شناسهٔ خبر: 22628520 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جمعیت قوچ و میش شاهرود نصف می‌شود؟

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود پیش‌بینی کرد: در صورت تامین نشدن علوفه مورد نیاز، جمعیت و زادآوری علفخواران بزرگ‌جثه و از جمله قوچ و میش در زیستگاه‌های شاهرود نصف شود.

صاحب‌خبر -

علی‌اکبر قربانلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خشکسالی‌های مداوم سبب شده که بخشی از زیستگاه‌های این شهرستان از غذای لازم برای تغذیه این حیات‌وحش تهی شود.

وی با اشاره به کمبود شدید علوفه در زیستگاه‌ها افزود: همین امر سبب شده که قوچ و میش‌ها برای تامین غذای مورد نیاز خود به جوامع انسانی و روستاها و باغ‌های حواشی زیستگاه‌ها روی بیاورند تا از برگ درختان تغذیه کنند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تاثیر این کمبود غذا در جمعیت این حیات‌وحش گفت: الان فصل جفت‌گیری این حیات‌وحش است و مطمئنا با ادامه این کمبود غذا این روند در زادآوری سال آینده این حیات‌وحش تاثیر مستقیم خواهد داشت.

قربانلو با بیان اینکه گزارش‌های مردم محلی و محیط‌بانان حکایت از این دارد که حیات‌وحش دیده شده بسیار لاغر هستند پیش‌بینی کرد: این وضعیت در سال آتی به نصف شدن زادآوری حیات‌وحش این زیستگاه‌ها و خصوصا علفخوران بزرگ‌جثه‌ای همچون قوچ و میش بینجامد.

وی با بیان اینکه کل و بزوحشی با توجه به قدرت بالا در زندگی در مناطق صخره‌ای از این مناطق تامین غذا می‌کنند، اضافه کرد: قوچ‌ها و میش‌ها از سر ناچاری در گله‌های بزرگ برای تامین غذا به حوالی مناطق روستایی می‌آیند و همین ممکن است خطراتی برای آنها به همراه داشته باشد. البته همکاران ما مراقبت لازم را انجام داده و با گشت‌های مداوم در منطقه از این حیات‌وحش حفاظت می‌کنند.

قربانلو در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص کمبود احتمالی منابع آبی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاشی که در این چند ساله انجام شده آب مورد نیاز حیات‌وحش تامین شده و مشکلی از این بابت ندارند.

وی، تخصیص بودجه‌ای برای تامین غذای حیات‌وحش را خواستار و یادآور شد: متاسفانه اکثر زیستگاه‌های شاهرود که از تنوع جانوری بالایی هم برخوردارند با فقر علوفه روبه‌رو هستند.

نظر شما