شناسهٔ خبر: 22628880 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

چرایی رونمایی همزمان دو محصول برتر گوشی‌های آیفون

دو پرچمدار در یک اقلیم

صاحب‌خبر - این روزها با داغ شدن بحث‌ها درباره گوشی‌های جدید شرکت اپل، یعنی آیفون 8 و آیفون ایکس، مهم‌ترین دغدغه طرفداران و منتقدان محصولات این شرکت، بررسی تغییرات به وجود آمده نسبت به ورژن‌های قبلی آن، قیمت‌های نسبتا نجومی این دو عنوان جدید و نهایتا مقایسه آنها با گوشی‌های تازه عرضه‌شده و پرچمداران سایر برندها در بازار است. اما شاید کمتر کسی متوجه تغییر بزرگ ایجادشده در استراتژی شرکت اپل شده باشد؛ تغییری که به نظر می‌رسد برای اولین بار در عرصه فناوری و در سطح شرکتی مانند اپل مشاهده می‌شود. ارائه دو پرچمدار، به صورت همزمان! درست است که در گذشته شاهد ارائه همزمان بعضی از گوشی‌های آیفون در دو مدل ساده و پلاس بوده‌ایم. اما این‌گونه می‌توان تصور کرد که این بار قضیه فرق می‌کند! در دهه اخیر و با فراگیری تولید و فروش گوش‌های همراه هوشمند، شرکت سامسونگ با حفظ جایگاه خود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های لوازم الکترونیکی، سهم قابل قبولی را از بازار تلفن همراه به دست آورد. این بازار پرسود حتی شرکت‌هایی مانند هواوی و ایسوز را -با زمینه‌های کاری بعضا متفاوت- برای به دست آوردن سهمی در فروش وسوسه کرد. در این میان اما کمپانی‌های قدرتمندی نیز مانند نوکیا، بزرگ‌ترین تولید‌کننده تلفن همراه دردهه‌های گذشته، در همگام‌سازی خود با این بازار جهانی موفق نبود و خود را به مرز نابودی کشاند. رقیب آمریکایی اما با انتخاب شیوه‌ای متفاوت و با حضوری غافلگیرکننده به عرصه رقابت پای گذاشت و خود را به‌ عنوان یک مدعی مطرح کرد. با گذشت زمان، اپل توانست روزبه‌روز به سهم خود از بازار افزوده و جایگاه خود را مستحکم‌تر از قبل کند. با وجود این، بعد از پیشتازی‌های کمپانی سامسونگ در چند سال اخیر و بازگشت به صدر بازار فروش تلفن همراه در دنیا، شرکت اپل که حالا بعد از گذشت چند سال از مرگ استیو جابز، هنوز نتوانسته است جای خالی مدیر خلاق و مغز متفکرش را پر کند، قصد دارد با ایجاد تغییراتی در شیوه ارائه و فروش محصولاتش، تمامی تلاش خود را برای بازگشت به روند تولیدات خلاقانه به کار گیرد. بسیاری از کارشناسان حوزه ‌آی‌تی معتقدند که دلیل ارائه همزمان دو پرچمدار از این شرکت، افزایش دغدغه‌های اقتصادی در بین سهامداران است؛ به‌گونه‌ای که مدیران اپل با بررسی بازارهای فروش و اوضاع اقتصادی نسبتا نابسامان در سطح جهان، بیشتر به دنبال فراگیری محصولات خود در بین اقشار مختلف جامع است. به نظر می‌رسد این کمپانی با ارائه آیفون ایکس که دارای پلتفرمی خاص و منحصربه‌فرد است، قصد دارد جایگاه خود را در بازار محصولات به اصطلاح لاکچری تثبیت کرده و البته در این کار نیز موفق بوده است. اما برای حفظ توان رقابتی خود با سایر رقبا، نیاز به ارائه محصولی داشت تا ضمن کیفیت بالا و البته حفظ عنوان پرچمدار، توانایی حفظ فروش را در رقابت با گوشی‌هایی مانند نوت ۸ سامسونگ داشته باشد. دلیل این تغییرات در نگرش‌ها هر چه باشد، نمودار‌های فروش در بازار را به نفع کمپانی اپل جابه‌جا کرده و به نظر می‌رسد عرصه رقابت روزبه‌روز داغ‌تر شود. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که بازار فروش پرچمداران اپل همیشه در روز‌های اول بسیار داغ بوده است. درنهایت این گذر زمان است که تصمیمات اخیر تیم کوک (مدیرعامل کنونی کمپانی) را برای تحقق رویاهای استیو جابز قضاوت خواهد کرد.

نظر شما