافت دفترچه درمانی این فرزندان به شعب یا کارگزاری‌ها مراجعه کنند. بر اساس گزارش اداره کل روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان اصلی برای صدور، تمدید یا تعویض دفترچه درمانی کودکان بالای دو سال در شعب و کارگزاری‌ها، حتما یک قطعه عکس برای الصاق به دفترچه درمانی به همراه داشته باشند. 

نظر شما