شناسهٔ خبر: 22628697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

شمخانی:

ایران به اهدافش در سوریه رسیده است/ هرگز فریب نمی‌خوریم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگویی به بررسی ابعاد و تحولات و پیروزی‌های اخیر در نابود ساختن داعش و تروریست‌ها در سوریه و عراق پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگویی تلویزیونی درخصوص نقش روسیه در سوریه گفت: حتما روس‌ها نقش موثری در حوزه سیاسی و نظامی در بحران سوریه داشته‌اند. روسیه در مقابله با اقدامات بین‌المللی علیه سوریه در سازمان ملل، حمایت هوایی نظامی داشتند اما به این مسئله توجه کنید که بحران سوریه از ژانویه ۲۰۱۱ شروع شد و مسکو در ۲۰۱۵ وارد عمل شد.

در رسیدن به منافع‌مان نیز هرگز فریب نخورده‌ایم

وی با بیان اینکه در آن چهار سال که روسیه وارد عمل نشده بود، ایران، سوریه، مقاومت و انرژی‌های پنهان اجازه ندادند تا اهداف تروریست‌ها در ساقط کردن بشار اسد محقق شود، اظهار داشت: برخی معتقدند اکنون که پیروزی حاصل شده است روند می‌تواند میان ایران و روسیه به یک رقابت منفی تبدیل شود. 

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: از طرف دیگر، برخی عناصر داخلی خودمان هم هستند که این ذهنیت را دارند که روس‌ها در حال فریب دادن ایران هستند اما ما به اهداف خودمان رسیدیم و در رسیدن به منافع‌مان نیز هرگز فریب نخورده‌ایم.

در ژانویه ۲۰۱۱ بسیاری تصور می‌کردند ظرف یک ماه آینده دمشق سقوط می‌کند

شمخانی افزود: این پیروزی‌ها به همت دلیرمردان ایرانی، لبنانی، افغان، سوری، عراقی، ارتش، حشدالشعبی، حزب‌الله و با درایت و خویشتن‌داری و ملاطفت و قاطعیت مقام معظم رهبری و همراهی کلیت نظام و به کارگیری این توانمندی‌ها توسط سردار سلیمانی محقق شد.

وی با بیان اینکه در ژانویه ۲۰۱۱ فضایی در منطقه داشتیم که بسیاری تصور می‌کردند که ظرف یک ماه آینده دمشق سقوط می‌کند، تصریح کرد: امروز ثابت شد که می‌توانیم و توانستیم چنین تصوری را از بین ببریم. اهداف آرمانی و منافع ملی ما منطبق بر هم توانست نام ایران را در دفاع از اسلام و تمامیت ارضی مطرح کند. به شکلی که ۶۶ کشور تحت عنوان ائتلاف مبارزه با داعش در کتاب گزارش‌هایشان مفهومی به عنوان اقدام موثر نمی‌توانند ثبت کنند.

اگر امروز داعش به اهداف خود در منطقه رسیده بود منطقه و شرایط به چه شکل بود؟

هماهنگ‌کننده عالی اقدامات سیاسی و نظامی ایران در سوریه با بیان اینکه برای همه ملت‌هایی که تحت عنوان مقاومت در منطقه گسترده هستند از قلب تهران تا قلب مدیترانه این نیروها سامان خوبی پیدا کردند، خاطرنشان کرد: به حول قوه الهی و دعای خانواده شهدا روند به شکلی پیش خواهد رفت که جاده اربعین حسینی که بسیار کهن است بتواند معروف‌تر از جاده ابریشم به حیات خود ادامه دهد.

شمخانی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر شکست داعش بر ایران و دیگر کشورهای اسلامی ابراز داشت: اگر امروز داعش به اهداف خود در منطقه رسیده بود منطقه و شرایط به چه شکل بود؟ اگر ریش‌بلندها و دشداشه‌کوتاه‌ها و بی‌خردها امروز در بغداد، بیروت و دمشق بودند وضع مسلمانان و سایر اقلیت‌های دینی چگونه بود؟ بدون‌شک وضع نابسامانی در منطقه داشتیم.

اجازه ندادیم شرایط نابسامانی در منطقه‌ شکل گیرد

وی با بیان اینکه اگر غفلت می‌شد و به برخی نواهای فاقد تفکر و عمق استراتژیک گوش می‌دادیم که ما در تهران چه ربطی به تغییرات و تحولات در عراق و سوریه داریم با توسعه داعش بدون شک وضعیت متفاوتی نسبت به وضعیت فعلی می‌داشتیم، عنوان کرد: ما به درخواست دولت‌های منطقه و عراق و سوریه توانستیم این وضعیت را تغییر دهیم و اجازه ندادیم چنین تصور و شرایط نابسامانی در منطقه‌ شکل گیرد.

تفاوت زیادی بین دفاع و امنیت کشور در اهواز با دفاع در سواحل مدیترانه وجود دارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال که چرا ایران در بحث سوریه و عراق دخالت کرد؟ یادآور شد: به طور قطع تفاوت زیادی بین دفاع و امنیت کشور در اهواز با دفاع در سواحل مدیترانه وجود دارد. البته ما هزینه‌های انسانی و مادی زیادی دادیم اما دستاوردهای عظیمی داشتیم. ما در مقابله با تروریسم دو تشکیلات در منطقه داریم. یک دستگاه مدرن با ۶۶ کشور و یک دستگاه مدرن دیگر با توان بومی و منطقه‌ای. بدون‌شک وقتی این دو را با هم مقایسه می‌کنیم حتما نتیجه صفر و ۲۰ می‌گیریم. این دستاورد کمی نیست که امروز ما به واسطه نیروهای بومی و منطقه‌ای در مقابله با تروریسم و داعش به دست آوردیم و معتقدیم ناشی از اقدامات پیشدستانه فراتر از مرز ایران است.

با همه توان در ابتدا وارد موضوع عراق و سوریه نشدیم 

شمخانی با یادآوری اینکه ما با همه توان در ابتدا وارد موضوع عراق و سوریه نشدیم بلکه گام به گام و مطابق با نیاز وارد شدیم، بیان کرد: حتی به مرحله دخالت فرماندهی هم رسیدیم اما اگر با همه توان وارد می‌شدیم به طور قطع صحنه را سریعتر رقم می‌زدیم اما نمی‌خواستیم شبه سیاسی در کشور ایجاد شود. علاوه بر این تجربه یک جنگ نظامی و انقلاب نهضتی داشتیم و می‌خواستیم توان مستشاری را به طور دقیق به کار گیریم. در این مسیر قابلیت‌های ناشناخته ایران نیز برجسته شد و بسیاری از توانمندی‌های ناشناخته بروز پیدا کرد.

از کارشکنی‌های برخی کشورها در اختلال در روند مبارزه با تروریسم سند داریم

وی با بیان اینکه اگر حمایت غرب از تروریسم نبود خیلی سریع‌تر از اینها و با هزینه کمتر به نتیجه می‌رسیدیم، گفت: ما از کارشکنی‌های برخی کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در اختلال در روند مبارزه با تروریسم سند مکتوب و مستند داریم. ما فیلم‌هایی داریم که نشان می‌دهد چگونه یک قدرت با توانمندی هوایی که مدعی مبارزه با داعش است در لحظه تصمیم‌گیری هجوم از هوا به زمین دستور حمله نکردن به تروریست‌ها را می‌گیرد.

خرابی‌های سوریه نتیجه جاه‌طلبی قدرت‌های منطقه‌ای و حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای از تروریسم است

هماهنگ‌کننده ارشد سیاسی و نظامی ایران در سوریه با اشاره به هزینه‌ها و آثار خرابی در سوریه اظهار داشت: ۶۰۰ هزار سوری در این سال‌ها کشته و شش میلیون نفر آواره شدند. به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه برای بازسازی سوریه نیاز داریم؛ این خرابی‌ها و هزینه‌ها نتیجه جاه‌طلبی قدرت‌های منطقه‌ای و حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای از تروریسم و در راستای تامین امنیت رژیم اسرائیل است.

داعش از نظر فیزیکی در سوریه، عراق و لبنان حذف جغرافیایی شده است

شمخانی در رابطه با باقی‌مانده‌های نیروهای داعش در عراق و سوریه تصریح کرد: حضور و مقابله با داعش یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های نظامی و سیاسی ایران است. امروز داعش از نظر فیزیکی در سوریه، عراق و لبنان حذف جغرافیایی شده است چراکه داعش مرکز حکومت اسلامی خود را شام و عراق عنوان کرده بود. بنابراین اینها اکنون سرزمینی برای حاکمیت ندارند اما خاتمه هم نیافته‌اند بلکه از حالا به بعد به یک تهدید امنیتی تبدیل می‌شوند. ی

وی اضافه کرد:‌ آنها از این به بعد سعی می‌کنند از افراد و نیروهایشان در بمب‌گذاری‌ها، اقدامات تروریستی کوچک و غیره استفاده کنند تا به استیصال کامل برسند از این رو دستگاه‌های امنیتی این کشورها باید در این رابطه مراقب باشند.

تروریست‌های داعش از آسیای میانه، کشورهای غربی و منطقه هستند

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تروریست‌های داعش از آسیای میانه، کشورهای غربی و منطقه هستند، خاطرنشان کرد: به طور قطع اینها به سرزمین‌هایشان باز می‌گردند در حالی که تجربیات زیادی دارند و حتما ناامنی ایجاد می‌کنند که این هم نتیجه عمل حاکمان کشورهای غربی است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما