شناسهٔ خبر: 22629240 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

تماشا

صاحب‌خبر -

دهمین «هفت نگاه» سوم آذر می‌آید
گروه هنر: دهمین «هفت نگاه»، فروش سال هنرهای تجسمی، عصر جمعه سوم آذرماه در فرهنگ‌سرای نیاوران آغاز به کار می‌کند.
هفت نگاه با مشارکت گالری‌های آریا، الهه، گلستان، والی، هفت‌ثمر و ماه مهر با هدف رونق‌افزایی به اقتصاد هنر و ارائه آثار هنری اصیل با قیمت‌های مناسب، همچون 10 سال گذشته با محوریت فروش برگزار می‌شود. در دهمین هفت نگاه از میان انبوه آثار هنری متقاضی، 200 هنرمند منتخب شده‌اند که با نمایش نقاشی، نقاشیخط و مجسمه مردم را به خرید اثر هنری دعوت می‌کنند.
بنا بر اعلام این گروه، هفت نگاه مانند هر سال کوشیده است ضمن ارائه آثاری با کیفیت خوب، قیمت‌هایی مناسب که از 500‌ هزار تومان تا 800 ‌میلیون تومان را دربر می‌گیرد، پیشنهاد کند تا اقشار مختلف مردم به خرید آثار هنری ترغیب شوند.  حضور سه نسل هنرمندان شاخص ایران در صد سال اخیر از دیگر وجوهات هفت نگاه است که در این دوره هم قابل رصد است؛ ارائه آثار از چهره‌های شاخصی مانند سهراب سپهری، پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، علی‌اکبر صادقی، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، ابراهیم جعفری، یعقوب عمامه‌پیچ، ابراهیم حقیقی، دریابیگی و... با رویکردهای بسیار متنوع زیباشناختی و موضوعی، ناگفته تورقی از تاریخ هنر ایران است. معرفی استعدادهای تازه نقاشی و مجسمه‌سازی از دیگر خصوصیات هفت نگاه است که این گروه همواره بدان ‌تأکید داشته و در دهمین دوره هم جوانانی با استعداد و آثاری درخور توجه حضور دارند. اولین هفت نگاه، اسفند 1385 با حضور 140 هنرمند در فرهنگ‌سرای نیاوران برپا شده بود و اینک به‌عنوان نمادی از هم‌گرایی گالری‌های تهران، تأثیری بسزای در تشویق اقشار مختلف مردم به خرید آثار هنری داشته و مجموعه‌دارانی جوان را به جامعه تجسمی اضافه کرده است.  دهمین هفت نگاه از عصر جمعه سوم آذر در فرهنگ‌سرای نیاوران، روبه‌روی پارک نیاوران آغاز به کار می‌کند.

دومین دوره حراج تهران ۲۲ دی‌ برگزار می‌شود
به گزارش ایسنا، حراج تهران از ششمین دوره برگزاری خود تصمیم به تخصصی‌ترکردن فضای این رویداد گرفت که در نهایت به برگزاری دو حراج «کلاسیک و مدرن» و «معاصر» منجر شد. علیرضا سمیع‌آذر - مدیر حراج تهران- پس از برگزاری ششمین دوره این رویداد در نشستی اعلام کرده بود: «با مشاهده رونق نسبی حراج تهران تصمیم گرفتیم این رویداد را تخصصی‌تر کنیم و علاوه ‌بر حراج برگزارشده که به آثار هنرمندان کلاسیک و مدرن تعلق داشت، حراج دوم را با محوریت هنر معاصر و مدرن برگزار کنیم. این موضوع به جوان یا پیر بودن هنرمندان ربط ندارد، بلکه به تعاریف هنر معاصر بازمی‌گردد. هنرمندانی مانند فرهاد مشیری که در حراج برگزارشده اثری نداشتند، در دور دوم از آنها اثر ارائه خواهد شد».او چندی بعد دراین‌باره به ایسنا گفته بود: «زمان برپایی حراج هم براساس یک تقویم جهانی است. اولی آخر خرداد و دومی آخر آذر برگزار می‌شود، اما اگر برگزاری حراج دوم موفق نباشد، مثل گذشته دوباره دو حراج را یکی می‌کنیم». حالا به نظر می‌رسد برگزاری حراج دوم از نظر برگزارکنندگان این بازار هنری «موفق» بوده است؛ زیرا سمیع‌آذر در جدیدترین گفت‌وگوی خود با ایسنا خبر داد: دومین دوره (هفتمین) حراج تهران ۲۲ دی‌ برگزار خواهد شد؛ این حراج دربرگیرنده آثار هنرمندان معاصر ایران است، درحالی‌که حراج قبلی بیشتر به هنرمندان مدرنیست و کلاسیک اختصاص داشت. اینها هنرمندانی هستند که در قید حیات هستند یا رویکردهای معاصر دارند و چهره‌های جوان به کرات دیده می‌شود. هنوز مشخص نشده است چهره‌های معمول مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصایی و منوچهر یکتایی در این حراج نخواهند بود.

سخنرانی درباره اقتصاد هنرهای تجسمی
گروه هنر: حمید ششجوانی، مترجم کتاب «اقتصاد هنر»، درباره اقتصاد هنرهای تجسمی و سیاست‌گذاری دولت در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران ساعت 18 سخنرانی می‌كند. این صاحب‌نظر درباره موضوعاتی مانند شکست دولت در کمک به اقتصاد هنر بر اساس تئوری‌های اقتصاد رفاه، انحراف از مأموریت‌های ذاتی و حمایت از بازار پرمایه (هنرمندان سطح سه و چهار که کمتر از دو درصد از هنرمندان را دربر می‌گیرد) به‌جای حمایت از همه هنرمندان، یکی‌شدن سیاست‌گذار و ذی‌نفع بازار (تأمین منافع خودشان با استفاده از برنامه‌های دولت) و استیلای شبه‌علم در سیاست‌گذاری و مشاوره سخنرانی می‌كند. ششجوانی در سخنرانی‌اش به تضعیف نهاد نقد و تقویت ارزش‌های بازاری به ‌ضرر ارزش‌های زیبایی‌شناختی، مبهم‌کردن مرزهای اخلاقی بازار هنرهای تجسمی و استفاده از رانت اطلاعاتی برای سامان‌دادن به کسب‌وکارهای شخصی نیز خواهد پرداخت.

طرح ویژه کمک به کودکان مناطق زلزله‌زده مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت
گروه هنر: مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت با شعار «لبخند بر لبان کودکان زلزله‌زده بر‌می‌گردد»، به کمک مناطق زلزله‌زده می‌رود. مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت با اعلام شماره‌حسابی به نام سه نفر از هنرمندان پیش‌کسوت تئاتر از هنرمندان و مردم نوع‌دوست کشورمان درخواست کرد تا کمک‌های نقدی خود را برای تهیه وسايل مورد نیاز مناطق زلزله‌زده به این حساب واریز کنند. کمک‌های واریزشده به شماره‌حساب 0111506899000 و شماره  کارت 603799738602981 متعلق به بانک ملی ایران کد 98 به نام‌های ایرج راد، محمود عزیزی و داریوش ارجمند، برای تهیه وسایل مورد نیاز کودکان مناطق زلزله‌زده هزینه خواهد شد.
این مؤسسه همچنین در طرح حمایتی دیگری با عنوان «طرح حمایتی هنرمندان پیش‌کسوت از دانش‌آموزان مناطق محروم»، شماره‌حساب 0111455822009 و شماره کارت 6037997377505509 متعلق به بانک ملی ایران کد 98 به نام‌های جمشید مشایخی، محمود پاک‌نیت، یوسف صدیق و اصغر همت را برای دریافت کمک‌های نقدی هم‌وطنان و هنرمندان برای کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم کشور معرفی کرده است.براین‌اساس هنرمندانی مانند یوسف صدیق، مریم معترف، کیهان دخت‌امین (همسر زنده‌یاد انوشیروان ارجمند)، محسن علی‌اکبری و صفا آقاجانی به‌عنوان هنرمندان ناظر بر امور مالی و داریوش ارجمند، جمشید مشایخی، اصغر همت، طاها بهبهانی، یوسف صدیق، محمود عزیزی، محمدعلی کشاورز، هوشنگ توکلی، محسن علی‌اکبری، علی قلم‌سیاه، پروانه معصومی، علی نصیریان و حسن ریاحی به‌عنوان اعضای شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری معرفی شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما